המיקסולוג טל גנץ לא סגור אם הוא מעדיף את 'נובי גוד' המשפחתי על סילבסטר המסורתי, מה שכן, אלכוהול טוב עוזר לו לברוח משניהם...

ערב השנה האזרחית החדשה, 'נובי גוד', או הסילבסטר בשבילכם, חג פגאני דתי שהפך זה מכבר לנחל הכלל, גורר המון תשומת לב ברחבי העולם ומצוין באירועים רבים. ישנן הכנות קדחתניות סביב הערב הזה, וכשאני אומר קדחתניות, אני מתכוון לפאניקה אמיתית של הכנות שמתרחשת גם אצלי במשפחתי המורחבת מאז נישואי ליוצאת ברית-המועצות.

לכבוד החג אני מכין קוקטיילים בסגנון מבעבע, גם כי זה חג, אבל בעיקר משום שחייבים איזה משהו טוב שיעזור להוריד את אוכל הבעייתי שסבתא של אשתי מכינה לכבוד נובי גוד... (צלם: טל גנץ) העניין הוא שחייבים איזה משהו טוב שיעזור להוריד את אוכל הבעייתי של סבתא של אשתי...(צילומים: טל גנץ)

אז הנה מה באמת מתרחש מאחורי הקלעים של העסק הזה. ה"חג" הזה נקרא 'נובי גוד' והוא מעין הכלאה בין חג מולד וערב השנה החדשה. באופן הזוי הכל דומה, אבל אסור בתכלית האיסור להתבלבל: לעץ המקושט והיפה שמקימים בבית קוראים 'יולקה'; לסבא החביב הלבוש אדום ודומה להפליא לסנטה קלאוס קוראים 'דד מרוז' או 'סבא כפור', בתרגום חופשי; לסבא יש כרכרה רתומה ל-3 סוסים ולא איילים ותוספת יפהפייה עם חצאית קצרה ומחשוף, הלא היא נכדתו 'סנגורוצ'קה'.

משפחה לא בוחרים

אבל עם כל המאפיינים הזהים של 'נובי גוד', עדיין לא הגעתי להסכמה לגבי ה'שאמפנסקי'. כן, כל יין מבעבע נקרא כך אצל אמא של אשתי, שרותמת אותי ביום הזה למשפחה ומטילה עליי להכין קוקטיילים בסגנון מבעבע, גם כי זה חג, אבל בעיקר משום שחייבים איזה משהו טוב שיעזור להוריד את אוכל הבעייתי של סבתא של אשתי.

תחום הקוקטיילים המבעבעים התחיל לפני כ-100 שנים והתבססו על שמפניה איכותית באירועי החברה הגבוהה. הקוקטיילים המבעבעים המפורסמים הפכו לאלמותיים וכיום הם נוכחים אפילו בארוחות בוקר של בתי-מלון יוקרתיים. רמת היינות המבעבעים היא מעולה, גם אם המוצר עצמו אינו מחבל שמפיין, או מצרפת בכלל.

אז יש, כמובן, את קוקטייל ה'מימוזה' שנולד בריץ קרלטון הצרפתי שמשלב מיץ תפוזים ושמפניה. עוד קוקטייל מוכר הוא ה'פראנץ' 75' שנולד אף הוא בפריז במפגש בין שגרירי צרפת וארצות-הברית שהיה הומאז' לתותח הצרפתי שהכריע קרב - הברמן שילב קוניאק עם מיץ לימון, סוכר ושמפניה ויצר פיסת היסטוריה. להיט נוסף הוא ה'קיר רויאל' שמשלב קרם דה-קסיס עם שמפניה, וה'קיר' המשלב קרם דה-קסיס עם יין מבעבע. כבר כתבתי כאן בעבר על השילוב של גינס ושמפניה, אבל למה שמפניה?

