מירה איתן החליטה שהיא לגמרי מיצתה את הקטע ההוא עם הדבש, אבל ממש לא מוכנה לוותר על התפוח. בינינו, זה רק תירוץ לעוד אלכוהול...

את האפשרות לייצר משקה אלכוהולי מתפוחים גילו הרבה לפני התפוח ההוא של אייזיק ניוטון, ולי דווקא יש השערה שהאדם הראשון לא עמד בקסמו של התפוח שהגישה לו חווה בחינניות, גם בשל העובדה שהיא כנראה עלתה על סודות התסיסה, אבל זה כבר הראש הקרימינלי שלי...

את הסיידר הביאו אתם הנורמנים לאי הבריטי. הבריטים התאהבו במשקה והפכו אותו למשקה הלאומי שלהם... (צילומים: יח"צ)
את הסיידר הביאו אתם הנורמנים לאי הבריטי. הבריטים התאהבו במשקה והפכו אותו למשקה הלאומי שלהם... (צילומים: יח"צ)
"את הסיידר הביאו הנורמנים לאי הבריטי. הבריטים שהתאהבו בו הפכו אותו למשקה הלאומי שלהם..." (צילומים: יח"צ) סיידרים אלכוהוליים מהווים קטגוריה חשובה בעולם המשקאות ותופסים מקום ראוי ומכובד על המדפים. הצרפתים מתנהגים אתם כמו עם יין, והאנגלים כמו עם בירה. טעמיהם יכולים להיות ממתוק ועד יבש לחלוטין, ומנעד המורכבות שלהם רחב ביותר - החל בסיידרים מורכבים ובשלים מאוד, ועד לסיידרים בהירים וקלילים. היסטוריית הסיידרים ארוכה שנים ומעניינת מאוד. האגדה מספרת שהכל התחיל דווקא באחד האיים הבריטיים. היו אלה כנראה עמים נודדים שבמסעותיהם גילו את סוד הפקת המשקאות האלכוהוליים, והם שהביאו את תורת הפקת שיכר התפוחים עמם לאנגליה. אך למעשה היתה זו נורמנדי שהכתיבה את השינויים והתמורות במשקה הנפלא הזה. במאה ה-11 נכבשה בריטניה על-ידי החיילים הנורמנים של הדוכס ויליאם השני, שנקרא 'ויליאם הכובש'. את מנהג הפקת ושתיית הסיידר הביאו אתם הנורמנים לאי הבריטי, והבריטים, מצדם, התאהבו במשקה עד שהפכו אותו למשקה הלאומי שלהם וכינו אותו 'השמפניה של הבריטים'. האנגלים כולם שתו סיידר בתקופה זו ו'הדביקו' בחיידק גם את צפונה של צרפת, עד כדי כך שהצרפתים עקרו כרמים כדי לטעת במקומם מטעי תפוחים להפקת סיידר. הבריטים שותים סיידר יותר מבכל מקום אחר בעולם, לרוב יבש ובעל אחוז אלכוהול לא קטן. הצרפתים מייצרים סיידרים מתקתקים יותר ופחות אלכוהוליים מאשר האנגלים. בנורמנדי שבצפון-מערב המדינה נהוג להגיש את הסיידר בקערת קרמיקה עמוקה ולערבב אותו עם שמנת שתוגש בקראף נוסף. בצפון-ספרד אפשר למצוא מלצרי סיידר מיוחדים שמוזגים את המשקה ישירות ממיכל הסיידר הגדול, ממרחק ומגובה רב, ומתיזים כמות קטנה ממנו אל הכוס, מה שמייצר קצף רב, ואז שותים מיד (חוויה בלתי נשכחת מבחינתי). סיידר מגישים באופן קבוע גם בארצות-הברית ובגרמניה, וגם לישראל מגיעים לאחרונה סיידרים רבים, חלקם אף מיוצרים פה אצלנו. ובינינו, בארץ חמה ולחה כמו שלנו, זהו ללא ספק אחד המשקאות הראויים ביותר, וכל אחד יכול לבחור את מידת המתיקות או היובש האהובים עליו. רגע לפני פירוט הסיידרים המגיעים לארץ, כדאי לדעת מספר פרטים חשובים: סיידר נחשב למשקה בריא המונע מחלות לב וסרטן בשל הריכוז הגבוה של נוגדי חמצון (אנטי אוקסידנטים) ופנול המצויים בו. ממש כיף לבשל עם סיידר - עשיתי כמה ניסויים מאוד מוצלחים. והכי נעים יהיה פשוט להגיש אותו בקיץ עם הרבה קוביות קרח והוא כבר ירענן לכם את הימים החמים וישמח אתכם בצורה מושלמת.  
סיידר סיידאפקט - בקבוק
סיידר סיידאפקט - בקבוק
סיידאפקט – Sideffect Alcoholic Cider
היישר מישראל, מקיבוץ אלרום, מייצרים בסיידאפקט שני סוגי סיידרים, מהתפוחים המצוינים הגדלים בצפון רמת-הגולן. במבשלה טוענים שצריך בממוצע 3.5 תפוחים כדי לייצר בקבוק אחד. אז יש פה סיידר אחד חצי יבש והשני יבש, אבל גם בו יש מעט מתיקות, אם כי קלילה, נעימה ומאוזנת. מוצר מקומי חביב ומוצלח.    

