יאיר גת חושב שם אתם אוהבים יינות עם ניחוחות של 'ברט', ארבעת היינות חדשים של יקב 'אבידן' יספקו לכם חוויה של טעמים חייתיים, ממש כמו שכתוב בספרים...

חייבים לדבר על 'ברטנומייסיס' (Brettanomyces), הידוע בכינויו המוכר יותר - 'ברט'. מדובר בשמר בר, שבכל מה שקשור להישרדות בתנאים קשים משאיר את רוב השמרים האחרים מאחור. הוא נוטה לשגשג בסביבת חביות עץ, וכמו שסיפר לי לא מזמן דר' יאיר מרגלית, כשטעמנו את הקברנה פרנק החדש שלו, יכול גם להגיע מהכרם. למה לדבר עליו? כי במסגרת הפעילות שלו, הוא יוצר חומרים נדיפים, שמבקרי יין מתייחסים לריחות שלהם כאל ריחות של חווה, טחב, פטריות, חציר, פרווה, גבינה, חומרי ניקוי, בשר, פלסטרים ועוד. לפעמים הריחות הללו מרגישים כמו פגם, לפעמים הם חלק מסגנון, ולפעמים ליין עמוק ומעניין, תלוי במינון.

ארבעה יינות חדשים של יקב 'אבידן' שכולם, ללא יוצא מן הכלל, עם טעמים חייתיים של ברט... (צילומים: אורי טאוב, אלי פרכטר)
ארבעה יינות חדשים של יקב 'אבידן' שכולם, ללא יוצא מן הכלל, עם טעמים חייתיים של ברט... (צילומים: אורי טאוב, אלי פרכטר)
ארבעה יינות חדשים של יקב 'אבידן' שכולם, ללא יוצא מן הכלל, חייתיים... (צילומים: אורי טאוב, אלי פרכטר)

למה אני מרגיש חובה לדבר על 'ברטנומייזיס' דווקא עכשיו? כי טעמתי ארבעה יינות חדשים של יקב 'אבידן' שכולם, ללא יוצא מן הכלל, היו חייתיים, חוותיים ואורוותיים, כמו שכתוב בספרים. קשה לי להאמין שהם היו עוברים את הפילטר של היינן עמית טולדו ושל בעלי היקב, בני משפחת שקד, אם הם היו סבורים שמדובר ביינות בעייתיים, ואני מרשה לעצמי לשער, שבין כל הדברים שהם יודעים, נמצאת גם העובדה שהרבה צרכני יין אוהבים את ה'ברט' כתבלין.

אבידן, תג אדום 2015
אבידן, תג אדום 2015

'תג אדום 2015' שנעשה מקברנה סוביניון, סירה, פטי ורדו ומרלו והתיישן שמונה חודשים, חלקו בחביות עץ וחלקו במכלים, הוא דוגמא טובה לסגנון. יש לו ריחות מובהקים של פרחים סגולים, רצפת חווה ובשר מעושן, שמשתלבים יפה עם ריחות שזיפים שחורים בשלים, פירות אדומים טריים ותבלינים מתוקים. המבנה שלו קליל, הטעמים מאוזנים והסיומת קצרה, חמצמצה מעט. זהו לא יין הרמוני או שלם, אבל העקמומיות הקלה שלו די חיננית לטעמי.

מחיר: 60 ₪

אבידן, מרסלאן 2014
אבידן, מרסלאן 2014

'מרסלאן 2014', שהתיישן שנה בחביות, הוא הרבה יותר נקי. מבין שתי אסכולות המרסלאן הישראלי: אסכולת הפרי העשיר שעוטפת את עצמה בעץ יוקרתי והאסכולה העשבונית הבשלה והמתובלת, הוא שייך לשנייה. יש לו ריחות של פירות אדומים בשלים מאוד, פירות שחורים, עלים ירוקים, עשבי תיבול, זיעה, תבלינים מזרחיים ומעט ריחות של בעלי חיים. המבנה שלו מוצק, המרקם מחוספס ובסיומת אפשר להרגיש טעמי שוקולד וקפה.

מחיר: 80 ₪

אבידן, פטי ורדו 2014
אבידן, פטי ורדו 2014

את ההתכתבות המעניינת ביותר עם ה'ברט' מנהל 'פטי ורדו 2014', שהתיישן גם הוא שנה בחביות. ריחות הפרי הכהה, העץ החרוך, העשן, הקפה והשוקולד, יוצרים לצד ריחות הפרחים הסגולים, הפטריות והחווה שילוב הרמוני ומרתק, שקשה למצוא ביינות בני גילו. המבנה שלו עשיר ומוצק, הטעמים מאוזנים ומורכבים, והסיומת ארוכה ונעימה. סביר להניח שהוא לא יישאר במצב הזה עוד הרבה זמן, כך שאם אתם רוצים לקנות לעצמכם 'אבידן' לחג זו לדעתי צריכה להיות הבחירה שלכם.

מחיר: 80 ₪

אבידן, רזרב 2014
אבידן, רזרב 2014

'אבידן רזרב 2014', בלנד של קברנה סוביניון, ברברה ומרלו שהתיישן עשרים חודשים בחביות, מציג במצבו הנוכחי ריחות כימיים לא נעימים, שנעלמים אחרי דקות ארוכות. אז מתגלים ניחוחות של פירות בשלים מאוד, פירות יבשים, פורט, שוקולד וחוות סוסים, שלא מתחברים למבנה המוצק ולחמיצות הטובה. אפשר להבין את הרצון לייצר יין שירגיש בוגר משמעותית מגילו האמיתי, אני רק חושב שהיין הזה הלך צעד אחד רחוק מדי.

מחיר: 120 ₪