יוסי בוזנח טעם את הסוביניון בלאן מסדרת אדמה של תבור ונזכר בהיסטוריה המטורפת שלו. של ההר, לא של היין...

הר תבור הוא הפסגה הבולטת ביותר בגליל התחתון, המבנה הכיפתי בולט לעין בעיקר בזכות הסביבה הטופוגרפית הנמוכה, או שאולי זו דווקא עפולה שנראית שפופה תמיד שגורמת לו להתבלט בצורה יוצאת-דופן כאילו הוא עצום בגובהו. ההר עצמו, עגלגל ותלול, הוא החשוב בהרי הגליל התחתון. מתנשא לגובה של 562 מטר (לא תמיד זה היה כך...), אך בולט למרחקים. לרגלי התבור משתרע חבל ארץ בראשיתי וקסום, שביל ישראל חוצה אותו, ובבסיסו שלושה ישובים: דבורייה, שיבלי ואום אל גנם, העטופים בפסטורליה נהדרת של מים, צמחיה וטבע ים-תיכוני מופלא. ביום טוב רואים ממנו את החרמון, את כל רכס הכרמל והרי שומרון.

הקרב האחרון שם היה כיבוש התבור במלחמת השחרור. אבל כמו שאני מכיר את ההיסטוריה של המקום הזה, זה לא הסוף... (צילומים: יח"צ)
הקרב האחרון שם היה כיבוש התבור במלחמת השחרור. אבל כמו שאני מכיר את ההיסטוריה של המקום הזה, זה לא הסוף... (צילומים: יח"צ)
הקרב האחרון שם היה במלחמת השחרור. אבל כמו שאני מכיר את ההיסטוריה של המקום, זה לא הסוף...(צילומים: יח"צ) התבור זוכה להתייחסות רבה במקורות והוא אף אחד "המועמדים" לשכן את בית המקדש השלישי - כשייבנה. הנביא ירמיהו משתמש בו כסמל לעצמתו של נבוכדנצר: "כְּ‏תָ‏בוֹ‏ר בֶהָ‏רִים וּ‏כְכָ‏רְמֶ‏ל בַ‏‏יָם יָ‏בוֹ‏א" (ירמיהו מ"ו, י"ח). ואילו בתהילים נישא שמו בנשימה אחת עם החרמון כעדים בעלי כח עצום המתגמדים לעומת כוחו של האלוהים: "צָ‏פוֹ‏ן וְיָ‏מִין אַ‏תָ‏ה בְרָ‏אתָ‏ם, תָּ‏‏בוֹ‏ר וְחֶ‏רְמוֹ‏ן בְּשִׁמְךָ‏ יְרַ‏נֵּ‏נוּ‏" (תהלים פ"ט, י"ג). בזכות היותו נקודה הבולטת מעל הסביבה באופן ניכר, שימש הר תבור בימי בית שני כנקודת הדלקת משואה לציון ראשיתו של החודש. חשיבותו הרבה של ההר נובעת ממיקומו המרכזי בתוואי האזור, הן מהבחינה התרבותית-חברתית, הן לצורכי סחר והן מבחינה צבאית כנקודה אסטרטגית שולטת. דרכו עברה אחת מדרכי המסחר החשובות, דרך הים לכוון דמשק. על פסגתו נבנו והוקמו בתי-תפילה, מנזרים, נחפרו מערות התבודדות, נבנו מבצרים והוא אף שימש כשטח כינוס עבור צבאות שונים במהלך ההיסטוריה. עקב כך זכה התבור לראות לתקופות שגשוג ופעילות תרבותית ענפה, אך במקביל ספג קרבות מרים מאז ימי דבורה הנביאה וברק בן אבינועם ומלחמתם כנגד צבא סיסרא. אפילו נפוליאון כנראה שמע על ההר ורצה חלק בתהילה התבורית, ולמרות שהמסע שלו לארץ ישראל לא כל-כך הצליח, בשנת 1799 הוא נתן קרב מהאגדות והפגין ניצחון מרהיב עם צבא שמנה רק 3000 איש מול צבא ממלוכי שמנה עשרים אלף חייל. הקרב האחרון היה כיבוש התבור במלחמת השחרור מידי שבטי הבדואים ששלטו בסביבה, אבל כמו שאני מכיר את ההיסטוריה של המקום הזה, זה לא הסוף. במהלך השנים נשלט ההר על-ידי בני ישראל, הרומאים, הערבים, הצלבנים, הממלוכים ומי שרק עבר בדרך הים וקיבל במונופול כרטיס הפתעה עם השם תבור. התבור היווה בימי קדם את נקודת המפגש של שלושה משבטי ישראל - זבולון ממערב, יששכר מדרום, ונפתלי מצפון. הופעתו המרכזית בתנ"ך מתוארת בספר שופטים בסיפור הקרב של בני ישראל מול סיסרא, שר הצבא של יבין מלך חצור. העם, כרגיל, עשה את הרע בעיני ה', והאלוהים הרחום נתן אותם בידי יבין מלך חצור. אני לא באמת יודע כמה נתן, אבל אין ספק שלא הייתי רוצה שיתנו אותי לאיזה שהוא מלך באותה תקופה.
