קבלו את מסטקה טקטסורו - היפני הראשון בעולם שלמד כיצד לזקק וויסקי ועל הדרך גרם לסקוטים ולאירים להחוויר...

על זה שביפן מייצרים וויסקי טוב יודע העולם כבר מלפני סוף המאה ה-20, אך את הגושפנקא לכך קיבלו היפנים כשבשנת 2001 זכה הסינגל מאלט יואיצ'י בן ה-10, של מזקקת ניקה, בפרס הראשון בתחרות של 'וויסקי מגזין', בתואר 'הוויסקי הטוב בעולם'. "גאוניות", קבע ג'ים מורי, מחברו של 'תנ"ך הוויסקי'. התואר הזה, והסרט המצוין "Lost in Translation" בכיכובם של ביל מאריי וסקרלט ג'והנסן, שמו את הוויסקי היפני על מפת המשקאות של העולם בתחילת המאה הנוכחית...

הוויסקי של ניקה זוכה בתחרויות בינלאומיות, כולל בטעימות עיוורות מול מותגי וויסקי סקוטיים נחשבים... (צילומים: יח"צ, freeimages.com)
הוויסקי של ניקה זוכה בתחרויות בינלאומיות, כולל בטעימות עיוורות מול מותגי וויסקי סקוטיים נחשבים... (צילומים: יח"צ, freeimages.com)
זוכה בתחרויות בינ"ל בהן משתתפים גם מותגי וויסקי סקוטיים נחשבים... (צילומים: יח"צ, freeimages.com)

התבוסה שהנחיל המוצר הלא מוכר לטובים שבמותגי הוויסקי הסקוטי, עוררה תדהמה גדולה והחלה את מהפכת הוויסקי היפני. עד אז נועד הוויסקי היפני בעיקר לצריכה מקומית והעולם כמעט ולא הכיר אותו. התואר הנשגב גרם לכך שמזקקות הוויסקי היפני החלו להרחיב את ייצור הוויסקי שלהן והתחילו להתחרות ברצינות במותגים הסקוטיים והאיריים. הפרסום דחף את בתי הזיקוק היפניים לייצא את התוצרת שלהם לשווקים זרים, והמכירות זינקו.

וויסקי ניקה בלנדד וויסקי - בקבוק
וויסקי ניקה בלנדד וויסקי - בקבוק
אחת החברות הבולטות והמסקרנות ביותר בתחום היא 'ניקה'. חברת 'ניקה' הוקמה בשנת 1934, על-ידי מסטקה טקטסורו, שהיה היפני הראשון שלמד בסקוטלנד כיצד לזקק וויסקי. טקטסורו היה בן למשפחת יצרני סאקה והיה בעל ידע בכימיה. כשהגיע לגלזגו נרשם ללימודי כימיה אורגנית באוניברסיטה, לקורסים בזיקוק, וניסה להתקבל כשוליה אצל אחד מגדולי המזקקים בסקוטלנד. אך הדבר לא צלח בידו, משום שלא יכול היה לשלם את השכר הגבוה שנדרש ממנו.

במהלך שיטוטיו בספייסייד של סקוטלנד חיפש טקטסורו מקום להשתלם בו, עד שמזקקת 'לונגמורן' פתחה לו את שעריה. בחמישה ימים אינטנסיביים חשפו בפניו אנשי המזקקה את כל סודות הזיקוק הסקוטי, והבחור רשם והפנים כל דבר שאמרו והראו לו. מאוחר יותר השתלם טקטסורו בעוד מזקקה. בשנת 1920 נשא טקטסורו לאשה סטודנטית לרפואה שפגש באוניברסיטה ובכך קשר את גורלו עם סקוטלנד תרתי-משמע. בשנת 1921 נסעו השניים ליפן כשבידיהם שיטות וידע של מסורת ייצור וויסקי מפוארת. לאחר שנתיים של חיפושים רבים פגש טקטסורו את שינג'ירו טורי, שהציע לו לבנות בשותפות מזקקת וויסקי. עד מהרה הקימו השניים את מזקקת 'ימאזאקי' של 'סנטורי' וזיקקו את הוויסקי היפני הראשון. לאחר כעשור עזב טקטסורו את 'סנטורי' בטריקת דלת צורמת.

