יוסי בוזנח על דון קמילו הורטאדו די אמזאגה, ה'מרקז דה ריסקל' בשבילכם, מחולל מהפכת היין המודרנית של מחוז ריוחה, ומי שהביא לתחייתה של תעשיית היין באזור המנומנם הזה...

מאחורי 'מרקז דה ריסקל', השם שמזוהה עם מהפכת האיכות שעברה על מחוז ריוחה באמצע המאה התשע עשרה, עומד איש חזון שאפתן אשר הביא במו ידיו את הידע והטכנולוגיה מצרפת לצורך השבחת אזור הגידול שלו, ריוחה. ישנו ויכוח עתיק יומין בינו ובין 'מרקז דה מוריטה', מי מביניהם היה הראשון להקים תעשיית יין מודרנית בריוחה, אך בריסקל טוענים שהחזון, היוזמה, ובעיקר הידע והאינפורמציה ששיתף ריסקל עם יינני האזור, הם אלה שהביאו למהפכה האמיתית, ועל זה הם לוקחים את הבכורה ובגדול.

שאיפתו לשלמות וליצירת יקב הראוי לבורדו, הביאה את מרקז דה ריסקל לבניית יקב מרהיב ביופיו ויוצא דופן לתקופתו... (צילומים: יח"צ)
שאיפתו לשלמות וליצירת יקב הראוי לבורדו, הביאה את מרקז דה ריסקל לבניית יקב מרהיב ביופיו ויוצא דופן לתקופתו... (צילומים: יח"צ)
שאיפתו לשלמות הביאה את ריסקל להקים יקב מרהיב ביופיו ויוצא דופן לתקופתו...  (צילום: יח"צ, אלי פרכטר)

דון קמילו הורטאדו די אמזאגה, או כפי שאנחנו מכירים אותו - המרקז דה ריסקל, עיתונאי ודיפלומט, הרפתקן ליברל ומומחה להיסטוריה האנגלית, יזם ובעל יכולת טכנית גבוהה, הוא האיש אשר חולל כמעט במו ידיו את מהפכת היין הדרמטית של מחוז ריוחה בסוף המאה התשע עשרה, הביא לתחיית תעשיית היין בריוחה והאחראי למהפכת היין המודרנית שעבר אזור היין המנומנם. מרקז דה ריסקל הוא גם היקב הוותיק ביותר בריוחה אלווסה, ואחד הוותיקים בכל יקבי ספרד כולה.

ריוחה זה הוא

מרקז דה ריסקל
מרקז דה ריסקל
באותה תקופה כשאמרת יין, הרי שהעיניים היו נשואות לבורדו. שם קרו כל הדברים החשובים, ושם גם יוצר היין הנחשק בעולם באותה תקופה. הוא הגיע לבורדו, התאהב בה וביינותיה ובכל מאודו רצה להקים באזורו, ריוחה, תעשיית יין גאה ואיכותית כדוגמת בורדו. בשנות שהותו שם הוא נחשף לייצור היין המקומי, ולמד את כל האספקטים של ייצורו.

לספרד הוא חזר מלא כולו באסכולת היין הבורדולזית, זו שבאותה תקופה היוותה את פסגת ייצור היין העולמי, בטכנולוגיה, בייננות ובטיפול בכרמים. בזכות קשריו מונה דה ריסקל על-ידי מחוזו, אלווה, להיות נציג המדינה לפיתוח היין המקומי: להביא יינן צרפתי ולהקים יקב ניסיוני אשר ישפר את היין באזור ריוחה ויקדם את הידע של יקבי ויינני המחוז.

הדון לא בזבז זמן רב והביא את כל שיכול היה, תוך שהוא שוכר את ז'אן פינו, ומביא ליקב הניסיוני מגוון זנים לבנים ואדומים לצורך בדיקת התאמתם. הניסוי אמנם נכשל, אך במקביל נשכר פינו גם להקמת ופיתוח היקב של ריסקל עצמו, ובכך פתח למעשה את עידן היין המודרני של מחוז ריוחה, ועד היום הוא ותיק היקבים הפעילים באזור ריוחה אלווסה, ומחלוצי היקבים של ריוחה במאה ה-19.

הקוסם מבורדו

מרקז דה ריסקל
מרקז דה ריסקל
בשנת 1858, שלוש שנים לאחר סיווג היין המפורסם של אזור המדוק, עשה המרקז דה ריסקל את הצעד הראשון להקמת יקב מודרני ראשון בריוחה אלווסה, מהלך אשר לאחר שנים התברר ששינה לנצח את היסטוריית היין של מחוז ריוחה. הבציר הראשון של היקב יצא בשנת 1862.