סוביניון בלאן תבור אדמה - בקבוק
סוביניון בלאן תבור אדמה - בקבוק
רואה דבורה המצביאה-הנביאה, שהיא בעצם המקבילה שלנו לז'אן ד'ארק, את מצוקתם הגדולה של בני ישראל ופוקדת על ברק בן אבינועם לקחת אתו עשרת אלפים חיילים מהשבטים זבולון ונפתלי, ולכנס את הכח על פסגת התבור בכדי לפרק את הצורה של סיסרא אחת ולתמיד. ברק, כמו גבר טיפוסי, עונה לה: מה אני פראייר? רק אם באה איתי. והיא עונה לו: יא אפס אחד, בטח שאני באה אתך אידיוט, רציתי לשים אותך בליגה של הגדולים, אבל בגלל שאתה שפן, כולם יזכרו שבסוף אישה נצחה את סיסרא... וכך אכן היה. ברק והחבר'ה מגולני העתיקה ריסקו את סיסרא התותח, שלא הצליח להבין שמרכבות לא ממש יעילות במדרונות ההר פלוס הבוץ התבורי. ומה שנסגר עם ברק כבר ידוע: התהילה הלכה לא לאישה אחת, אלא לשתיים. מי שמסמרה את סיסרא לרצפה היתה יעל שהיתה צריכה להיות שגרירה באו"ם, אבל היא כנראה שיחקה עם דבורה בקלפי טארוט בימי חמישי והכוכבים אמרו לה שהיא עוד רגע נכנסת לדפי ההיסטוריה... בימי המרד הגדול היה התבור נקודה חשובה בה התקבצו/הסתתרו מנהיגי המרד תחת הנהלה חדשה של יוסף בן מתתיהו, האיש אמנם בנה חומה מבוצרת וסימן את הדרך לחבר'ה ממצדה, אבל זה ממש לא עזר לו והרומאים חיסלו את כל החבורה אחרי שהבטיחו להם שאם הם ייכנעו הם יישארו בחיים. לך תסביר להם שכל מירה שראה סרט הוליוודי ליגה גימל יודע שאסור להיכנע לרומאים כי בסוף הם ישחטו אותך. יוסף בן מתתיהו הצליח איכשהו להישאר בחיים בתבור ונפל בשבי ביודפת, אבל החבר'ה שלו שם, שכבר הבינו שאין טעם ליפול בשבי, סגרו עניין והתאבדו. אבל הוא יצא די פארש ובסוף נכנע לרומאים. כנראה שעשה איזה טריק ואמר לאספסיאנוס שיש לו קשרים עם אלוהים ואם הוא ישאיר אותו בחיים הוא יפעיל קשרים וידאג שיהפכו אותו לקיסר. ככה הפך יוסף בן מתתיהו להיסטוריון הבית שאחראי על המחלקה היהודית... עבור הנוצרים התבור הוא מרכז חשוב. הם רואים בהר תבור את הר ההשתנות של ישו, אחרי שראו שהיהודים בחרו את הר סיני – וקיבינימט, אחרי שקלטו שאפילו בווייז הוא לא מופיע - אמרו לעצמם: ישו שלנו פה מהסביבה, בוא נמצא לו הר סיני כזה אבל שיהיה קל"ב. הקיצור, שמו את ישו, הכניסו פירוטכניקה מעודפי הצבא הקיסרי הסיני, ויאללה זיקוקים. ישו שלנו זוהר כמו ירח בקיץ, ההר מסביב מדבר, ויאללה מברוק - הנה נולדה לה דת חדשה... כיום עומדת שם הכנסייה הפרציסקנית שנחשבת לכנסיית ההשתנות, שבמיוחד בשבילה גילחו את פסגת ההר, ועכשיו גובהו הוא כולה 562 מטר, ומסביב פזורות כמה כנסיות ומערות שאנטי, כאלה שאליהן בורחים נזירים לקחת ברייק מהחיים ולהתייחד עם אלוהים. אבל בלי יין אי-אפשר, אז לא רחוק משם הקימו שם את יקב תבור בכפר תבור, מרחק יריקה מכל הקסם הזה, ואת היין המבעבע, התוסס בשמחת חיים, הם קראו על שם פסגת ההר האהוב עליהם כל-כך, זה שמשגיח עליהם מלמעלה כל יום... והיין, בדרך כלל אני אוהב סוביניון בלאן ישראלי יותר מאשר כל זן אחר, בין אם בשל המשרעת המרעננת של טעמי הפרי, בין אם זה בגלל שכולם הבינו שזה זן שראוי לו להיות מאופק בשימוש בחביות עץ, ובין אם זה בגלל שהביקוש אליו לא מאד גבוה. לטעמי, היינות המיוצרים ממנו מספקים תמורה מעולה למחיר. תבור אדמה סוביניון בלאן הוא יין משמח, ממנו מתפרצת בחינניות ארומה נהדרת של פרי צעיר, קופצני ומאד מושך. נעים מאד לשתייה, בעל מתיקות / חמיצות מאוזנת וטעם סופי של פרי צעיר ומתקתק. במחיר שלו... זה ממש כיף של יין.   סוביניון בלאן 2014, תבור, סדרת אדמה. מחיר: כ-55 שקל