לכבוד פסטיבל הוויסקי השנתי שלנו, ביקשנו מהמיקסולוג אורון לרנר לפרגן לכם כמה קוקטיילים חמים לחורף. עם וויסקי, כמובן...

כמה אנחנו אוהבים להתרפק על הפנטזיה הזו שנקראת "חורף", לובשים מעילי שכבות אופנתיים, מצטיידים במטריות, מפעילים תנורים. בפועל מה שקורה כאן עם 24 ימי הגשם השנתיים והשימוש המוגזם במילה "סופה" כדרך להשיג רייטינג ייחשב לקיץ מרענן ברוב מדינות העולם, אבל מי אנחנו שנוותר על ההזדמנות לשתות קוקטיילים מחממים של חורף?

רק מעטים חושבים על קוקטיילים חורפיים, שלא לדבר בכלל על קוקטיילים חמים... (צילומים: יח"צ, אורון לרנר) רק מעטים חושבים על קוקטיילים חורפיים, שלא לדבר בכלל על קוקטיילים חמים...(צילומים: יח"צ, אורון לרנר)

נכון שבקיץ אנחנו מחפשים את המרענן והחמצמץ, אבל אגלה לכם שגם בחורף רוב האורחים יעדיפו כזה קוקטייל על פני משהו חם, חזק ומהביל – ובעוד העדפותיו של הקהל הישראלי אכן משתנות מקיץ לחורף, מעטים מאוד מצליחים לחשוב על קוקטיילים חורפיים, שלא לדבר בכלל על קוקטיילים חמים מעבר לסיידר חם או סנגריה – משקאות שכבר נמאסו על כולנו כשהגענו לבגרות.

עם זאת, מעטים הם הברים שמציעים קוקטיילים חמים לקראת החורף, כך שאין זה פלא שמעולם לא פיתחנו חך לנושא. אז בואו נשאיר את סוגיית ה"קפה לאטה חלב סויה קצף בצד כוס רותחת" בצד, ונניח שמי ששותה קוקטיילים הוא מעט יותר הרפתקן. והנה כמה מתכונים חורפיים מאתגרי חך, אבל קודם לכן, קבלו כמה דגשים לגבי קוקטיילים חמים:

א. אין לחמם אלכוהול על אש פתוחה. אלכוהול הוא דליק וזה מסוכן. ב. קוקטיילים חמים מבטאים את האלכוהול בעוצמה רבה יותר מקוקטיילים קרים, ומכאן שהם מכילים, בדרך-כלל, פחות אלכוהול. ג. חשוב לעבוד עם כוסות המתאימות לנוזל-חם, משום שכוסות שאינן מתאימות עלולות להתנפץ. ד. בכל הנוגע לתפעול מבערים, אש חשופה וחום – רצוי להכין את הקוקטיילים בטרם התחלתם לשתות, כדי לא להתעסק באש בזמן שאתם מבושמים.

וויסקיוויסקיקוקטייל 'Hot Toddy'

משקה קלאסי, שרשמית אמנם אינו נחשב לקוקטייל, אבל זה ממש לא חשוב למה. כמה קלאסי? בוא נגיד שבמלחמת האזרחים האמריקאית היו שותים כאלה.

מה צריך?

45 מ"ל וויסקי ג'נטלמן ג'ק 20 מ"ל דבש איכותי, או למרחיקי לכת, להחליף את הדבש בסירופ בירת פורטר (פשוט בירת פורטר המבושלת עם סוכר) 15 מ"ל מיץ לימון, סחוט טרי 180 מ"ל מים רותחים לקישוט: קליפת תפוז

מה עושים? מוזגים את כל המרכיבים לכוס המתאימה למים חמים, מערבבים היטב, מקשטים במקל קינמון, קליפת תפוז וכוכב אניס ומגישים.

וויסקיוויסקיקוקטייל 'צ'אי מק'אלן'

לא קלאסי, אבל מאוד אינטואיטיבי. טוב, לפחות מנקודת המבט שלי זה נראה מאוד הגיוני לערבב מק'אלן עם קוקוס. מתחילים בהכנות: מבשלים פחית 400 מ"ל של חלב קוקוס (נסו לאתר כאלה ללא חומרים משמרים, 17% שומן, וללא תמציות טעם) עם 100 גרם סוכר קנים אורגני וכף של תערובת צ'אי מסאלה (אם אתם עובדים עם אבקה, אז חצי כפית זה מספיק. צ'אי מסאלה, למי שאינו מכיר זו תערובת תבלינים המורכבת מהל ירוק, מקלות קינמון, ציפורן, ג'ינג'ר, פלפל שחור ועלי תה שחור). מביאים לרתיחה תוך כדי ערבוב, מורידים מהאש, מסננים את התבלינים מהנוזל.