ריסקל ייבא גפנים מצרפת, תוך שהוא מתמקד בזנים האדומים של בורדו לצרכי היקב שלו, וחשוב מכל - שכירת יינן מוביל מצרפת לצורך לימוד והטמעת שיטות הגידול, הייצור והיישון בריוחה: זנים ניסיוניים, טכנולוגיות חדשות ולא מוכרות, יישון בחביות קטנות, ידע מדעי בכימיה של יין שהתפתח בצורה משמעותית לאחר מחקריו של לואי פסטר, כל אלה בניצוחו של יינן יועץ מבורדו בשם ז'אן פינו, או "הקוסם מבורדו", כפי שכינו אותו הספרדים.

שאיפתו לשלמות וליצירת יקב הראוי לבורדו, הביאה אותו לבניית יקב מרהיב ביופיו ויוצא דופן לתקופתו. לשם כך שכר ריסקל את האדריכל ריקרדו בלסולה, ושלח אותו לסקור את יקבי בורדו, ללמוד את מבנה היקבים ולתכנן יקב כזה שיתאים בדיוק לצרכיו של יקב ריסקל.

יין המלכים

מרקז דה ריסקל
מרקז דה ריסקל
היקב הישן משמש עד היום כחדר מכלי העץ ובמרתף היין העתיק נמצאת הקתדרלה - , מוזיאון/ספריית היין של היקב, בו מאוחסנים יינות היקב מכל הבצירים, החל מבציר 1862, ובסך-הכל מעל 150 בצירים נמצאים שם. לעומת זאת, למעלה במלון תוכלו למצוא את הטרנד הכי חם בתיירות היין - ספא יין, וכמו שאמרה ג'נסיס רובינסון: "אני שמחה לראות שאני עדיין מעדיפה לשתות את היין שלי בתוך הגוף שלי מאשר להתרחץ בו...".

המרקז דה ריסקל היה הראשון לבקבק את היין באחוזת הייצור, זאת בתקופה שבה מעל תשעים אחוז מהיין הספרדי נמכר בחביות ובמכלים. בשנת 1874 הציג ריסקל בתחרות היין בווינה, היו אלה בצירי 1862 ו-1869, אשר זכו למדליית זהב. בשנת 1895 זכו יינות היקב בדיפלומת הכבוד של תערוכת בורדו ובכך היו ליינות הראשונים אי פעם המיוצרים מחוץ לצרפת הזוכים בכבוד זה.

הצלחתו בתחרות בריסל בשנת 1910 היתה גדולה עוד יותר, ולאות כבוד, עוטר המרקז בצלב ההצטיינות החקלאית של המלך אלפונסו ה-XII, ומונה לספק היין של חצר המלוכה, ובכך הפך ליין המלכים ולמלך היינות של ריוחה.

שזור בחוט זהב

מרקז דה ריסקל
מרקז דה ריסקל
בכדי להילחם במגפת הזיופים, המציא את שזירת חוט הזהב על בקבוק היין היקר, כך שבכדי לפתוח את הבקבוק, היה צורך לקרוע את החוט שנשזר והודבק אל הקפסולה. חוט שהפך מאוחר יותר לסימן ההיכר של כל בקבוקי הרזרבה והגרן-רזרבה מאזור ריוחה.

בשנות השבעים, כאשר דשדשו יינות המחוז, רכש היקב שטחי כרמים עתיקים וייחודיים המשמשים אותו עד היום. אך לא רק בריוחה פעמה רוח הריסקל, בשנות השבעים שוב תקפו רוחות ההרפתקנות את הריסקלים, והם פנו לפרופסור אמיל פיינו מבורדו על-מנת שיאתר יחד עמם את אזור היין הנכסף. הבחירה נפלה על יינות לבנים ואזור היין שהוחלט עליו היה 'רואדה'. היין הראשון יצא אל השוק בשנת 1972, ובשנים שלאחר מכן פעלו במרץ להכרת רואדה כאזור יין נפרד, עד שזכה לסיווג ה-DO שלו בשנת 1980.

