נכון שעוד לא הספקנו להתאוורר מריח העשן והבשר החרוך של מנגלי יום העצמאות, אבל ל"ג בעומר שכבר כאן מביא אתו חגיגה שכולה אש ועשן למי שאוהב דרינקים מעושנים...

ריחות וטעמים מעושנים יש שאוהבים ויש ששונאים, אבל אין ספק שהם צרובים, תרתי-משמע, ב-DNA של כולנו. לי יש חיבה מיוחדת לטעמים מעושנים. תפוחי-אדמה לוהטים ישר מהמדורה היו ועודם אחד התענוגות הנכספים של ילדותי. לחגיגה של דגים, בשר וירקות על הגריל אני תמיד מוכנה להצטרף, רק תגידו איפה ומתי. משקאות מעושנים עליי...

הנה כמה דרינקים מעושנים שישדרגו לכם את האווירה מסביב למדורה… (צילומים: יח"צ, E.D. Plug.freeimages.com)
הנה כמה דרינקים מעושנים שישדרגו לכם את האווירה מסביב למדורה… (צילומים: יח"צ, E.D. Plug.freeimages.com)
הנה כמה דרינקים שישדרגו לכם את האווירה מסביב למדורה… (צילומים: יח"צ, E.D. Plug.freeimages.com)

כשאומרים משקה מעושן חושבים מיד על וויסקי, כמו אותם סוגי וויסקי מעושנים בטירוף המגיעים מהאיים. אך בעצם כולנו כבר יודעים שיש עוד כמה משקאות מעושנים, ביניהם בירות מעושנות, יינות מעושנים, מזקל מעושן, וכמובן שגם וויסקי. אז בואו נעשה סיבוב מהיר בעולם עם כמה דוגמאות שיוכלו להשתלב לגמרי לא רע עם ריח עשן המדורות בל"ג בעומר.

לתת מעושן

בירה שלנקרלה
בירה שלנקרלה
בירה עושים מלתת - גרעיני שעורה שעברו תהליך הנבטה שהופסק בנקודה מתאימה על-ידי ייבוש הגרעינים בחום. בתקופה הקדומה נהוג היה ליבש את גרעיני הלתת בשמש או מעל אש גלויה, וקשה היה להימנע מטעם העשן שדבק בלתת ובבירה עצמה. עם התפתחותה של הטכנולוגיה, ייבוש לתת באש עקיפה נעשה נפוץ, ובאמצע המאה ה-19 הפך לשיטת ייבוש הלתת האוניברסלית.

בירה-גינס
בירה-גינס
כתוצאה מכך הבירות המעושנות כמעט נעלמו ממפת הבירה, ורק מבשלות בודדות שמרו על המסורת הקדומה של ייצור בירות מעושנות. הבירה המובילה את הסגנון הייחודי הזה היא 'שלנקרלה' (Schlenkerla) שמיוצרת על-פי אותו מתכון מאז שנת 1687 במבשלת בירה בעיר במברג שבגרמניה.

אחת הבירות האהובות עלי ביותר, אם לא הכי, היא גינס. בירה אירית מסוג סטאוט כהה ובעלת טעם ייחודי שלא משאיר אף אחד אדיש. סימני ההיכר שלה הם צבע שחור, ראש קצף נמוך וסמיך, ניחוחות של קפה ושוקולד מריר וטעם מעושן ורענן שקשה להתעלם ממנו. הבירה מיוצרת במבשלת גינס מאז שנת 1759, הנה בירת הסטאוט האירית המובילה בעולם, שבעצם הגדירה את סגנון הסטאוט האירי היבש, ונמזגת מחבית בעזרת גז חנקן המעניק לה מרקם קרמי נפלא.

