מיוחד לכבוד ל"ג בעומר: איך נוצר טעם מעושן בוויסקי וגם פגישה עם כמה מעושנים שמוכרחים להכיר...

ישראלים אוהבים וויסקי מעושן. קשה לדעת אם זה רק הטעם או שיש גם משהו בתדמית של גבר-גבר, קצין במיל' באיזו יחידה מובחרת שיורד עם החבר'ה והג'יפ לטיול שטח וחולץ פקק מבקבוק לגבולין ליד המדורה, בעוד הוא ממתין לפויקה שתסיים להתבשל... אין ספק שמשהו בדימוי המסוקס של הוויסקי המעושן נדבק אלינו, הישראלים, בצורה שהופכת אותו לפופולארי במיוחד במקומותינו. הבשורה הטובה היא שגם בחנות הדיוטי-פרי (ג'יימס ריצ'רדסון) שמו לב למגמה והצטיידו במלאי של וויסקי מעושן, חלקו מסדרות מיוחדות ובלעדיות, כאלה שמוסיפות לעשן את הטוויסט החמקמק ההוא שהופך כל "גבר גבר" לדמות מתוחכמת יותר...

וויסקי מעושן אפשר לאהוב, ואפשר גם שלא, אבל בטוח שאי-אפשר להתעלם ממנו... (צילומים: יח"צ)
וויסקי מעושן אפשר לאהוב, ואפשר גם שלא, אבל בטוח שאי-אפשר להתעלם ממנו... (צילומים: יח"צ)
וויסקי מעושן אפשר לאהוב, ואפשר גם שלא, אבל מה שבטוח הוא שאי-אפשר להתעלם ממנו... (צילומים: יח"צ)

מה מעניק לוויסקי את טעמו המעושן? במילה אחת, כבול ("פיט"). הכבול הוא רקב של צמחים ושורשים שאפשר למצוא בשפע באדמות אירלנד וסקוטלנד, למשל. אם תרצו, מדובר למעשה ב"חצי הדרך" בין מה שהיה פעם צמח ירוק – למה שעוד יהיה בעתיד פחם. משום כך מדובר בחומר בערה מוצלח: כבול שנכרה מהקרקע ויובש בשמש, יכול לשמש להסקה. האירים שאדמתם משופעת בכבול, מעדיפים אותו לרוב מחוץ לוויסקי שלהם. הסקוטים לעומתם, במיוחד אלה שחיים באי איילה (אבל לא רק: "טאליסקר" למשל מהאי סקאי, הוא אחד המעושנים המעניינים) רואים בו חלק מה"טרואר" שמעניק לוויסקי שלהם את סגנונו המיוחד.

כבול - אווירה ב - צילום יחצ
כבול - אווירה ב - צילום יחצ
הטעם המעושן מצטרף לוויסקי במלתתה: כאשר קולים ומייבשים את השעורה. שימוש בפחם בתהליך יותיר את גרעיני השעורה בטעמם הטבעי. לעומת זאת, שימוש בכבול יעניק להם טעם מעושן – שימשיך אחר-כך לאורך שלבי הבישול, התסיסה, הזיקוק והעישון – ועד לנוזל הסופי. ועכשיו, אחרי שהתעייפנו כהוגן מכריית כבול, אפשר לומר שהרווחנו כמה לגימות של וויסקי מעושן, נכון? אז היות שיש כמה וכמה מותגים שאינם זמינים בשוק המקומי, אך מצאים באופן בלעדי על מדפי הדיוטי-פרי, פנינו לאייל נחשון, מנהל הדרכות ומידע בחטיבת האלכוהול של ג'יימס ריצ'רדסון, כדי שיספק לנו אינפורמציה שתרווה אותנו ואת תשוקתם של חובבי הוויסקי הישראלים, שכמונו, לא מוכנים לוותר על הטעם המעושן:

BOWMORE

הסינגל מאלט המעושן הזה הוא ככל הנראה הפופולארי ביותר (ברחבי העולם) שיצא אי-פעם מאיילה. מדובר במזקקה הוותיקה באי, והיא השיקה לאחרונה כמה וורסיות מיוחדות ובלעדיות לשוק ה"טראוול ריטייל", כלומר – בלעדי לחנויות הדיוטי-פרי:

BLACK ROCK BOWMORE - בקבוק
BLACK ROCK BOWMORE - בקבוק
BOWMORE BLACK ROCK

שם הוויסקי הוא הומאז' לסלעים השחורים שלחופי האי איילה. הוויסקי הזה משלב את הטעם המעושן והמליחות האופיינית למזקקה, עם מתיקות נעימה של טופי וקליפות תפוז – שהושגה בעקבות יישון בחביות שרי. הרומנטיקנים שבין הטועמים טוענים שהוויסקי הזה סוער בטעמיו כמו הגלים המתנפצים על הסלעים השחורים לחופי האי...

