יואב עלון על האיש שפיתח מתכון לבירה שתעניק ארומה וטעם לחביות העץ ומשם לוויסקי 'גרנטס אייל קאסק'. סיפור על וויסקי סקוטי, עץ אלון ובירה אחת מופלאה...

על משפחת 'גרנטס', אחת המשפחות הידועות ביותר בעולם בתעשיית הוויסקי הסקוטי, נכתב לא מעט. בנוסף לייצור אחד הבלנדים הפופולאריים ברחבי העולם בעל השם הצפוי 'גרנטס', המשפחה היא גם המייסדת והבעלים של 'גלנפידיך' - המאלט הנמכר ביותר בעולם, של 'בלוויני' - אחד המאלטים המוערכים בעולם, וגם של ג'ין 'הנדריקס' וכהילים נוספים, אבל עזבו אתכם מכל זה. הפעם אני רוצה לספר על אמיתות פשוטות, על זיווגים ושבועות וגם טיפת מזל.

צדיק אחד, מאלו שלא יכולים היו לראות משקה שמתבזבז סתם כך, החליט לנצל את ההזדמנות שנקרתה בפניו ולשתות את הבירה שנשפכה מהחביות... (צילום: יח"צ)
צדיק אחד, מאלו שלא יכולים היו לראות משקה שמתבזבז סתם כך, החליט לנצל את ההזדמנות שנקרתה בפניו ולשתות את הבירה שנשפכה מהחביות... (צילום: יח"צ)
צדיק אחד החליט לנצל את ההזדמנות שנקרתה בפניו ולשתות את הבירה שנשפכה מהחביות... (צילומים: יח"צ)

דיוויד סטיוארט, המאסטר בלנדר של 'גרנטס', שם לב יום אחד לתופעה ידועה מאוד: אנשים בפאב בסקוטלנד נוהגים לשתות זה לצד זה בירה וגם וויסקי. מדובר במנהג כל-כך שגרתי ונפוץ, כך שדיוויד מעולם לא הקדיש לכך תשומת-לב יתרה, אבל ההנאה הרבה שניכרה על פניהם של השתיינים שכוס בירה שלהם רדפה אחרי כוס וויסקי ולהפך, גרמה לו לחשוב על שילוב עמוק יותר בין השניים.

דיוויד סטיוארט חזר למזקקה והחל למלא חביות עץ אלון בבירה, רוקן את הבירה ולאחר זמן מה החל למלא מחדש את החבית בוויסקי. הבעיה היתה שהתוצאה לא הרגישה לו מספיק טובה. בצר לו פנה דיוויד לדוגל שארפ, ברומייסטר מוכשר שפיתח עבורו בירה שתעניק ארומה וטעם אופייניים לחביות העץ ומשם לוויסקי שהוכנס לתוכן לאחר מכן. הניסויים נמשכו חודשים ארוכים ובמהלכם זרמו אלפי ליטרים של אייל לתעלות הניקוז במרתפי היישון של גלנפידיך.

יצאת צדיק

גרנטס
גרנטס
צדיק אחד, מאלו שלא יכולים היו לראות משקה שמתבזבז סתם כך, החליט לנצל את ההזדמנות שנקרתה בפניו ולשתות את הבירה שנשפכה מהחביות. הבירה היתה נהדרת. עשירה בטעם וארומה, חלקה ונעימה. השמועה עשתה לה כנפיים בין העובדים ולבסוף הואילה ההנהלה לעדכן את דוגל מיודענו שהעובדים מדווחים שהם אוהבים את הבירה. למעשה, העובדים העניקו לבירה את הציון הגבוה ביותר האפשרי במבחני טעימות.

מר דוגל הואיל לטעום מהבירה שלו, לאחר שיושנה בחביות עץ אלון, ומיד הבין שיש לו ביד קלף מנצח. דוגל התפטר מעבודתו וייסד את 'איניס אנד גאן' (Innis & Gunn) שהחלה לייצר בירה סקוטית שמיושנת בחביות עץ אלון, וכיום מייצרת המבשלה מגוון רחב של בירות.

המוצר הראשון המיוצר כבר משנת 2003 נקרא 'אוריגינל'. מדובר באייל אדמדם, 6.6% אלכוהול, שמיושן במשך 77 יום בחביות עץ אלון אמריקאיות משומשות, כלומר - שהיה בהן ברבן. בנוסף, משתמשת המבשלה בפטנט ייחודי בשם 'אוקרייטור' (Oakerator) - מכשיר שמעביר את הבירה דרך שבבי עץ אלון למיצוי מקסימום טעמים ובכך מסייע ל"ריכוך" הבירה. המכשיר במדובר דומה קצת לפרקולטור של קפה והוא אכן מחדד ומעצים את טעמי העץ. הסיפור של 'איניס אנד גאן' נחשב להצלחה רבה, הבירה מיוצאת למדינות רבות ברחבי העולם וזוכה לשבחים רבים.

גרנטס
גרנטס

בצד של הוויסקי, כלומר אצל משפחת 'גרנטס', גם כן קרו דברים מעניינים. אם לדוגל שיחק המזל והשידוך בין חבית העץ לבירה עבד נהדר, אצל משפחת 'גרנטס' הדברים היו מעט סבוכים יותר. לאחר שדיוויד הגיע למסקנה שהוויסקי ששוהה בחבית האייל הוא אכן נפלא וכולם רוצים להתחיל לשווק את המוצר, צצה בעיה: איגוד הוויסקי הסקוטי לא אישר את המוצר היות שאינו נסמך על מסורת המוכרת בתעשייה.

חשוב להבין שוויסקי סקוטי הוא מוצר מסורתי, ובתור אחד שכזה הוא אינו יכול להנהיג חידושים ללא הסתמכות על העבר. הפתרון לבעיה נמצא כשאחד מעובדי המזקקה הוותיקים ביותר, חבתן (יצרן חביות) במקצועו, העיד בשבועה שבצעירותו, בעודו משמש כשוליה לפני עשרות שנים, נתקל בוויסקי שיושן בחביות אייל. מכאן נפתחה הדרך לשיווק הוויסקי ו'גרנטס אייל קאסק' החל את דרכו. אגב, ישראל היתה מהמדינות הראשונות שהחלו לשווק את הוויסקי (ביחד עם ה'גרנטס שרי') שחדירתו לשוק נחשבת לאחת מהמוצלחות בעולם.