25,000 בירות, 2,151 מותגים, 46 מדינות משתתפות, 60 קטגוריות שיפוט, 132 שופטים מרחבי העולם, וגם 2 מישראל, בתחרות הבירה הגדולה European Beer Star...

ברוכים הבאים ל-European Beer Star - תחרות הבירה הגדולה והנחשבת באירופה. אתם מוזמנים לצאת אתי למסע בנבכי התחרות המרהיבה הזאת, אל חווית השיפוט המרתקת ואל אירוע ההכרזה המרגש על הזוכים. גם אם אינכם לוקחים חלק בתעשיית הבירה ופחות מתרגשים מכשות ולתת, ואתם נמנים על אלה שמעדיפים להתמקד בלרוקן את הכוס לגרון, אין מצב שתישארו אדישים לעוצמה ולמקצוענות של התחרות הזאת.

European Beer Star - גם השנה הוגשו לתחרות בירות ממבשלות ישראליות ובואו נקווה שגם הפעם הן יביאו לנו כבוד... (צילום:  יח"צ)
European Beer Star - גם השנה הוגשו לתחרות בירות ממבשלות ישראליות ובואו נקווה שגם הפעם הן יביאו לנו כבוד... (צילום:  יח"צ)
גם השנה הוגשו לתחרות בירות ממבשלות ישראליות ובואו נקווה שגם הפעם הן יביאו לנו כבוד... (צילום:  יח"צ)

השנה היה לי הכבוד והעונג להימנות על צוות השופטים של תחרות European Beer Star שהתקיימה החודש בבית-הספר לבירה Doemensבמינכן שבגרמניה, ואני יכולה להעיד ממקור ראשון שמדובר בחוויה מעולם אחר. לבלות 3 ימים בשולחן השיפוט לצד טובי המומחים של עולם הבירה, ביניהם ברומאסטרים של מבשלות כמו סמואל אדמס, ווינשטפן, פאולנר, לנהל אתם דיונים על סגנונות בירה וטעמים והם מחכים למוצא פי (שלי, של גלית מישראל) ולקבל מהם מחמאות מקצועיות, זה משהו שלא קורה לי כל יום. הרגשתי שכבשתי פסגה נוספת ואני מודה שכבר חלפו מספר מה שבועות אחרי תחרות European Beer Star ואני עדיין נמצאת על ענן.

תחרות הבירה יורו סטאר
תחרות הבירה יורו סטאר

הנה כמה עובדות ונקודות סטטיסטיות על התחרות: התחרות החלה את דרכה בשנת 2004 עם 271 בירות לשיפוט ומאז היא תפסה תאוצה וגדלה לממדי ענק. התחרות מיועדת למבשלות מסחריות בלבד - כאלה שאפשר למצוא את הסחורה שלהם על המדפים ובברים ברחבי העולם - כאשר המטרה היא לבחור את הבירה בעלת האיכויות הטובות ביותר, המרשימה, ללא פגמים, זו שמותאמת לסגנון ולקריטריונים.

התפלגות הבירות השנה בתחרות European Beer Star היתה כזאת ש-40% מכלל הבירות הגיעו מגרמניה, ואילו ה-60% הנותרות הגיעו ממדינות שונות מרחבי העולם, ביניהן: אזרבייג'אן, טוניס, קמבודיה, דרום-קוריאה, נמיביה, ברזיל, טאיוואן, יוון, ארצות-הברית וגם ישראל. קטגוריה חדשה שנכנסה השנה לתחרות היא קטגוריית בירות אייל, או לאגר ללא אלכוהול.

תחרות הבירה יורו סטאר
תחרות הבירה יורו סטאר

הבירות נשפטות לפי מדריך סגנונות שמפרט את הקריטריונים של כל סגנון - מראה, ארומה, טעם, התרשמות כללית - ונעשה בהתאמה ובצורה קשוחה מאוד ובלתי מתפשרת. גם אם הבירה מצוינת, אבל מרכיב אחד מהפרמטרים שלה - כמו צבע או צלילות, או חומר גלם כלשהו - איננו מותאם להגדרת הסגנון, הבירה תנופה ותמצא את עצמה מחוץ לתחרות ללא רחמים.