מה צריך?

45 מ"ל וויסקי מק'אלן 100 עד 200 מ"ל חלב קוקוס מתובל, חם

מה עושים? מוזגים לכוס את הוויסקי, מוסיפים 100 עד 200 מ"ל של החלב קוקוס הממותק והחם (לפי טעמכם), מערבבים ומגישים.

וויסקיוויסקיקוקטייל 'בלייזר'

איך אפשר בלי מופע האש האהוב על כל-כך הרבה ברמנים בארץ? לא אחת קורה שאנשים מזמינים את הבלייזר רק כדי להראות לחברים שלהם את מופע האש המדובר.

מה צריך?

45 מ"ל וויסקי היילנד פארק 20 מ"ל פורט אדום מתקתק 5 מ"ל ליקר תפוזים Grand Marnier

מה עושים? מוזגים את כל המרכיבים לפינג'ן קטן, מחממים בעדינות עד שהנוזל מעלה אדים ומציתים באש. אפשר פשוט לערסל את הנוזל הבוער כ-20-30 שניות עד שהנוזל יתחמם לכבות את האש ולמזוג – אבל מי שרוצה את כל המופע, יעביר את הנוזל (בזהירות ובמרחק מכל נוזל אלכוהולי דליק) מפינג'ן אחד למשנהו מספר פעמים. הטכניקה הקלאסית מדברת על לזרוק את הנוזל מכלי אחד לאחר מעל הראש – אני ממליץ מאוד לוותר על כך, או לפחות להתאמן ארוכות עם מים לפני כן ולהחזיק מטף קרוב.

וויסקיוויסקיקוקטייל 'פליפ'

פליפ (Flip) ידוע היום כקוקטייל שמכיל ביצה שלמה, וטעים ככל שזה יישמע, לא לזה התכוונתי כשכתבתי "פליפ", אלא לגרסה עתיקה יותר של המשקה. כמה עתיקה? המתכון היה מוגש בטברנות בארצות-הברית לפני מלחמת העצמאות (כלומר לפני שהיא נקראה ארצות-הברית). המתכון מצריך 'לוגרהד' (Loggerhead) שזה מעין מוט מתכת באורך של כ-30 ס"מ עם ראש בולבוסי בקצהו שניתן לחמם. לא כל-כך קל להשיג 'לוגרהד' היום, אבל שיפוד מתכת ארוך ועבה יכול לשמש כתחליף סביר.

מה צריך?

45 מ"ל של וויסקי סמוקהד כף גדושה מולאסה 330 מ"ל גינס

מה עושים? מוזגים לתוך קנקן מתכת או סיר קטן את וויסקי המעושן, מוסיפים כף גדושה של מולאסה - מעין נוזל סמיך, דבשי העשוי מקני-סוכר (החליפו בסילאן אם אתם עצלנים מכדי לחפש מולאסה), ואת הגינס. עכשיו השלב המעניין – על אש פתוחה (להבת הגז בבית, או מדורה מחוץ לו) מחממים את הלוגרהד המאולתר עד שהברזל ממש רותח ומכניסים אותו לקנקן המלא בנוזלים – הנוזל יתפצפץ, יתקרמל, ירתח ויעלה הרבה אדים – אך התוצאה בסוף התהליך תהיה טעימה מאוד. רצוי לשתות בזמן שמזמזמים את ההמנון האמריקאי.

וויסקיוויסקיקוקטייל 'קמומיל ג'ינג'ר'

הטעמים החורפיים אהובים עלי במיוחד וכולנו אוהבים חליטות, אז למה שלא ללכת כבר על קוקטייל?

מה צריך?

ליטר מים כף קמומיל 50 גרם ג'ינג'ר, טרי, קצוץ 5 פלפל אנגלי 2 עלי דפנה כפית זרעי כוסברה כפית עלי וורדים מיובשים 2 כפות גדושות נוטלה קליפת לימון 45 מ"ל וויסקי לפרויג מעושן

מה עושים? יוצקים לסיר קטן ליטר מים ומוסיפים קמומיל, ג'ינג'ר, פלפל אנגלי, עלי דפנה, זרעי כוסברה, עלי וורדים, קליפת לימון ונוטלה (כדי לקבל טעמי לוז אגוזיים), ומביאים לרתיחה. מורידים מהאש, מוזגים לכוס את הוויסקי, מוסיפים 180 מ"ל מהחליטה החמה, מערבבים ושותים בלגימות איטיות עם הרבה רעש, סטייל סבתא אהובה מול אח בוערת. יוצא טעים יותר כשמכורבלים עם שמיכה וכשהזרת זקופה ב-90 מעלות.