זיו לנצ'נר הלך לחטט בנבכי היסטוריה וחזר עם וואחד מציאה: אוסף של מבשלות בירה שהתואר "ותיקות" מצחיק אותן...

עם כל הכבוד, כמה זמן צריך לחכות פה לבירה? (צילומים: יח"צ: freeimages.com)
עם כל הכבוד, כמה זמן צריך לחכות פה לבירה? (צילומים: יח"צ: freeimages.com)
אז עם כל הכבוד, ובהחלט יש כבוד, כמה זמן צריך לחכות פה לבירה?! (צילומים: יח"צ, freeimages.com)

מי: YUENGLING מאיפה: פוטסוויל, פנסילבניה, ארצות-הברית ממתי: 1829

טוב, היא די צעירה, במושגים של מבשלות עתיקות, אבל בארצות-הברית 'יונגלינג' היא המבשלה הכי קשישה, וגם המבשלה הכי גדולה שנמצאת בידיים פרטיות. והידיים האלה, בטח ניחשתם לפי השם, שייכות למשפחת מהגרים גרמנים, והן ממשיכות להחזיק במבשלה עד היום. אמריקאית, עאלק.

מי: STEPAN RAZIN מאיפה: סנט פטרסבורג, רוסיה ממתי: 1795

טוב, כאן מדובר במבשלת הבירה הוותיקה ביותר ברוסיה, שזה לא נתון ששתיינים מקלים בו ראש. חוץ ממבשלה, יש בה מוזיאון היסטורי שנחשב משעשע במיוחד, גם אם נכנסים אליו לפני ששותים.

גינס פחית וכוס
גינס פחית וכוס
ST. JAMES' GATE BREWERY מאיפה: דאבלין, אירלנד ממתי: 1759

ביתה של גינס המיתולוגית, הסטאוט שמשרשרת 13 מיליון פיינטס רק בסיינט פטריק'ס דיי, מדי שנה. חגיגות יום ההולדת ה-250 שלה קצת התחרבשו ב-2009, כשדליקת ענק שרפה את כל המפעל ואיידה המוני ליטרים לשמיים של דובלין. לא נורא, המכורים באנגליה ובאירלנד התקבצו לאספות שתייה ענקיות לאות הזדהות, המפעל שוקם ומרכז המבקרים חי ובועט. ועוקץ יפה את הכיס.

מי: THREE TUNS מאיפה: רופשייר, אנגליה ממתי: 1642

האנגלים אמנם מנופפים במקום הזה כמבשלה המורשית העתיקה ביותר, אבל כדי לנופף באחת משש הבירות שהמבשלה מייצרת בכמויות קטנות צריך להגיע עד אליה. שזה אומר מחוז רופשייר במערב מידלנדס שבמערב אנגליה. חור, נו.

מי: GROLSCH מאיפה: גרונלו, הולנד ממתי: 1615

הקטע הכי ידוע של הבירה הזאת הוא הבקבוק שלה, שעיצובו כמעט לא השתנה עד היום, ובעיקר הפקק המתהפך, או פקק הנדנדה, שכשהופיע בסוף המאה ה-19 נחשב שוס אדיר. העיירה גרונלו, המכונה גרול, ממזרח הולנד, שבה יושבת המבשלה, גם העניקה לבירה את שמה. ואם כל זה לא מרגש אתכם, לפחות תדעו שהמבשלה קיבלה תואר כבוד מיוחד מהמלכה ההולנדית ביאטריקס.

מי: STIEGL מאיפה: זלצבורג, אוסטריה ממתי: 1492

עזבו אתכם מזה שהיא המבשלה הפרטית הגדולה ביותר באוסטריה, עזבו אתכם מזה שיש בה תערוכת מוצגי בירה שכל זלצבורג עפה עליה – 'שטיגל' היתה הבירה האהובה על וולפגאנג אמדאוס מוצרט. יותר מזה?

