זוכרים את ההוא שניסה לדגם לעצמו 'שאטו פטרוס' במחיר מציאה, מסתבר שהוא רק חלק קטן מתופעה הרבה יותר גדולה...

כל מי שבילה אי-פעם בחנות היין של הדיוטי-פרי במשך יותר מכמה דקות בודדות מכיר את הריטואל. זה קורה בדרך-כלל במשמרת הנוראית של שלוש לפנות בוקר, כשאלפי ישראלים גודשים את חנויות הדיוטי-פרי בעיניים טרוטות מעייפות ואדרנלין שוצף בעורקים. חנות היין של ג'יימס ריצ'ארדסון מתמלאת טיפין טיפין בעשרות גברים שהצליחו בעורמה לאבד את נשותיהם בין דוכני הקוסמטיקה, במטרה להגניב מבט חטוף ביינות החדשים שהגיעו לחנות ולנסות לאתר את הדילים השווים בטרם העלייה אל מטוס.

הכל בגלל בקבוק שגורם להם להפליג לעבר חלומותיהם וללכת רחוק, לפעמים אפילו רחוק מדי...
הכל בגלל בקבוק שגורם להם להפליג לעבר חלומותיהם וללכת רחוק, לפעמים אפילו רחוק מדי...
הכל בגלל בקבוק שגורם להם להפליג לעבר חלומותיהם וללכת רחוק, לפעמים אפילו רחוק מדי... (צילום: יח"צ) כבכל שבוע, תמיד יגיע אותו הלקוח שישאל האם מוכרים כאן בקבוקים של יקב 'שאטו פטרוס' בחנות. היין אשר מגיע מחלקת כרם בגודל של מאה וקצת דונמים בפומרול והוא מבוקש בכל רחבי העולם, הפך במרוצת השנים לאחד מהיינות האייקונים והמדוברים ביותר המגיעים מצרפת. לא פלא שמדי שבוע מצליח היין שמתומחר בכ-5,000$ לבקבוק, למשוך עשרות לקוחות נלהבים לחנות היין של הדיוטי פרי. המוכרים בחנות קצת פחות נלהבים. אולי משום שהם מרגישים לרגע כמו מאבטחים ליד אחת מיצירותיו דה-וינצ'י בלובר. אותי באופן אישי זה דווקא הקסים לראות איך בניגוד לחינוך הקלוקל שקיבלנו מזקני השבט, הקובע באופן נחרץ שאין בארץ תרבות יין, קיימים לא מעט אנשים שמביטים בשקיקה, למרות העייפות, לעברו של בקבוק יין צרפתי.
שאטו פטרוס - אווירה
שאטו פטרוס - אווירה
לא מזמן דווח בכלי התקשורת על אדם שהצליח לגנוב מחנות הדיוטי פרי בקבוק יין של שאטו פטרוס מתוך המבחר הקיים. היה זה גבר כבן 40 שהצליח לשלוף את הבקבוק מבעד לוויטרינה הנעולה, ולהחליף מבלי להתבלבל את תג המחיר שלו עם זה של יין אחר שעולה הרבה פחות - 30 דולר. בקופה קיבלה את פניו קופאית בת 20 שרק השתחררה מהצבא שבוודאי לא שיערה שיין יכול, או צריך, לעלות 5000 דולר. ועל כן היא מיהרה לארוז את הבקבוק הנדיר, גבתה מהלקוח 30 דולר ושילחה אותו לדרכו מהחנות. למרבה המזל, ערנות מוגברת של צוות העובדים בחנות היין הביאה לתפיסת הלקוח בטרם עלייתו למטוס, והנ"ל נשלח אחר כבוד לחקירה משטרתית. זה אמנם לא הכי פוליטיקלי קורקט, אך הידיעה הזו העלתה חצי חיוך על פניי. חיוך שטמן בתוכו תובנה ספק-אופטימית ספק-תמימה: יש מצב שבמדינה שבה אנשים חולמים על דיור בר-השגה, על ביטחון ברחובות, על שלום במזרח-התיכון ועל פוליטיקה נקייה משחיתות, יש גם מקום לחלומות על יין? ואולי אפילו חלומות רטובים - אם תשאלו את אותו ברנש שלא התאפק וסחב את הפטרוס. כמוהו, גם אחרים ודאי מתאווים ומפנטזים על בקבוק משקה בנפח 750 מ"ל המכיל נוזל בצבע אדום-ארגמן וקצת אלכוהול. בקבוק שגורם להם להפליג לעבר חלומותיהם וללכת רחוק, לעיתים אפילו רחוק מדי. אבל עם כל התחמנות הישראלי המוכרת, מסתבר שלפחות בז'אנר הזה אנחנו לא לבד. קבלו שישה סיפורים על אנשים שהלכו רחוק עוד יותר ומככבים בכמה מגניבות וזיופי היין מהגדולים בהיסטוריה:   2006, שטוקהולם, שבדיה ממרתף היינות של מסעדה בצפון-העיר נגנבו כ-600 בקבוקי יין, מתוכם אוסף נדיר ומתוק של 100 בקבוקי סוטרן של יקב שאטו דיקאם. לא סתם אוסף, אלא בקבוק אחד מכל בציר בין השנים 1900-2000! שוויו של האוסף שנגנב מוערך בכחצי מיליון דולר. האלמונים, שמעולם לא נתפסו, לקחו אתם גם את הקלטות של מצלמות האבטחה.  
