ניר קיפניס ביקר בערב הפתיחה של "בירס 2017" וחזר למערכת עם מסקנה: דווקא הנוכחות הצנועה של השחקנים הגדולים הופכת את האירוע הזה לפסטיבל בירה מרתק...

לפעמים כוחו של אירוע הוא דווקא בצניעותו - ואכן צניעות היא הדבר הבולט ביותר בתערוכת הבירה "בירס 2017" המתקיימת במתחם התחנה. מבין שני הענקים שחולשים כאן על ענף הבירה, נוכחים בפסטיבל השנה "פחות מאחד". למה הכוונה? ובכן, "מבשלות בירה בינלאומיות" (המוכרים בענף בשם 'מב"י' - חברת הבירה של 'קוקה קולה') שבשנה שעברה החזיקה את כל האנגר 3 עם מיצג ראוותני מבית 'קרלסברג', נעדרה השנה מהתערוכה כליל: לא גינס, לא טובורג, לא סטלה, לא קרלסברג, לא ווינשטפן, לף, הוגארדן או כל מותג אחר מתיק הבירה המפואר שלה.

בירס 2017 - מה שנראה בתחילה כחולשה, מתברר בהדרגה כיתרון הגדול ביותר של תערוכת "בירס"... (צילומים: סנהדרינק)
בירס 2017 - מה שנראה בתחילה כחולשה, מתברר בהדרגה כיתרון הגדול ביותר של תערוכת "בירס"... (צילומים: סנהדרינק)
מה שנראה בתחילה כחולשה, מתברר בהדרגה כיתרון הגדול ביותר של תערוכת "בירס"... (צילומים:  סנהדרינק)

המתחרה, טמפו, אמנם נמצאת כאן, אבל בצניעות - אולי בגלל פסטיבל הבירה 'עיר הבירה' שהיא עורכת ויתקיים בשבוע הבא בחיפה. 'פאולנר' מפגינה השנה נוכחות צנועה ואילו המותג הגדול ביותר בענף הבירה בישראל - גולדסטאר, מיוצג כאן רק בגרסת ה'סלו-ברו' שלו - וחבל: לא רק מפני שהלחות הכבדה לא עושה חסד עם הוורסיה החזקה והמושקעת הזו, אלא בעיקר מפני שדווקא הגרסה הרגילה של המותג, היתה יכולה להיות "מרענן חך" מושלם בין בירה "מיוחדת" אחת לשנייה.

בירס 2017
בירס 2017

חברת 'הכרם', שבשנים האחרונות בנתה לעצמה תיק-בירה מעניין מאוד, הציגה בתערוכה את שוף, ובביתן נוסף את כל בירות ה-IPA שלה (ברודוג, מלכה, פולר'ס, ודט ונגב...). מכל מקום, היעדרם של השחקנים הגדולים מזירת התערוכה, הפך את המתחם לא רק נוח יותר לניווט... אלא גם סיפק הזדמנות ליבואנים ויצרנים קטנים יותר לבלוט.

אחד מהגורמים ש"גנבו את ההצגה" היא חברת 'רדקס' שמתגלה לפתע כמחזיקה בכמה מותגים מעניינים מאוד. על 'שושנע' - ניסיון אמיץ ומעניין ליצור בירה שתהיה בבחינת חוצפה-ישראלית, כבר כתבנו כאן לא מעט, אבל לצד מותג שהוא "בסט סלר" כמו קסטיל רוז', אפשר היה ליהנות גם מ'קלר' - הנעימה מאוד והלא-מסוננת, מ'בלאנש דה בריסל', בירת חיטה עדינה ומדויקת, ומאותה מבשלה: 'ניוטון' - שהיא למעשה אותה הבירה, רק בתוספת תפוח - משהו בין בירה לסיידר.

בירס 2017
בירס 2017

נוכחות בולטת היתה גם לשני גורמים שלא מציגים מותגים, אלא דרך-צריכה חדשה: 'ביר-פוינט' ו'ביר סטיישן' - עם מכלים למילוי בירה מהחבית, שיטה שאם מותר לי להמר, תהפוך מהר מאוד מעניין "של רוסים" לסמל היפסטרי מובהק.