בשנות השמונים העז שוב להביט צעד קדימה, ומשך את מחוז ריוחה למהלך דרמטי. בשנת 1986 הושק ה'ברון דה שירל', הסופר-ריוחה של ריסקל. טובי ענבי הטמפרניו של היקב השתלבו להם יחד עם "זנים ניסיוניים" (במילים אחרות: קברנה סוביניון מכרמים עתיקים שנמצאים כבר מעל 150 שנה בבעלות היקב, שמפאת איסור השימוש בהם בבלנד הריוחה הקלאסי, הוגדרו כזנים ניסיוניים). בשנים שלפני השקתו של הברון דה שירל, יוצר יין ניסיוני ביקב, היינות בוקבקו תחת תווית בשם  "Reserva Medoc" ומעולם לא נמכרו.

יין כמחווה לאדריכל

מרקז דה ריסקל
מרקז דה ריסקל
כיום מנוהל היקב על-ידי הדור החמישי של המשפחה. דון פרנסיסקו אמזאגה, אשר כמו סבו המייסד בשעתו, למד ייננות בבורדו ומוקף כולו בפילוסופיית היין הבורדולזית. פילוסופיית החיים שלו לגבי היקב מאד ברורה: "קלאסיקה דינאמית", כך הוא מגדיר את ריסקל של היום בשתי מילים.

תחת תווית היין של מרקז דה ריסקל, מיוצרים רק יינות איכות לאחר יישון ארוך, המסווגים כרזרבה ויותר. החשוב מכולם הוא ה'רזרבה דה ריסקל' - היין שמוביל את היקב ומיוצר בנפח של כחמישה מיליון בקבוקים בשנה; ואתו מיוצרים גם ה'גרן רזרבה פינקה דה טוראה' - יין מודרני מהכרמים שסביב היקב החדש; ו'הברון דה שירל', שניצב בראש פירמידת היין המרשימה של ריסקל. בנוסף, מבציר 2011 מיוצרת ביקב כמות קטנה של יין 'רזרבה גרי', כמחווה לאדריכל פרנק פרי.

בשנת 2010 רכש המרקז דה ריסקל מחברת 'פרנו ריקארד', את יקב 'מרקז דה אריאנזו', יחד עם 300 הקטר כרמים המקיפים אותו, ובסך הכל הוא חולש כיום על שטח כרמים של למעלה מ-1500 הקטר, חלקם בבעלות היקב וחלקם בבעלות מגדלים הפועלים בחוזה הפעלה ארוך טווח עם היקב, תוך הקפדה על כך שהכרמים יהיו אך ורק מסביבת היקב. בכך יקב ריסקל הוא היחיד מבין יקבי ריוחה הגדולים, שמייצר יין אך ורק מענבי אזור אלווה.

ארץ פלאות היין

מרקז דה ריסקל
מרקז דה ריסקל
השאיפה להוביל ולהעמיד את ריוחה במרכז היין העולמי, ולהיות צעד אחד לפני כולם בריוחה עצמה, הביאה את המרקז דה ריסקל להחלטה להפוך את אחוזת היין שלהם לגן-עדן ייני תיירותי. הם פנו אל פרנק גרי, האדריכל שעיצב את ה'גוגנהיים' בבילבאו, וביקשו שיעצב עבורם את מרכז המבקרים והספא באותו סגנון, מה שהפך אותו לאחד ממרכזי המבקרים הפופולאריים ביותר עולם היין המארח מעל 100 אלף מבקרים בשנה.

עיר היין של המרקז דה ריסקל אוצרת בתוכה כרמים, יקבים ומרתפים, מלון דרמטי עוצר נשימה, ספא יין מודרני, מסעדות ובר יין. כל זה עטוף בנוף כפרי הררי קסום שמולו נישא רכס הסיירה קנטברייה, שמוסיף נופך דרמטי מרהיב לכל הסביבה. הכניסה ליקב היא חוויה נפלאה בפני עצמה, ממש כמו עליסה בארץ פלאות היין. זה מול זה, או נכון יותר זה מעל זה, משתרגים להם יחד ישן וחדש, מאופק ודרמטי, הכל שלוב באופן כמעט מסתורי ומרגש. כניסה ליקב ריסקל מובילה אותך עמוק אל תוך היסטוריית היין של מחוז ריוחה.

במלון 43 חדרים, בר יין ושתי מסעדות, האחת בניהולו של השף פרנסיס פאניאגו - שף השנה בספרד לשנת 2011 - אשר זכתה מהר מאד לכוכב מישלן, ובנוסף לה ביסטרו מקומי העונה לשם '1880'. פרויקט היין של המרקז דה ריסקל, זכה השנה בפרס תיירות היין הבינלאומי לחוויית תיירות היין הטובה בעולם.