לאחרונה דיברנו כאן על בירות פירות. עכשיו, אחרי שדיברנו וחפרנו, עברנו מדיבורים למעשים וישבנו לטעום אותן במרכז הבירה הוותיק 'בירדי', לצד מעדני בשר של ה'אנגוסרי'…

בטעימת הבירה החודשית של מועצת 'סנהדרינק' התמקדנו החודש בבירות פירות - בירות עם תוספת של פרי או מיץ פרי. תזכורת קצרה למי שפיספס את הסקירה הרחבה ההתפרסמה כאן לא מזמן על סגנונות אלה: מדובר בבירה לה הוסיפו טעמי פרי והם העיקר בבירה. לא מדובר בבירות מתובלות, בהן טעם הפרי מתווסף לבירה רק כתיבול או בירות שקיבלו ניחוחות פרי כתוצאה משימוש בזני כשות מיוחדים.

הבירות שטעמנו חולקו לשלוש קבוצות: בירת פירות חזקה, למביק, ושנדי/רדלר  (צילום: יח"צ, דיויד סילברמן)

טעם הפרי בבירות פירות מתקבל על-ידי הוספת פירות או רכז פרי בתהליך התסיסה, או על-ידי ערבוב הבירה המוכנה עם מיץ פרי. למעט סגנון בירה אחד - הלמביק, בו מאוד מקובל להוסיף פרי במהלך התסיסה, שאר בירות הפירות אינן ממש סגנון ייחודי, אלא תוספת פרי או מיץ פרי לבירת בסיס מסגנונות שונים.

אנגוסרי
אנגוסרי
מכיוון שהטעימה נערכה בצהריים עם חבורה לא קטנה של קרניבורים רעבים, ליווינו אותה במבחר כריכי בשר מבית היוצר של ה'אנגוסרי' - מעדניית הבשר של מסעדת 'אנגוס' הנמצאת ברחוב הארבעה בתל-אביב. אנשי האנגוס מעידים כי הם משתמשים בבשר אנגוס איכותי וטרי המגודל במיוחד עבורם. והבשר היה אכן היה כזה, וגם הרגיש ככה.

מתוך המגוון הרחב טעמנו המבורגר בקר ורדרד ועסיסי, כריך קפטן ג'ק של בשר בבישול ארוך בתיבול ספייסי מעודן, מיט בולס נימוחים, נקניקיות צ'וריסו מפולפלות, סופלאקי טלה נימוח ואפילו נתחי עוף עסיסיים, לצד הום פרייז מתובלים ונימוחים, כולם עשו את העבודה בצורה הטובה ביותר ואיפשרו לנו לרפד היטב את הקיבה לפני כל מה שעוד מחכה לה.

הבירות שטעמנו חולקו לשלוש קבוצות: בירת פירות חזקה - בדרך-כלל בירה ברמת אלכוהול של כ-8% וטעם פרי המתקבל בעיקר מהוספת רכז פרי ותמציות לבירת הבסיס. למביק - בסיס הבירה הוא הלמביק. בירה בתסיסה ספונטנית והפרי מתווסף אליה, לרוב, בזמן התסיסה. שנדי / רדלר - בירה בה מעורב מיץ פרי ממש לפני הביקבוק. המשקה שמתקבל הינו בעל אחוזי אלכוהול נמוכים.

דליריום רד
דליריום רד

סגנון: בירת פירות חזקה מבשלה: Huyghe ארץ ייצור: בלגיה אלכוהול: 8% עוד קצת: בירה בטעם דובדבנים ופירות אדומים, ריח הפרי דומיננטי פחות. המתיקות מאוד מעודנת והסיומת מעט מרירה. מרגישים גם טעם של בירה מעבר לפירות.

קסטיל רוז - בקבוק
קסטיל רוז - בקבוק

סגנון: בירת פירות חזקה מבשלה: ואן הונסברוק ארץ ייצור: בלגיה אלכוהול: 8% עוד קצת: ריח חזק ומבטיח של דובדבנים ופירות אדומים. הטעם מתוק ומודגש, מרגישים יותר טעם של פרי מאשר בירה. שילוב טעמים שמסתיר את אחוזי האלכוהול הגבוהים.

