ניוקאסל בראון אייל הושקה לראשונה באנגליה על-ידי קולונל ג'ים פורטר בשנת 1927, לאחר שבכלל ניסה לייצר חיקוי לבאס אייל. ליאור הרגיל מספר על התאונה המוצלחת שהפכה את הבירה לאגדה ומגלה איפה מוציאים הבריטים את הכלב לטייל...

לאחרונה צפיתי בכתבה די סוערת בטלוויזיה שעסקה בשינויים בנוסחת הבירה של ניוקאסל - "בראון אייל". קצת קשה היה להבין את הנאמר על-ידי עוברי האורח מחמת המבטא והסלנג המקומי שלא רואה ממטר את הסקוטים. אבל קודם קצת היסטוריה.

אבל כמו בהרבה תאונות מוצלחות הצליח פורטר לייצר בירה שמהר מאוד הפכה לאגדה (צילומים: יח"צ)
אבל כמו בהרבה תאונות מוצלחות הצליח פורטר לייצר בירה שמהר מאוד הפכה לאגדה (צילומים: יח"צ)
אבל כמו בהרבה תאונות מוצלחות הצליח פורטר לייצר בירה שמהר מאוד הפכה לאגדה (צילומים: יח"צ) ניוקאסל בראון אייל הושקה על-ידי קולונל ג'ים פורטר (תודו שהשם מתאים למדי) בשנת 1927, לאחר 3 שנות מחקר בהן ניסה בכלל לייצר חיקוי לבאס אייל. אבל כמו בהרבה תאונות מוצלחות הצליח פורטר לייצר בירה שמהר מאוד הפכה לאגדה. אחת האגדות היותר מוצלחות שנקשרו סביבה מספרת שיום השקתה של הבירה היה כל-כך מוצלח, עד שהמשטרה ביקשה מהם להוריד את אחוז האלכוהול בבירה - מכיוון שתאי המעצר שלהם עדיין מלאים בשיכורי ליל אמש. הבירה מותססת על-ידי מספר סוגי לתת ומעט כשות והיא בעלת טעמי לתת מורכבים עם טעמי קרמל דומיננטיים. ברבות השנים היא הפכה לבירת מעמד הפועלים והסטודנטים התפרנים ואכן, גם הסמל הנצחי שלה הוא לוגו כוכב. מבשלת Tyne שהתאחדה עם סקוטיש ברוארי בשנת 1960, הרחיבה גם את הפורטפוליו של המבשלה וגם את יכולת ההפצה ברחבי הממלכה ובסוף שנות ה-90 טענה להיות הבירה הנפוצה ביותר בממלכה המאוחדת, אם כי החל משנות ה-2000 עיקר המכירות היה דווקא בשוק האמריקני. בשנת 2008 נקנתה המבשלה על-ידי הייניקן והטרנד לקרוץ לשוק האמריקאי התחזק. באופן מסורתי יוצרה הבירה עם קרמל ליצירת הצבע החום, אבל לאחרונה הוסיפה לבירה גם לתת קלוי שהעניק לה טעם ייחודי משלה.. באנגליה, אגב, זכתה הבירה למעמד של קאלט לרוב, למשל, לא תשמעו בפאבים אנשים המבקשים את הבירה בשמה המלא, אלא את כינויי החיבה שלה - "ניוקי" או "דוג" - מתוך המשפט "I am going to walk the dog" - כלומר ללכת לפאב. לארץ מיובאת הבירה על-ידי טמפו ולחסידיה הלא מעטים אני מניח שיהיה מסקרן לקנות ולשמור כמה בקבוקים ממנה בכדי להשוות אותה בעוד כמה חודשים מול הוורסיה החדשה. מעמדה הקאלטי של הבירה הביא אותה להופיע אפילו בקולנוע וספרות, אבל בשבילי היא לעולם תהיה דמות הקומיקס של viz בשם Brown bottle man - מעין גיבור-על, פקיד אפרורי שבכל פעם שהוא נקלע לצרה הוא נכנס לתא טלפון ציבורי והופך לשיכור-על מרייר ומקלל כשהוא לבוש בטייטס עם הכוכב הכחול של ניוקי. מומלץ ביותר לכל חובב הומור שנע בין טראש לסאטירה.