בכל סבב של שיפוט נשפטות כ-12 בירות, ללא כל סימן זיהוי (למעט סגנון הבירה שהוצהר על-ידי המבשלה) והן מדורגות בהתאם למדריך הסגנונות. בכל יום מתקיימים מספר סבבי טעימה. בכל קטגוריה מוענקות 3 מדליות בלבד: זהב, כסף וארד. אין מצב ל'זהב נוצץ', 'זהב כפול', או כל מיני קומבינציות אחרות, כך שהמאבק בצמרת צפוף מאוד.

תחרות הבירה יורו סטאר
תחרות הבירה יורו סטאר

לכבוד הבירות שהעפילו לגמר וזכו, נערך ערב גאלה חגיגי ונחשק מאוד בקרב אנשי תעשיית הבירה, בו מקבלים הזוכים את המדליות, ואחריו אפשר לטעום מהבירות הזוכות לצד ארוחת ערב מפוארת, כאשר שורות, שורות של בקבוקים מסודרים על-פי קטגוריות השיפוט ומקומות הזכייה, ממתינים לכל אורח בערב החגיגי. כל זה מצריך, כמובן, לוגיסטיקה לא פשוטה, ולצורך העניין הוקמו 2 אוהלי ענק מקוררים כדי לאחסן בהן את הבירות בתנאים אופטימליים.

במסגרת תחרות European Beer Star שפטתי בסך-הכל מעל 160 בירות. למען הסר ספק, מדובר במשימה מורכבת, שדורשת רצינות ומקצוענות, אף חד וחך חסר פשרות, לצד שמירה על פוקוס, משום שבניגוד לטעימת יין, בירה בולעים ולא יורקים, וזה ממש לא משנה בין אם מדובר בבירה הראשונה או בבירה המאה ושישים. מלאכת השיפוט הסתיימה בתמונה קבוצתית של כל שופטי התחרות שבמרכזה, איך לא, מלכת הכשות התורנית.

תחרות הבירה יורו סטאר
תחרות הבירה יורו סטאר

ואיך אפשר בלי הנקודה הישראלית. בשנים הקודמות הוגשו לתחרות European Beer Star גם בירות ישראליות ולמרבה השמחה שלוש מהן היו בין הזוכות בשלושת המקומות הראשונים: 'דופלבוק' של מבשלת בזלת, ו'אלכסנדר בלאק' ו'אלכסנדר בלונד' של מבשלת אלכסנדר זכו במדליות זהב - שאפו (!). גם השנה הוגשו לתחרות בירות ישראליות ובואו נחזיק להן אצבעות ונקווה שגם השנה הן יביאו לנו כבוד. כן, כפי שכבר הבנתם, גם בשולחן השיפוט היה ייצוג לישראל, ואני מרשה לעצמי להגיד שהלב פשוט התפוצץ מגאווה למראה דגל ישראל שניצב בכבוד בין כל סוללת הדגלים של חבר השופטים הבינלאומי.

אם אתם חושבים שפה זה נגמר, אז כדאי שתחשבו שוב. הבירה באירופה היא חלק בלתי נפרד מהתרבות החברתית והקולינארית, מה זה אומר? שהיא תמיד שם. גם בהפסקות בין סבבי השיפוט, או אז נמזגה לנו בירה כדי להתרענן, במהלך הארוחות נמזגו בירות שונות כדי להשלים את חווית האכילה, ולקינוח הוגשו מהדורות מיוחדות מבית היוצר של הברומאסטרים ששפטו בתחרות כדי לפנק את הנוכחים.

לא תשתו משהו?

בין לבין גם ביקרנו במבשלות שונות ושתינו מתוצרתן הטרייה והמיוחדת בליווי הסברים, סיפורים ואנקדוטות מעניינות. לכל מקום אליו הבטנו היא הביטה עלינו בחזרה. כוסות של חצי ליטר רצו על השולחן רעננות, טריות ואיכותיות. מה יש לומר, מדובר בחבר'ה רציניים ביותר, נשים וגברים כאחד, עוד לא סיימו את הכוס והיד כבר מורמת למילוי כוס הבאה. בירה, בירה ועוד בירה וכולם כל-כך שמחים, איך לא? תגידו, איך לא? בינתיים, נכון לעכשיו נותר לנו רק לחגוג את סיום השיפוט עם כל צוות השופטים עם הרבה-הרבה בירה, משום ששמות הזוכים בתחרות יוכרזו רק במהלך חודש ספטמבר במסגרת תערוכת Drinktec היוקרתית.