פטרוס רד
פטרוס רד

סגנון: בירת פירות חזקה מבשלה: דה ברבנד ארץ ייצור: בלגיה אלכוהול: 8.5% עוד קצת: בירה עם עומק ודגש על הפרי. יותר מרירה מהשתיים הקודמות, מעין ערבוב טעמים של שתיהן. המתיקות מאוזנת עם המרירות.

ג'מס ברי
ג'מס ברי

סגנון: בירת פירות חזקה מבשלה: ג'מס ארץ ייצור: ישראל אלכוהול: 7.5% עוד קצת: בירה בטעמי פירות אדומים. המרירות גבוהה יחסית לציפייה הנוצרת מהריח, מה ש"זרק" את המבוגרים שבינינו לימי בית-הספר עם שקיות המשקה הקפואות. ניסיון ראשון לז'אנר שלא מוכר במבשלות הישראליות. כל הכבוד על האומץ.

סגנון: בירת פירות חזקה מבשלה: ליפמנ'ס ארץ ייצור: בלגיה אלכוהול: 6% עוד קצת: סגנון בירת הבסיס הוא Oud Brun, סגנון בירה חומה וחמצמצה שמוצאו מדרום-בלגיה. הבירה יושנה שנתיים על דובדבנים, מה שהביא לתוצאה טבעית מעולה של בירה יבשה וחמצמצה. אחוז האלכוהול הגבוה יחסית, מאוד מרוסן. אומרים הסבלנות משתלמת וכאן זה בהחלט ניכר בתוצאה.

סגנון: למביק מבשלה: לינדמנ'ס ארץ ייצור: בלגיה אלכוהול: 3.5% עוד קצת: טעם של דובדבן עם הגרעין, מעט מרירות וחמיצות מרעננות. בירה מאוד "וישיניאקית" וקלה לשתייה.

סיינט לואיס קריק
סיינט לואיס קריק

סגנון: למביק מבשלה: ואן הונסברוק ארץ ייצור: בלגיה אלכוהול: 3.2% עוד קצת: יותר מתוקה מהקודמת. פחות חדה בטעם אך יותר קלה לשתייה. בקלות אפשר לשכוח שמדובר בבירה.

סגנון: למביק מבשלה: לינדמנ'ס ארץ ייצור: בלגיה אלכוהול: 2.5% עוד קצת: מזכיר סורבה פירות יער, כמו זה שאפשר למצוא בגלידריות. היו שכינו אותה בירת בוקר נעימה. הבירה מסתתרת מאחורי טעמי הפרי ובקלות אפשר לחשוב שמדובר במשקה קל. אבל זהירות, אמנם אחוז האלכוהול נמוך אבל הוא עדיין שם.

סיינט לואיס פטל
סיינט לואיס פטל

סגנון: למביק מבשלה: ואן הונסברוק ארץ ייצור: בלגיה אלכוהול: 2.8% עוד קצת: בירה מתוקה יתר מהקודמת, טעם של מסטיק פטל. תוספת של כמה קוביות קרח תעשה את הבירה למרעננת אידיאלית. מתאימה מאוד לכאלה שאוהבים קאווה.

לינדמנ'ס אפרסק
לינדמנ'ס אפרסק

סגנון: למביק מבשלה: לינדמנ'ס ארץ ייצור: בלגיה אלכוהול: 2.5% עוד קצת: נקייה, מרעננת. בעלת ארומה חזקה ועוצמתית של אפרסק בשל. הענקנו לה את התואר "הבקבוק עם התווית המעניינת ביותר בטעימה".

סיינט לואיס אפרסק
סיינט לואיס אפרסק

סגנון: למביק מבשלה: ואן הונסברוק ארץ ייצור: בלגיה אלכוהול: 2.6% עוד קצת: הארומה פחות מודגשת מאשר בבירה הקודמת וכך גם הטעם. בירה רגועה ומרעננת שתתאים מאוד לצד גבינות לבנות.