אבל הדוכן היפה ביותר בתערוכת "בירס 2017" היה דווקא של 'באלטיקה'. אמנם במקור המותג הזה, אחד החזקים במזרח-אירופה, שייך לקרלסברג שמיוצגת בישראל בידי קוקה-קולה, אבל היבואן המקומי שלו הוא קבוצת 'יורוסטנדרט' שאחרי שנים של זיהוי בעיקר עם תחום הוודקה (רוסקי-סטנדרט וזוברובקה), פשוט "מתפוצצת" מרוב מותגים חדשים: וויסקי, ג'ין, טקילה, יין (יקב עמק האלה) ומעתה גם בירה בחוזק משתנה שנמזגת בידי יפהפיות בעלות מראה סלאבי אופייני - כיאה למוצאה של הבירה.

בירס 2017
בירס 2017

לפני שנמשיך לדוכן הבא, נתעכב קצת אצל "נצרת": מסתבר שלעיר הערבית הגדולה בישראל יש מבשלת בירה שנקראת על שמה ושני הברזים שלה: בירת חיטה נהדרת ולא אופיינית לז'אנר - בזכות נגיעה של כשות מרירה ואמבר עם רמזים לקפה, הבהירו לי שאולי הגיע הזמן לבקר שוב בנצרת.

היטאצ'ינו-נסט של היבואן פרוטרי, היא כבר מזמן מעבר לקוריוז במקומותינו, אבל בתערוכה היא מוזגת לראשונה לא רק בירות מיוחדות, אלא גם לאגר פשוטה בסגנונה ועשירה מאוד בטעמיה שהפכה לאחת ההפתעות הטובות של התערוכה הזאת.

מסיבת נקניקיות

בלטו בנוכחותם השנה דוכני האוכל - שהרי לישראלים קשה לשתות בלי לנשנש משהו ליד. עם כל הכבוד לבשר צלוי על האש, פיצה ובוטנים מסוכרים, הרי שהיחידים שממש משתלבים בהוויה הם 'באיירן', המסעדה הבווארית שהחלה אי-שם בקצה פרישמן והיום אין שוק-אוכל שיהיה שלם בלעדיה (...). דווקא בשנה בה התרחבה מאוד תופעת גינות-הבירה, הייתי שמח לראות כאן גם נציגות ל'1040' של ווינשטפן, או את הביר-גארדן של פאולנר שהתרחב לאחרונה ממתחם שרונה לקניון שרונים. זו היתה יכולה להיות "סוסאג'-פארטי" רצינית במובן הכי חיובי של המושג (...).

הרווח כן קובע

כן, היו גם כל השחקנים הקבועים באירועים שכאלה, כמו מבשלת 'שפירא' שבהיעדרה של 'אלכסנדר' היתה ל"קטנה הכי גדולה" בסביבה, הסיידרים של 'בקסטר' ו... הפתעה בדמות מותג ענק עם נוכחות צנועה (לפי שעה) בשוק הישראלי כ'באדוויזר', הצ'כית המקורית שמיובאת לארץ על-ידי יקבי בנימינה ומציגה בתערוכה כמה וורסיות מעניינות שטרם הכרנו בארץ. אז נכון, ברגע הראשון שבו צעדנו למתחם, היה נראה שקצת ריק מסביב, אבל דווקא המרווח בין דוכן לדוכן אפשר היכרות נינוחה עם לא מעט סוגי בירה חדשים - ומאחר שזרם המבקרים אמור רק לעלות ככל שיתקדם השבוע (התערוכה תינעל בים ה' – שעל פי התחזית אמור להיות "מפוצץ"), הרי שדווקא מה שנראה בתחילה כחולשה, מתברר בהדרגה כיתרון הגדול ביותר של "בירס 2017".

"בירס 2017". מתחם התחנה, תל-אביב. החל מ-18:00