מחיר: 66.9 $

GOLD REEF BOWMORE - בקבוק
GOLD REEF BOWMORE - בקבוק
BOWMORE GOLD REEF

גרסה קלילה ונגישה, עבור מי שאוהב את הטעם המעושן, אבל בצורת "נגיעות" ולא כגורם הדומיננטי ביותר בוויסקי. ה"גולד ריף" מתיישן בעיקר בחביות עץ אלון אמריקאי במילוי ראשוני, דבר שמעניק לו טעמים עדינים של וניל. בשילוב העישון המאפיין את הוויסקי זוהי גרסה מעודנת וקלילה. השם קשור לצבעו הזהוב-קליל של הוויסקי, כקרני-השמש המרצדות על שוניות אלמוגים (אם הדימוי הזה נראה לכם מופרך מדי, זה בגלל שעוד לא שתיתם מספיק).

מחיר: 82.9 $

WHITE SEND 17 BOWMORE - בקבוק
WHITE SEND 17 BOWMORE - בקבוק
BOWMORE WHITE SEND 17

עוד שם שהוא הומאז' לנופי איילה, הפעם לחופים עם החול הלבן. הוויסקי הזה מיושן לפחות 17 שנה בחביות בורבון מובחרות, שמעניקות טעם עשיר של טופי ופירות אקזוטיים לחמימות המעושנת המובנית בו. מי שרוצה לקלוע לדעת חכמים, ישמח לדעת שזהו הוויסקי החביב על המסטר דיסטילר של המזקקה.

מחיר: 109.9 $

LAPHROAIG

ה"לאפרויג" הוא מסוגי הוויסקי שמפרידים בין גברים לנערים, רוצה לומר – אפילו בין המעושנים הוא אחד הקשוחים שבחבורת-איילה, אלא שלא רק עשן מאפיין אותו, אלא גם טעמים עוצמתיים של ים, אצות ויוד. הנה כמה גרסאות מיוחדות ובלעדיות שלו לשוק הדיוטי פרי:

QA CASK LAPHROAIG - בקבוק
QA CASK LAPHROAIG - בקבוק
LAPHROAIG QA CASK

בגרסה זו יש שימוש נרחב בחביות עץ אלון אמריקאי לבן מסוג Quercus Alba, חביות בהן השתמשו ליישון בורבון, עם פיניש של חביות חרוכות יותר מהרגיל. שילוב זה יוצר איזון מושלם בין העישון העוצמתי הכל-כך אופייני לוויסקי לבין טעמי וניל שמעדנים אותו מעט.

מחיר: 85.9 $

AN CUAN MOR LAPHROAIG - בקבוק
AN CUAN MOR LAPHROAIG - בקבוק
LAPHROAIG AN CUAN MOR

מקור השם הוא "אוקיאנוס גדול" בגאלית, שכן, כמו האוקיאנוס, כך הוויסקי הזה סוער ועמוק בטעמיו. הוויסקי מתיישן בחביות בורבון אמריקאיות במילוי ראשוני, עם פיניש בחביות אלון אירופאי המעניקות טעמים עשירים ומתובלים לצד האופי הימי.

מחיר: 119.9 $

TALISKER

גם הוויסקי האהוב הזה, מהמזקקה שבאי "סקאי" החליט לייצר מהדורה מיוחדת עבור חנויות הדיוטי-פרי. באופן אישי אני אוהב מאוד את הוויסקי הזה: מעושן, אבל בדרך מתוחכמת:

TALISKER DARK STORM - בקבוק
TALISKER DARK STORM - בקבוק
TALISKER DARK STORM

גרסה זו מיושנת בחביות חרוכות יותר מהרגיל, אשר מעצימות ומעשירות את טעמיו המעושנים והמתובלים לצד המליחות שמאפיינת את המותג. זהו וויסקי כהה ואינטנסיבי, כמו סערה בלב ים, שטעמיו מתפתחים ומשתנים כמעט מדי לגימה.

מחיר: 89.9 $

BRUICHLADDICH

הנה דבר והיפוכו: אחרי שדיברנו על האופי המעושן של הוויסקי באיילה, הנה דוגמא למזקקה שתוצרתה היא לרוב בלתי מעושנת: מזקקת ברוכילאדי (לחובבי הוויסקי בישראל היא מוכרת אולי מאחד הגלגולים הקודמים שלה שהשתמש בחביות יין מיקב "כרמל" כדי ליישן את אחת ממהדורות הוויסקי שלו, לא דווקא מהמוצלחות...). בשנים האחרונות הוציאה המזקקה שתי מהדורות מוגבלות המתאפיינות בטעמים מעושנים:

PORT CHARLOTTE BRUICHLADDICH - בקבוק
PORT CHARLOTTE BRUICHLADDICH - בקבוק
BRUICHLADDICH PORT CHARLOTTE

הומאז' לשמה של מזקקה ישנה, שאינה פעילה עוד ושהיתה ידועה בוויסקי המעושן שלה למרות הכיתוב על הבקבוק ""HEAVILY PEATED, מדובר בוויסקי עם עישון כבולי בינוני בלבד וגוף עשיר בטעם.