סיידר באסטרס - בקבוק
סיידר באסטרס - בקבוק
באסטרס – Busters

סיידר ישראלי מבית ישרא-אייל, המיוצר על-ידי משפחת נילסון. אב המשפחה, דני נילסון, חיפש שנים את המתכון המושלם ושומר עליו בסוד. לישרא-אייל שני סוגי סיידר ממיץ תפוחים טבעי: האדום – מתקתק, נעים ולא מעיק, קליל ופירותי; הירוק - סיידר בסגנון האנגלי המסורתי, יבש עם חומציות די גבוהה ובסיומת מרירות נעימה. שניהם סיידרים נהדרים לימי הקיץ החמים.

   

סיידר-מגנרס-בקבוק
סיידר-מגנרס-בקבוק
מאגנרס - Magners Iris Cider מצפון-אירלנד מגיע אלינו סיידר קלאסי מסורתי בשם מאגנרס, שלהכנתו משתמשים ב-17 זני תפוחים שונים. הסיידר עובר יישון בחביות עץ אלון, עם זאת התוצאה היא סיידר קליל ומרענן עם מתיקות עדינה. נהדר ומרענן עם כמה קוביות קרח.    

סטרונגבואו-סיידר
סטרונגבואו-סיידר
סטרונגבואו - Strongbow Apple Cider Gold

מותג הסיידר הנמכר ביותר בעולם מגיע מאנגליה, מחברה שנרכשה על-ידי היינקן בשנת 2008. זהו סיידר תפוחים המיוצר מחומרים טבעיים, ומתאפיין במתיקות נעימה וטעם תפוחי מובהק. סיידר מתוק, מרענן וטעים.

   

סיידר סומרסבי - בקבוק
סיידר סומרסבי - בקבוק
סומרסבי - Somersby Apple Cider עוד מותג בריטי מוביל, והפעם מבית קרלסברג העולמית. ושוב חומרים טבעיים בלבד. לעומת רוב הסיידרים האנגלים שנוטים לכיוון יבש עם מתיקות עדינה, הסומרסבי הוא די מתוק, והקרח רק יעשה עמו חסד. סיידר קליל ומרענן ומאוד מתאים לטעם הישראלי המחפש להמתיק את החיים.    

ווסטונס פרימיום סיידר - בקבוק
ווסטונס פרימיום סיידר - בקבוק
ווסטון - Westons

משפחת ווסטון מייצרת סיידר בכפר הקטן ליטל מארקל שבמערב-אנגליה כבר משנת 1880. יש להם מגוון סיידרים בשלל סגנונות וטעמים, החל בסיידר יבש ומעורפל (cloudy) וכלה בסיידרים מתוקים: ווסטונס פרימיום סיידר - סיידר חצי יבש ומרענן עם מתיקות מתונה, טעמי תפוח עשירים ומעט בשלים, וניחוחות עם תיבול מתקתק ובריוש. ווסטונס אינגליש וינטאג' סיידר – סיידר מיושן עם ניחוחות וטעמים עשירים ובשלים וסיומת ארוכה ומתקתקה. ווסטונס סיידר 'אולד רוזי' - סיידר מסורתי מעורפל, מתיישן בחביות עץ אלון לאורך זמן ולכן גם מתובל בנדיבות, בעל אחוז אלכוהול גבוה וניחוחות של קינמון, ציפורן ופירות הדר בשלים.

   

סיידר סוואנה - בקבוק
סיידר סוואנה - בקבוק
סוואנה – Savanna Premium Dry Cider מדיסטל שבדרום-אפריקה מגיע סיידר סוואנה. הבסיס העיקרי בסיידר הזה הם תפוחי גרני סמית' שגדלים בחוף המערבי של דרום-אפריקה. סיידר רענן, נקי, יבש מאוד ופריך. בדרום-אפריקה נהוג להגיש אותו עם פלח לימון בצוואר הבקבוק או בתוכו ולשתות היישר מפיית הבקבוק.    

אקוסון –Ecusson

סיידר אקוסון ברוט הוא סיידר יבש מתפוחים מובחרים ואיכותיים, המגיע מאזור נורמנדי שבצרפת. הסיידר בעל ניחוחות פריכים של תפוחי-עץ טריים וטעמים מורכבים של תבלינים ומינרלים. לאקוסון יש גם סיידר מתוק וגם רוזה באחוז אלכוהול נמוך.

   

סיידר בושה - בקבוק
סיידר בושה - בקבוק
סידר בושה ברוט - Cidre Bouché Brut ניחוחות של תפוחים בשלים ועשירים, לא מתוקים, וטעמים יבשים, מורכבים ומתובלים. סיומת יבשה, ארוכה ומרירה. סיידר למיטיבי לכת ולאוהבי הסיידרים המסורתיים.    

Mont st. Michel Cidre Doux

סיידר עשיר ומורכב, שיתאים ללוות ארוחה. ניחוחות וטעמים מורכבים של תפוחים עשירים ומעט אדמתיות, ומתיקות נעימה. אחוזי אלכוהול מאוד נמוכים, שיתאימו גם לבראנץ' קליל.