שתהיה שנה מבעבעת

1500 שנה אחורה, סוף המאה ה-5, המלך קלוביס, צרפת הצפונית, לפי האגדה הוא הבטיח שבמידה וינצח במלחמה הוא יתנצר. לאחר שהוטבל בריימס שבשמפיין הצרפתית, לא נשאר הרבה אלא לחגוג בשיטה המקומית. במאות השנים לאחר מכן הומלכו המלכים הצרפתים בריימס ועולם היין של ימי הביניים קפץ מדרגה.

הקוקטיילים לכבוד 'נובי גוד', סילבסטר, או השנה האזרחית החדשה חייבים להיות צבעוניים ושמחים עם אווירה שתסמל את כל מה שחגיגי ביום הזה. כיום ניתן למצוא לא מעט מסעדות וברים שמחזיקים בתפריט מבעבעים מרשים הכולל שמפניה, פרוסקו, קאווה ומבעבעים ישראליים.

גם ברי קוקטיילים ומסעדות שמכבדות את עצמן בבר איכותי מגישים קוקטיילים המבוססים על שמפניה ושאר יינות מבעבעים. אמנם שמפניה יכולה להשתלט בקלות על הקוקטייל, אבל אני מעדיף לתת לה להתפתח בלי מתיקות מיותרת ועם המון טעמי מעטפת. אז הנה כמה קוקטיילים חגיגיים לפתוח אתם את השנה.

קוקטיילקוקטיילקוקטייל 'רד לייט'

מה צריך? 25 מל' ג'ין 15 מל' חליטת תה פירות יער עם זרעי כוסברה וציפורן 10 מל' ליקר ליצ'י 20 מל' מיץ חמוציות קאווה איבריקה, סמי סקו קרח לקישוט: צמר-גפן מתוק מה עושים? מכניסים את כל המרכיבים, למעט השמפניה, לשייקר, מוסיפים קרח, משקשקים היטב ומסננים לכוס. סוגרים בשמפניה, מקשטים ומגישים.

קוקטיילקוקטיילקוקטייל 'ספארקלינג פלוט'

מה צריך?

30 מל' ליקר סיינט ז'רמיין 10 מל' מיץ ליים, סחוט, טרי 10 מל' מחית דובדבנים (או ריבה) רמת-הגולן, גמלא, השמורה, ברוט לקישוט: ענף רוזמרין, זסט קליפת תפוז

מה עושים? מכינים פלוט (כוס שמפניה) עם ענף רוזמרין ומוזגים בסדר הבא: מיץ ליים, שמפניה, מחית דובדבנים. מקשטים בענף רוזמרין ובזסט קליפת תפוז ומגישים.

 קוקטיילקוקטיילקוקטייל 'סנטה שמפיין'

מה צריך?

25 מל' וודקה 20 מל' סירופ דלעת 15 מל' מיץ לימון, סחוט, טרי בובת סנטה משוקולד וילה סנדי ספומנטה רוסו קרח

מה עושים? מכניסים את כל המרכיבים לשייקר, למעט היין המבעבע, מוסיפים קרח ומשקשקים היטב. פוערים חור בראשה של בובת הסנטה, מוזגים בזהירות מהשייקר וסוגרים ביין מבעבע.

קוקטיילקוקטיילקוקטייל 'מידנייט קיס'

מה צריך? 25 מל' קוניאק 15 מל' סירופ תות-שדה 10 מל' מיץ לימון, סחוט, טרי 10 מל' חלבון ביצה 15 מל' מיץ רימונים, סחוט, טרי דש מי זהאר (מי פריחת הדרים) רמת-הגולן, ירדן רוזה, ברוט קרח לקישוט: פלח תפוז, אננס מיובש, סחלב אכיל מה עושים? מכניסים את כל המרכיבים, למעט השמפניה, לשייקר ומתחילים לשקשק על יבש. מוסיפים קרח ומשקשקים שוב. מסנן לכוס גביע סקסית וסוגרים בשמפניה. מקשטים בפלח תפוז, אננס מיובש וסחלב אכיל ומגישים.