פעילותה של חברת 'נורמן פרמיום' נרכשה על-ידי חברת 'הכרם', ולמעט מספר עניינים משפטיים ומנהליים שעדיין יש להשלים, אפשר לומר שהמהלך די סופי...

בשבוע החולף תבשרנו על רכישת פעילותה של חברת 'נורמן פרמיום' - יבואנית בירות פרמיום בלגיות ומותג הבירה 'נגב' על-ידי חברת 'הכרם' - יבואנית האלכוהול והיין. הטנגו בין החברות נמשך זמן רב למדי, ולאחר הסדרת מספר עניינים משפטיים ומנהליים שעדיין יש להשלים, ניתן יהיה לברך על המוגמר.

שוק הבירה הישראלי הולך ומתכנס לתוך חברות האלכוהול הוותיקות והגדולות, על חשבון היבואנים הקטנים... (צילומים: יח"צ)
שוק הבירה הישראלי הולך ומתכנס לתוך חברות האלכוהול הוותיקות והגדולות, על חשבון היבואנים הקטנים... (צילומים: יח"צ)
שוק הבירה הישראלי מתכנס לתוך חברות האלכוהול הגדולות, על חשבון היבואנים הקטנים... (צילומים: יח"צ) חברת הכרם משקאות חריפים בע"מ, יבואנית האלכוהול והיין, פועלת בשוק משנת 1921. לפני כארבע שנים החלה להפיץ את מותג הבירה "מלכה" ואף רכשה חלק ממניות המבשלה. מאוגוסט האחרון מייבאת הכרם לארץ שלושה מותגי בירה: 'בלו מון' מארצות-הברית, 'ברו דוג' מסקוטלנד, 'רדברגר' מגרמניה ובקרוב גם את 'ברנארד' מצ'כיה המוחזקת על-ידי חברת 'דובל מורטגט' - החברה המחזיקה גם ברוב המותגים המיובאים לארץ על-ידי נורמן פרמיום. חברת נורמן פרמיום מתמחה ביבוא בירות פרמיום בלגיות ועד כה היוותה את אחד הקטרים שמשכו את עולם הבירה הישראלי קדימה. החברה מייבאת את המותגים הבלגיים: 'ליפמנ'ס', 'דובל', 'בל פילז', 'מרדסו' - מבית 'דובל מורטגט', ו'סנט ברנרדוס', 'שימיי' ובירות אנגליות של מבשלת 'פולר'ס'. זה מספר שנים היא גם הבעלים של מבשלת בירה 'נגב'.
בירה מרדסוס - בקבוק
בירה מרדסוס - בקבוק
לדברי אריאל אפשטיין, מבעלי חברת הכרם, ההצלחה בשיווק בירה 'מלכה' נתנה להם עידוד להמשיך ולהכניס מותגים חדשים ולהתבסס בשוק הבירה, כאשר המהלך הנוכחי מגדיל בצורה משמעותית את מספר המותגים אותם תשווק החברה. על-מנת להתמודד עם גידול זה הקימו לאחרונה בחברת הכרם, מחלקה טכנית לטיפול במתקני מזיגת הבירות שהם משווקים, מחלקה שתקבל לאחריותה, עם תגבור של חלק מעובדי חברת נורמן, גם את הטיפול במותגי הבירה ששווקו על-ידי נורמן פרמיום. עוד מוסיף אפשטיין כי בעתיד הקרוב ישמרו על מצב המותגים הקיים, אם כי בהמשך, המטרה היא לבנות פורטפוליו מגוון ומכובד של בירות. למרות שהכרם אינם מחפשים להיות הזולים ביותר בשוק ולהתחרות במותגי הבירה המקומיים הגדולים והזולים יותר, ייתכן ששיווק חלק מהמותגים של חברת נורמן פרמיום יופסק ואולי יכנסו גם מותגים נוספים. לגבי מותג הבירה הישראלי 'נגב' שנכנס תחת כנפי הכרם לצד בירה 'מלכה', אומר אריאל כי אמנם עדיין לא חשבו על המשמעויות של המהלך, אך ככל הנראה תפתח כל בירה בידול מסוים, כך שלא תהיה ביניהם תחרות. כמו כן, העברת ייצור בירה נגב, ממבשלת אלכסנדר בה היא מיוצרת כיום, למבשלה ביחיעם לא עומדת כרגע על הפרק, בעיקר עקב כושר הייצור הנוכחי ביחיעם שהוא די מלא עקב ייצור בירה מלכה. ההפצה של מותגי הבירה שהיו תחת חברת נורמן, יחד עם מותגי הבירה של חברת הכרם, תתבסס על מערך ההפצה הקיים של חברת הכרם, גם לשוק הקר – פאבים, מועדונים ומסעדות, וגם לשוק החם – חנויות ורשתות שיווק.
בירה שימאיי - בקבוק
בירה שימאיי - בקבוק
המגמה, שהתחילה לפני שנים לא רבות של רכישת מבשלות בירה ישראליות על-ידי חברות ייבוא בירה, בה רכשה נורמן פרמיום את מבשלת 'הנגב', י. ד. עסקים שרכשה חלק מ'מבשלת הגולן', וחברת הכרם שרכשה חלק מ'בירה מלכה', ממשיכה עם התרחבות חברות האלכוהול המובילות בשוק לתחום ייבוא בירה, בנוסף למותגי הכהילים והיינות שחברות אלה כבר מייבאות. שוק הבירה הישראלי הולך ומתכנס לתוך חברות האלכוהול הוותיקות והגדולות, על חשבון היבואנים הקטנים. התכנסות כזו תשנה את התחרות בשוק ותהפוך אותה לאגרסיבית יותר עקב המשאבים הרבים שהחברות הגדולות יכולות להעמיד לצורך שיווק. במקרה כזה ייתכן ונתח חברות יבוא הבירה הקטנות יקטן עוד יותר, מכיוון שלא יוכלו לעמוד בתנאי התחרות האגרסיבית שיקבעו חברות ההפצה והיבוא הגדולות. לטענת אריאל אפשטיין, המהלך הנוכחי של רכישת פעילות חברת נורמן פרמיום לא ישנה סדרי עולם בשוק הבירה הישראלי, לא יגרום לריכוזיות, או כפי שקיים במקומות רבים בחו"ל למצב בו שולטות מבשלות הבירה בברים ופאבים ומכתיבות את מגוון הבירה שנמכר בהם. כמו בתחומים רבים נוספים, רק ימים יגידו מה תהיה באמת השפעתו של המהלך על שוק הבירה הישראלי.