סגנון: למביק מבשלה: לינדמנ'ס ארץ ייצור: בלגיה אלכוהול: 3.5% עוד קצת: טעם יבש מאוד ומרענן, כאשר הדגש הוא על חמצמצות הפרי. הבירה דורשת שילוב עם עוגת גבינה או כדור גלידת וניל.

לינדמנ'ס תפוח
לינדמנ'ס תפוח

סגנון: למביק מבשלה: לינדמנ'ס ארץ ייצור: בלגיה אלכוהול: 3.5% עוד קצת: טעמים וארומות של תפוח ירוק מעט בוסרי. חמיצות מרעננת ולא מעיקה. בירה קלה וטעימה.

סגנון: בירת פירות מבשלה: Inbev Belgium ארץ ייצור: בלגיה אלכוהול: 3% עוד קצת: תערובת של בירת החיטה הבלגית הוגארדן המתובלת בכוסברה וקליפות תפוז בתוספת מיץ פירות אדומים. בשולי טעם הפרי מרגישים גם את מרירות הבירה ואת טעמי בירת הבסיס. בירה מאוד שתייה (Drinkable) ומרעננת.

ליפמנ'ס Fruitess
ליפמנ'ס Fruitess

סגנון: בירת פירות מבשלה: ליפמנ'ס ארץ ייצור: בלגיה אלכוהול: 3.8% עוד קצת: מזכיר בטעם יותר משקה קל מאשר בירה. יכולה להוות בסיס מעולה לקוקטיילים. טעם הבירה כמעט ולא קיים ולכן היא מתאימה מאוד גם לכאלה שאינם חובבי טעם של בירה. מומלץ להגיש עם קוביות קרח.

ליפמנ'ס Yell’OH
ליפמנ'ס Yell’OH

סגנון: בירת פירות מבשלה: ליפמנ'ס ארץ ייצור: בלגיה אלכוהול: 3.8% עוד קצת: האחות הצהובה של ה-Fruitess האדומה. ריח טרופי עם תוספת של בזיליקום, וטעם של אננס בשל מאוד. מזכירה יותר משקאות RTD מאשר בירה. צבע הבירה הזכיר לוותיקים שבינינו את המוגזים של קריסטל. נסו אותה כבסיס לקוקטייל פינה קולדה.

שטיגל רדלר אשכוליות
שטיגל רדלר אשכוליות

סגנון: שנדי / רדלר מבשלה: שטיגל ארץ ייצור: אוסטריה אלכוהול: 2% עוד קצת: ריח אשכוליות מריר ונקי. לא ממש מרגישים את הבירה (40% מהמשקה). סיומת חמצמצה. מיץ אשכוליות טוב ומרווה.

מכבי שנדי לימון
מכבי שנדי לימון

סגנון: שנדי / רדלר מבשלה: טמפו ארץ ייצור: ישראל אלכוהול: 1.9% עוד קצת: מרגיש חזק יותר באלכוהול ממה שהוא באמת. טעם הלימון לא פורץ קדימה, אלא נוכח בצורה מעודנת. בהחלט אפשר להרגיש מעט מהמרירות והמאלטיות של הבירה (40% מהמשקה).

מכבי שנדי תפוח
מכבי שנדי תפוח

סגנון: שנדי / רדלר מבשלה: טמפו ארץ ייצור: ישראל אלכוהול: 1.9% עוד קצת: טעם תפוח עדין ומעט מלאכותי. מעבר לתפוח אפשר לטעום את הטעם הבירה מכבי ששימשה כבסיס לשנדי.

מכבי שנדי אפרסק
מכבי שנדי אפרסק

סגנון: שנדי / רדלר מבשלה: טמפו ארץ ייצור: ישראל אלכוהול: 1.9% עוד קצת: ריח אפרסק חזק, צבע יפה, גיזוז נמוך. טעם אפרסק שלא משתלט ונותן מקום גם למאלטיות של בירת הבסיס. הזכיר לכמה מאתנו את ה"בוסקה אפרסק" המיתולוגית של ימי הנעורים.

  אנגוסרי. הארבעה 20, תל-אביב. 03-7715733