מחיר: 159.9 $

OCTOMORE - בקבוק
OCTOMORE - בקבוק
BRUICHLADDICH OCTOMORE

חובבי השיאים ישמחו לדעת שמדובר בסינגל מאלט המעושן ביותר! מפלצת עשן זו מיוצרת בסדרות שונות עם חביות שונות ומעניינות, כמו חביות יין וחביות קוניאק ומבוקבקות בחוזק חבית. הטעם העצמתי והמעושן מלווה במרקם עדין וקטיפתי שמאפיין את הוויסקי של ברוכילאדי או כמו שמגדירים זאת במזקקה: "אגרוף הברזל עם כפפת משי!"

מחיר: 199.9 $

ARDMORE

עזבנו את האי איילה: מזקקת ארדמור המסורתית נמצאת באזור ההיילנד של סקוטלנד, מחזירה אותנו לימים בהם רוב המזקקות באזור היו מיבשות את לתת השעורה עם העשן המתוק של כבול מקומי. הסינגל מאלטים של ארדמור, בגרסאות בלעדיות לדיוטי-פרי, משלבים את האופי העדין והמתקתק של ההיילנד עם ניחוח עשן קליל:

TRADITION ARDMORE - בקבוק
TRADITION ARDMORE - בקבוק
ARDMORE TRADITION

הוויסקי הזה, כשמו כן הוא: סימן ההיכר לאופי והמסורת של המזקקה. הוא מיושן בחביות אלון אמריקאי ומסיים את התהליך בחביות קטנות מסוג QUARTER CASK, המזרזות את תהליך ההתבגרות (בשל חשיפה גדולה יותר של הוויסקי למגע החבית) ומעצימות את הטעמים. הוויסקי אינו עובר סינון קר ושומר על אופיו המשלב מתיקות קרמלית מעודנת עם עשון כבולי קל.

מחיר: 49.9 $

TRIPLE WOOD ARDMORE - בקבוק
TRIPLE WOOD ARDMORE - בקבוק
ARDMORE TRIPLE WOOD

בתהליך היישון של מהדורה זו שולבו שלושה סוגים של חביות בגדלים שונים. חביות אלון אמריקאיות, QUARTER CASK הקטנות, ביחד עם חביות גדולות יותר מסוג PUNCHEONS. שילוב זה מוסיף רבדים לוויסקי ומעניק לו גוף מלא ועשיר בטעמי דבש ווניל המלווים בעישון מעודן.

מחיר: 79.9 $

MACALLAN

אני יכול לראות מכאן כמה חובבי וויסקי מרימים גבה אל מול המסך: הגם מק'אלן במעושנים? אז האמת היא שברוב ימות השנה המזקקה הזאת שעל גדות נהר הספיי מייצרת וויסקי עדין ופירותי שהפך לאחד מסימני ההיכר של האזור, אבל גם לעדינים מותר להשתעשע בעשן, במיוחד שכמו כל ההמצאות הטובות, גם מקורה של זו הוא בטעות, ועוד יותר מכך - כשהתוצאה הסופית היא כה מסעירה:

RARE CASK BLACK MACALLAN - בקבוק
RARE CASK BLACK MACALLAN - בקבוק
MACALLAN RARE CASK BLACK

"תקלה מופלאה" הביאה לאחרונה להשקה של גרסה שונה מאוד של מק'אלן ומוגבלת לשוק הדיוטי פרי". הכל התחיל ממשלוח של לתת שעורה מעושן שהגיע בטעות למק'אלן, ורק תוך כדי תהליך ההפקה של הוויסקי, החלו להריח את הריח המוזר והלא אופייני. בשלב זה כבר היה מאוחר לעצור את התהליך, והמסטר דיסטילר רב התושייה של מק'אלן, החליט לנצל את הטעות ליצירת וויסקי נדיר שמתיישן בפחות ממאה חביות, כולן שרי ספרדי. מדובר בסינגל מאלט מרתק, לא פחות, המשלב טעם מתוק ועשיר עם סיומת קלה של עישון.

מחיר: 450 $

JIM BEAM KENTUCKY DRAM - בקבוק
JIM BEAM KENTUCKY DRAM - בקבוק
JIM BEAM KENTUCKY DRAM

אם חשבתם שהמסע מאיילה לספייסייד היה מתיש, הרי שעכשיו אנו מפליגים אל מעבר לאוקיאנוס האטלנטי, היישר לקנטאקי: ג'ים בים הוא הבורבון הנמכר ביותר בעולם (כמובן אם לא מחשיבים את ג'ק דניאלס, הוויסקי האמריקני הנמכר ביותר בעולם שמיוצר בטנסי וטכנית אינו נחשב לבורבון), מדובר בבורבון מסורתי ומתקתק, העשוי רובו מתירס. במהדורה זו החליטו לשבור את המסורת ויצרו "יצור כלאיים" מסקרן - בלנד של הבורבון המפורסם של ג'ים בים עם סינגל מאלט מעושן קלות ממזקקת ארדמור אשר בצפון-סקוטלנד. הוויסקי ההיברידי הזה משלב את טעמי הווניל המתוקים שכל-כך מאפיינים את הבורבון, עם העישון הסקוטי הקליל.

מחיר: 49.90 $