שאטו פטרוס - בקבוק
שאטו פטרוס - בקבוק
2008, קליפורניה, ארצות-הברית
ג'ורג' אוסומי בן ה-65 אשר עבד בחברה לאחסון ויישון יינות של לקוחות פרטיים, גנב במשך ארבע שנים ממרתפי החברה אשר בבעלות בנו כאלף בקבוקים יקרי ערך בשווי כולל של כ-3 מיליון דולר. כדי לא להיתפס הוא החליף את היינות שגנב בבקבוקי יין בשווי 2 דולרים אותם רכש בסופרמרקט. לאחר ארבע שנים נתפס לבסוף ג'ורג' ונגזרו עליו שש שנות מאסר.   2010, לנגדוק-רוסיון, צרפת בציר ידני? אז זהו - שלא. בעל יקב בלנגדוק-רוסיון התעורר בוקר אחד כדי לגלות שאת אחד מכרמי האיכות שלו, בצרו גנבים במהלך הלילה. הגנבים המתוחכמים ניצלו את העובדה שחלקת הכרם מרוחקת מהכפר ובאמצעות בוצרת מכנית, בצרו את כל הכרם, העמיסו 30 טונות של קברנה סוביניון ונעלמו מהמקום. שווי הענבים הוערך על-ידי בעל היקב, רולנד קאבייל, בכ-15,000 יורו.   2011, לונדון, אנגליה שישה גנבים במבצע שמזכיר את 'אושן 12' פרצו למחסן יינות מאובטח ביותר במזרח העיר ונטרלו את חיישני הלייזר של האזעקה ואת מצלמות האבטחה שרישתו את המקום. בעזרת מלגזה, הם העמיסו 400 ארגזים של יינות וינטאג' מבורדו ומבורגון, כאשר הם בוחרים רק את הבקבוקים היקרים ביותר שאוכסנו במקום, כמו שאטו מוטון רוטשילד ושאטו לאטור, ואפילו פתחו בקבוק שמפנייה של מואט ושנדון לפני שנמלטו מהמקום בשלושה רכבים עמוסים בסחורה בשווי מיליון פאונד.   2013, בורדו, צרפת כנופיה שמנתה 18 אנשים ערכה פשיטות ליליות ליקבים מהשורה הראשונה בסנט אמיליון, מדוק ופומרול. במהלך שלוש שנים הצליחה הכנופיה לשדוד כ-3700 בקבוקים ששוויים כמיליון יורו. המשטרה הצרפתית שלוקחת את נושא גניבות היין די ברצינות, לכדה את הכנופיה לאחר שעקבה אחר הבקבוקים הגנובים שנמכרו בשליש ממחירם המקורי. בית-המשפט לא רק שגזר מאסרים ממושכים על חברי הכנופיה, אלא גם נתן עונשים על תנאי לאנשים פרטיים ששיתפו עמם פעולה בכך שרכשו מהם את היינות במחיר מופקע מבלי לדווח על הסחורה החשודה כגנובה.   2015 , ניו-יורק, ארצות-הברית רודי קרניאוואן המכונה בפי שופטי בית-המשפט ד"ר קונטי, זייף אלפי בקבוקים של דומיין לה-רומנה קונטי. רודי הדפיס תוויות מנייר מיוחד שאותו הדביק על בקבוקי יינות צרפתיים זולים ומכר אותם לאספנים רבים בארצות-הברית. לאחר שנלכד על-ידי ה-FBI בעקבות 500 בקבוקים מזויפים שאותרו בטקסס, נשלח רודי לעשר שנים בכלא. בנוסף, הוא חויב לפצות את עשרות לקוחותיו המרומים בכ-25 מיליון דולר.