מירה איתן מרימה כוס לחיי השנה שבפתח עם "קיר רויאל" – השמפניה של הקוקטיילים...

קיר רויאל הוא החגיגי ביותר מבין הקוקטיילים. קוקטייל שהוא אחת מהגרסאות הרבות של קוקטייל הקיר המוכר. הקיר, הנפוץ ביותר בברים ובמסעדות צרפת, הוא קוקטייל חביב שנחשב לאפריטיף מעורר חך, אך גם אחד כזה שניתן ללגום בכל מצב ובכל הזדמנות בברים או בבתי הקפה הפריזאיים, וממש קל להכין אותו משני מרכיביו הבודדים.

באותה תקופה היינות הלבנים הפשוטים היו ממש גרועים, והדרך היחידה לצרוך אותם היתה בעזרת הקרם דה-קסיס... (צילומים: יח"צ)
באותה תקופה היינות הלבנים הפשוטים היו ממש גרועים, והדרך היחידה לצרוך אותם היתה בעזרת הקרם דה-קסיס... (צילומים: יח"צ)
באותה התקופה היו היינות הלבנים ממש גרועים, והדרך היחידה לצרוך אותם היתה בעזרת קרם דה-קסיס (צילום: יח"צ) מדובר בקוקטייל צרפתי פופולרי, כשבבסיסו נמזג ליקר קרם דה-קסיס, שהוא ליקר דומדמניות, או יש שקוראים לו ליקר מענבי שועל שחורים, והוא אחד הליקרים המזוהים ביותר עם דיז'ון. את שארית הכוס ממלאים ביין לבן מקומי. בצרפת שותים אותו לרוב כאפריטיף לפני ארוחות או עם חטיפים קלים.
שמפניה רודרר קריסטל - בקבוק
שמפניה רודרר קריסטל - בקבוק
בדיז'ון נהוג להכין את הקוקטייל מאליגוטה, הזן הלבן והפשוט של בורגון, אם כי יש שיעדיפו בורגון לבן מבוסס שרדונה, כמו לדוגמא, שבלי. במקומות אחרים בעולם מכינים אותו מכל יין לבן איזורי. הקוקטייל הפך לחביבם של יושבי בתי-קפה, ושמו ניתן לו על שם ראש העיר דיז'ון, פליקס קיר (1876 – 1968). פליקס קיר, איש נמרץ וצבעוני, היה בעברו איש כמורה, שהפך להיות לראש עירה של דיז'ון שבבורגון. בתקופת מלחמת העולם השנייה לחם קיר באומץ בנאצים, ואחריה שירת גם כחבר פרלמנט, עד לאמצע שנות השישים של המאה הקודמת. במסגרת תפקידו כראש עיר, נהג קיר לקבל הרבה משלחות חשובות בעירו האהובה, ובהיותו נחוש להכיר ולשווק לאורחיו את המוצרים הנפלאים של בורגון, נהג לכבד אותם בקוקטייל שהכיל בתוכו את שני המוצרים המזוהים ביותר עם האזור, יין בורגון וליקר קרם דה-קסיס. מספרים שנחישותו היתה כה רבה עד שנהג לקחת עמו במזוודה, בדרכו לישיבות הפרלמנט בפריז, יין לבן וקרם דה קסיס וחילק את הקוקטייל לשכניו לנסיעה ברכבת.
בודייר קרם דה קסיס - בקבוק
בודייר קרם דה קסיס - בקבוק
האגדה מספרת כי לפני מלחמת העולם השנייה היו מכינים את הקוקטייל הזה עם יין אדום, אך מכיוון שבתקופת המלחמה נהגו הגרמנים לשתות בעיקר את היינות האדומים של האיזור, נוצר עודף של יינות לבנים. קיר מזג לאורחיו את הקוקטייל עם היין הלבן המקומי הפשוט, עם זן האליגוטה החמצמץ. גרסה נוספת, ואפילו הגיונית יותר, סוברת כי היינות הלבנים הפשוטים באותה תקופה היו ממש גרועים, והדרך היחידה לצרוך אותם היתה בעזרת הקרם דה-קסיס, שטשטש את הטעם. אחרי אמצע המאה העשרים, הגיע שמו של הקוקטייל המתקתק לאוזניו של ניקיטה כרושצ'וב, שליט רוסיה הסובייטית באותם ימים. בשנת 1960 עשה כרושצ'וב את הדרך עד לדיז'ון כדי ללגום את הקוקטייל המקורי עם מי שהמציא אותו. המעשה הוביל לכך שפליקס קיר הוזמן לבקר בקרמלין והעיר דיז'ון הוכרזה כעיר התאומה של סטלינגרד. במאה העשרים המציאו הברמנים המודרניים יותר גרסאות שונות לקוקטייל הקיר הבסיסי. אחד מהם והמוכר ביותר הוא קיר רויאל, הקיר המלכותי. כדי להוציא מתחת ידם משקה חגיגי יותר, הם הוסיפו לקרם דה-קסיס שמפניה, והגישו אותו בכוס השמפניה המהודרת. לקוקטייל הקיר גרסאות רבות פרט לקיר רויאל. הנה חלק קטן מהן:   קרדינל או Communard:האח עם היין האדום במקום הלבן.קיר פטילאן:יין נתזים (לא שמפניה) במקום היין הלבן.קיר אימפריאל:במקום קרם דה-קסיס ליקר פטל שאליו מוסיפים שמפניה.סיידר רויאל:אל הקרם דה-קסיס מצטרף הפעם סיידר במקום יין, ואליהם גם מעט קלבדוס. אם הסיידר מנורמנדי יקראו לו קיר נורמנדי, ואם הוא מברטאן, השם יהפוך להיות קיר ברטאן.היביסקוס רויאל:יין מבעבע, ליקר אפרסק, ליקר פטל ופרח היביסקוס אכיל.פינק ראשן (Pink Russian):לרוסים טעם מוזר – חלב במקום היין.טרנטינו:לאגר או אייל בהירה ("Kir-beer") במקום היין הלבן.  
קיר רויאל - אווירה
קיר רויאל - אווירה
קיר רויאל
קוקטייל השמפניה הקלאסי ביותר. הכמויות בקוקטייל הזה הן רק בגדר המלצה, ניתן להוסיף או לגרוע מהקרם דה-קסיס המתוק לפי הטעם. ואם תשאלו אותי - הייתי מוותרת על הקרם דה-קסיס ושותה את השמפניה היבשה בלבד לזכרו של ראש העיר ועירו היפה דיז'ון. אבל אני כידוע לא דוגמה לשום דבר...   מה צריכים? 80 מ"ל שמפניה רודרר קריסטל 20 מ"ל ליקר קרם דה-קסיס גבריאל בודייה מה עושים? מוזגים לכוס שמפניה את ליקר הקרם דה-קסיס, מוסיפים עליו את השמפניה הקרה עד לפחות שלושת-רבעי מגובהה של הכוס ומגישים מיד.   קרם דה-קסיס גבריאל בודייה. מחיר: 110 שקלשמפניה רודרר קריסטל: 1,500 שקל