בירה סטלה ארטואה - כוס ובקבוק
בירה סטלה ארטואה - כוס ובקבוק
מי: STELLA ARTOIS מאיפה: לובן, בלגיה ממתי: 1366

בהתחלה בכלל קראו לה 'הורן', והשם הנוכחי נולד הרבה יותר מאוחר, בשילוב היסטורי מוזר. לברומאסטר שלה ב-1708 קראו סבסטיאן ארטואה, והסטלה (כוכב) היא הבירה המיוחדת שהמבשלה ייצרה לרגל חג המולד ב-1926, ותפסה יופי בכל העולם ובכל השנה. היום, כדי להדביק את הביקוש, המבשלה עובדת 24/7 ומייצרת 15 סוגי בירה, ולא רק סטלה (גם כל מיני לף, למשל).

מי: BOLTEN מאיפה: קורשנברויך, גרמניה ממתי: 1266

אנחנו הולכים ונעשים ממש עתיקים, ותראו מה זה: המבשלה הזאת היא הראשונה, כנראה, שייצרה 'אלטביר' - בירה ישנה בתרגום מדויק, או אייל גרמני מסורתי שמיוצר בשיטות עתיקות, בתרגום שאפשר להבין ממנו משהו. ומכאן ואילך, במורד השנים, יהיו כאן בעיקר גרמנים. תסיקו מזה מה שאתם רוצים, רק תתנהגו יפה, יא?

מי: WELTENBURG ABBEY מאיפה: קלהיים, גרמניה ממתי: 1050

מצד אחד, אפשר להגיד שהם התחילו מוקדם – בכל זאת, שנת 1050. מצד שני, המנזר כאן נוסד 400 ומשהו שנים קודם, אז לא ברור מה לקח להם כל-כך הרבה זמן להבין שנזירים זה סבבה, אבל נזירים שעושים בירה זה יותר מגניב. בכל מקרה, הדונקר לאגר שלהם, שלטענתם מדובר בבירה הכהה הוותיקה בעולם, רץ חזק משחר נעוריו ועד השנים האחרונות, בהן הוא עדיין זוכה בפרסים. ולא רק על התמדה.

בירה ווינשטפן - כוס ובקבוק
בירה ווינשטפן - כוס ובקבוק
מי: WEIHENSTEPHAN מאיפה: ווינשטפן, גרמניה ממתי: 1040

יאללה, חצוצרות. ויינשטפן, הרואה בעצמה מבשלת הבירה הכי עתיקה עלי אדמות – לפחות בין אלה שעדיין פעילות - נולדה במנזר ווינשטפן ונעשתה חילונית רק בתחילת המאה ה-19. באופן לא רשמי, הווינשטפנים טוענים שהם על המפה כבר משנת 725, אבל עד שבנו מבשלה וקיבלו רישיון מכירה מסחרי, עברו איזה 300 שנה. היום המבשלה שייכת בכלל למדינת בוואריה, שמתייחסת לבירת החיטה הזאת כנכס לאומי. כל-כך לוקחים פה את הבירה ברצינות, שבצמוד למבשלה קמה אוניברסיטת ווינשטפן, ובה נוסדה ב-1895 הפקולטה האקדמית הראשונה לייצור בירה. אשכרה.

מי: שם לא ידוע מאיפה: תל-אביב, כנען ממתי: 5,000 שנה

התגלית אמנם טרייה, מהשנה האחרונה, אבל העקבות הולכים מה-זה אחורה. שברים של כלי חרס ששימשו להכנת בירה התגלו בחפירות של רשות העתיקות קרוב לרחוב המסגר בתל-אביב. אוכלוסייה מצרית מתקופת הברונזה הקדומה א' (2,900-3,500 לפנה"ס) הקדימה בכמה שנים את האוכלוסייה הצרפתית והתיישבה במרכז תל-אביב. הדיירים המצרים הם גם אלה שייצרו את הבירה, אותה צרך אז כל הציבור, בלי הבדלי מעמד, מין וגיל. לכן, כשחושבים על זה, הבירה העתיקה ביותר היא המתקדמת ביותר...