וויסקי ניקה פיור מאלט - בקבוק
וויסקי ניקה פיור מאלט - בקבוק
טורי רצה להקים את המזקקה במיקום הנגיש ביותר להובלת חומרי גלם וחביות וויסקי ליישון, בקיוטו, אזור עירוני ונוח מבחינה תפעולית. אך טקטסורו, שרצה לשמור על רמת מקצועיות גבוהה במיוחד, לא הסכים להתפשר על איכותו של הוויסקי שלו והתעקש לבחור מיקום שישחזר ככל האפשר את תנאי האקלים, הקרקע והגובה של מזקקות ספייסייד הסקוטיות. בעקבות הוויכוח החליט טקטסורו להקים מזקקה משל עצמו באי הוקאידו הצפוני המרוחק, בו הוא מצא את התנאים המושלמים ביפן לייצור וויסקי בסגנון סקוטי.

למזקקה קרא טקטסורו 'יואיצ'י', והקים את חברת 'ניקה'. כיום הוויסקי של ניקה מבוקש ברחבי העולם, וזוכה באופן קבוע בתחרויות בינלאומיות, כולל בטעימות עיוורות מול מותגי וויסקי סקוטיים נחשבים. טקטסורו נחשב עד היום לאבי הוויסקי היפני. הוא נחשב לראשון שסלל את הדרך לעולם הוויסקי החדש, והוכיח כי אפשר לייצר וויסקי איכותי גם במדינות אחרות. כיום בבעלות 'ניקה' מספר מזקקות ברחבי יפן, מהוקאידו בצפון ועד מוג'י בדרום, כשחלקן מייצרות וויסקי וחלקן מייצרות מוצרים משלימים.

וויסקי ניקה פרום דה בארל - בקבוק
וויסקי ניקה פרום דה בארל - בקבוק
במזקקת יואיצ'י, המזקקה הצפונית המקורית, עדיין מייצרים סינגל מאלט עשיר. הוויסקי מקבל את הארומות והגוף האופייניים שלו מתהליך החימום הישיר של הדודים, שלצורך הפעלתם משתמשים באבקת פחם טבעי - שיטה שכבר לא משתמשים בה כיום כמעט בכלל. המזקקה השנייה שבה מייצרים סינגל מאלט נמצאת בחלק הצפון מרכזי של הונשו, והוויסקי שמתקבל בה הוא רך ועדין. את הוויסקי שלהם שותים היפנים מדולל בהרבה מים. 'מיזוארי'- בתרגום חופשי מיפנית - הוא וויסקי עם מים, אחת הדרכים הפופולאריות ביפן ללגום וויסקי: כוס גבוהה, מנה של וויסקי, קרח ומים עד לראש הכוס. שונה, מפתיע, ובקיץ, בכוס קריסטל עם קרח, ואולי עם כמות מים קטנה יותר, אפילו מומלץ. אז מה היה לנו פה?

Nikka Blended – בלנד עדין וקליל, רך ועגול, כפי שמצפים מבלנד יפני, הרמוני ונעים לשתייה. מדובר בעצם בשילוב של זיקוק דודי וזיקוק רציף שעוזרים לו להיות מה שהוא. מחיר: 240 ₪.

Nikka Pure Malt White - מאלט המורכב מוויסקי ממזקקת יואיצ'י של ניקה בשילוב מאלט סקוטי מהאי איילה. מעושן קלות בניחוחו ובטעמיו, מפולפל ואגוזי, הסיומת ארוכה ויבשה עם מרירות מענגת. מחיר: 260 ₪ (500 מ"ל).

Nikka Whisky from the Barrel – בלנדד וויסקי שמבוקבק מיד בצאתו מהחבית ולכן כולל כמעט את אותו אחוז אלכוהול של המשקה בתוך החבית. ארומות מתקתקות ומרוכזות, פרחים, תפוזים ואפרסקים טריים ומעט תבלינים. מרקם וגוף סמיכים, סיומת בינונית באורכה של וניל, קרמל ועץ חרוך. מחיר: 290 ₪ (500 מ"ל).