מעושן מקסיקני

מזקל
מזקל
התושבים הקדומים של מקסיקו נהגו להתסיס את פרי צמח האגבה, ואת הנוזל שהפיקו שתו בטקסים חברתיים ובפולחנים דתיים. הכיבוש הספרדי הביא למקסיקו את הזיקוק, ומצמח האגבה הכבד זיקקו את הטקילה. בשם טקילה נקרא כל משקה מסוג זה שמזוקק במחוז חליסקו, בו נמצאת העיירה טקילה. למשקאות המזוקקים מצמח האגבה שיוצרו מאזורים אחרים ניתן השם מזקל. ה'מזקלרוס' הם אלה שעושים את העבודה המסורתית הקשורה בגידול צמחי האגבה ובייצור הכהילים. בשנים האחרונות מלבלב תחום המזקל, במסגרת טרנד עולמי של מיקסולוגים המחפשים משקאות אתניים.

את המזקל של Del Maguey Single Village יצר לראשונה בשנת 1995 אמן בעל שם עולמי ואיש בעל חזון בעולם המזקל בשם רון קופר. האיש הציג לראשונה מזקל 100% אורגני, ארטיזנלי ועשוי ביד בשיטות המסורתיות הקלאסיות הנהוגות בכפרים העתיקים במקסיקו.

המזקל של 'דל מגאיי' מתחיל בקשר של דל מגאיי עם הזאפוטקים של וואחקה ובתהליכים העתיקים והאורגניים בהם משתמשים יצרני המזקל הכפריים במקסיקו. VIDA San Luis del Rio היא מהדורת הדגל של דל מגאיי. זהו מזקל אורגני שהושק בשנת 2010, ודי מהר הפך למזקל המועדף על מיקסולוגים ואנשי קוקטיילים. זהו מזקל עשיר, מתקתק ומעושן, שיסב לחובבי המזקל הנאה גדולה.

גן-עדן בטוח

לאדיג
לאדיג
וויסקי מעושן לא צריך להציג, אם כי רוב חובבי הז'אנר מכירים היטב את מותגי הוויסקי המעושן מהאי איילה. מסתבר שגם לאי מאל, הצפוני יותר, יש מה להציע. וויסקי 'לדאייג' מיוצר במזקקת טוברמורי, המזקקה היחידה באי מאל, שההיסטוריה שלה מתחילה בסוף המאה ה-18, שבינתיים הספיקה להיסגר, להימכר ולהיפתח שוב בשנות השמונים של המאה הקודמת.

שמו של הסינגל מאלט הפחות מוכר הזה נגזר משם האזור בו יוצר, ובעצם הוגים אותו Led-chig, שפירושו מגאלית עתיקה הוא Safe haven – גן-עדן בטוח. במזקקה משתמשים בכמויות גדולות של כבול שמעניק למשקה ניחוחות כבוליים מעושנים ביותר המשולבים במליחות ים קלה ומתיקות עדינה. לזה מתווספת טיפה פלפליות ואפילו רמזים לפירות יבשים, וניל וציפורן. גן- עדן על בטוח.

בורגני ומעושן

פואי פומה הנרי בורזואה
פואי פומה הנרי בורזואה
באזור פואי פומה, אחד האזורים המוכרים ביותר בעמק הלואר שבצרפת, ובירת הסוביניון בלאן של צרפת, מפיקים יינות פריכים ויבשים, מינרליים ומעושנים, ומכאן שמם: 'פומה', כלומר, מעושן. משפחת בורז'ואה מייצרת יין בכפר Chavignol זה עשרה דורות. בעשורים האחרונים הפך הדומיין לאחד החשובים באזור עם שטח כרמים בן 650 דונם באזורי Sancerre ו-Pouilly Fume. היקב משלב בין מסורת ומודרניות במטרה ליצור יינות המבטאים את אזור היין הנהדר ואת זני הענבים שלו, ובמיוחד את זן הסוביניון בלאן.

הנרי בורז'ואה הוא יצרן יין מוערך מאוד, הנחשב למעין בית-ספר לסוביניון בלאן. הפואי פומה של בורז'ואה שהופק מגפנים בוגרות והתיישן במכלי נירוסטה במשך חמישה חודשים הוא יין ארומטי בעל ניחוחות רעננים ונקיים של הדרים, עשב, מינרלים ועישון קל, ובפה חמיצות טובה ומרעננת וסיומת ארוכה ונעימה. קלאסיקה במיטבה שתלך נהדר עם דגים וכל מני דברים טובים על האש.