בישראל אוהבים לדבר על כל דבר. וכשבין אלכוהול לדיבור נוצר חיבור, מתחילים העניינים להתחמם. מירה איתן עם הסיפורים שמאחורי הדיבורים. והפעם: פרלמנט 'שר המשקאות' ברמת-גן…

בפרלמנט אלכוהולי הדבר החשוב ביותר היא חווית ההתקבצות הטבעית יחדיו של אנשים שונים שלרוב אין להם קשר מחוץ לפרלמנט עצמו, סביב נושא שמאחד את כולם. האלכוהול מלכד ומעצים את החוויה ומפה נוצר הווי קבוע, לרוב רווי חוש הומור שהולך ומתעצם, אם כי לא תמיד משתבח, עם כל כוס נוספת. הפרלמנט הישראלי, כצפוי, אינו כפוף לחוקים או סטנדרטים כלשהם. הוא יכול להתקיים בכל מקום שאפשר לשתות בו, בין אם זה בחנות יין ואלכוהול, במסעדה או על הספסל בשדרה הקרובה. המקום הופך להיות בית קבוע לחבורה קבועה שמפתחת הרגלים משלה. בחיפושיי אחרי פרלמנטים מעניינים של יין ואלכוהול הגעתי לחנות 'שר המשקאות' הרמת-גנית של אביתר. אביתר, הנכון תמיד לעזור בחיוך, יצר מיד קשר עם אחד הפרלמנטים המתקבצים בחנותו, והודיע לי: "יש פגישה ביום ראשון בערב, בואי". ברור שמיד התייצבתי. איך לא.

לכולנו יש שמות שאנחנו משתמשים בהן בביקורים שלנו בסקוטלנד: אנגוס, גורדון, ג'סי, ארן, איאן, וואלאס...

חבורת גברים שקועים בשיחה ערנית כבר חיכתה בקומה השנייה של החנות הרחבה. חזי, גיל, ירון, יובל, אריה וישראל הם הגרעין הקשה של פרלמנט 'שר המשקאות' ברמת-גן - חובבי וויסקי מושבעים, שאליהם התווספו עוד כמה חובבים שאביתר מחנות 'שר המשקאות' הודיע להם שיש פגישה. והבקבוק הראשון יצא כבר לסיבוב. הפעם, כאמור, מצאתי פרלמנט המורכב מחבורת אוהבי אלכוהול, שבמרכזו שולט וויסקי ובגדול. 6 חברי הגרעין הקשה נוסעים בארץ ובעולם ומתחקים אחר כל מה שקשור בוויסקי: טיולי מזקקות, פסטיבלי וויסקי, ביקורים בכל מזקקה אפשרית בסקוטלנד, טעימות אצל אביתר בחנות 'שר המשקאות' ועוד. בערך שמונה שנים שהם עושים את זה, מלוכדים יחדיו ולא נפרדים.

פרלמנט שר המשקאות
פרלמנט שר המשקאות

"אנחנו נפגשים לפחות פעם בשבוע בברים שונים או פה בחנות שר המשקאות, ולפחות פעם בחודש בבית של אחד מאתנו, וכל אחד מביא אתו וויסקי מיוחד ואוכל", מספר לי ירון, החייכן שבחבורה. "מה שיש פה זה אהבה אחד לשני והרבה וויסקי שמעצים את זה. חברות היא אמיתית ונהדרת, מעין חברותא של גיל מאוחר יותר. הכל פתוח בפגישות שלנו, לכל נושא, והכל מאהבה. האלכוהול הוא זרז שמעצים את החיות שלנו, אך הפגישות הן לא כדי להשתכר. אנחנו נהנים מאלכוהול איכותי, מדברים על המשקה, מבקרים אותו, ומנחילים לילדים שלנו את הרעיון שלא לשתות משקאות זולים".

החבורה שולפת טלפונים ומבול של תמונות מטיולי מזקקות מרחבי העולם, ובייחוד מסקוטלנד, עובר בין כולם ולצדם תמונות מערבי שתייה וטעימה שבועיים. חזי הוא הדבק וה"יושב-ראש" של החבורה. "אני כל הזמן מנסה לפתוח אותם לדברים חדשים, לא רק לוויסקי.

ג'ין, לדוגמא, הוא אחד האהובים עלי. אני מספר להם את הסיפורים שסביב המשקאות, חושף אותם לקוניאקים שונים שהולכים טוב עם סיגרים ושוקולד. מביא גם פרמיום ליקר כמו 'בנדיקטין', 'שרטרז', 'שמבורד' ועוד. אותו דבר עם קוקטיילים ולכולם יש בבית את הספר שלך. חשוב שיכירו יותר מעולם האלכוהול, לא רק וויסקי. לא תמיד הם מתחברים גם למשקאות אחרים, אבל אני מנסה".

באה לכאן הרבה?

הוא מוכר לי החזי הזה. כנראה מערבי הוויסקי עם יוני ישי ממועדון הוויסקי, או מטעימות וויסקי אחרות. גם הוא מספר לי על טיולי המזקקות המפורסמים בסקוטלנד. "כל-כך הרבה פעמים היינו בסקוטלנד שכבר יש לכל אחד מאתנו גם שם סקוטי, ולכולנו יש תוויות עם שמות שאנחנו משתמשים בהן בביקורים שלנו שם. אנגוס, גורדון, ג'סי, ארן, איאן, וואלאס. זה עושה את החיים יותר קלים לסקוטים שמתקשים להתמודד עם השמות הישראליים".

ערן שמצטרף לקבוצה מפעם לפעם, מספר על החיבור שלו לאלכוהול: "בן דוד שלי נוסע בעולם ומביא לי ליקרים מכל העולם, לפעמים הם שורפים את הגרון, אבל מעניין אותי להכיר אלכוהול אחר". בבית יש לו אוסף של עשרות בקבוקי וויסקי בארון מיוחד ויפה שנבנה במיוחד עבורם, שמיד זכיתי להכיר גם את הצילום שלו. ערן מלווה את הפגישות בחנות מהשבוע הראשון שלה. "האווירה פה לא מחייבת, הכל בסדר, רק תבוא, תשב, תשתה ויקבלו אותך באהבה, לא משנה מי אתה. זה מה שתופס במקום הזה".

הצ'ייסר של הוויסקי

אני שואלת את גיל אם הם שותים גם יין. "ברור", הוא ממהר לענות, "בצהרים שותים בארוחות גם יין". ומיד הוא מספר לי גם על סרטי הוויסקי שהם רואים, לעתים בהקרנות פרטיות, אותם הם מלווים בלגימת הוויסקי המופיע בסרט. החיבור של ירון לוויסקי התחיל עם טליסקר 10. "יש לי שכן אנגלי שעלה ארצה ולא יוצא מהבית בקיץ כי חם לו. פגשתי אצלו אוסף וויסקי מטורף. תמיד התעניינתי בקוניאק ובעיקר בארמניאק, עד שהוא נתן לי לטעום טליסקר 10 ומיד התאהבתי. משם עברתי לשאר סקוטלנד ונכבשתי סופית".

בכל חבורה יש אחד שחולש על מידע יותר מכולם. 'הצ'ייסר' של הוויסקי פה הוא יובל. כשביקשתי ממנו לתאר לי את מה שהוא טועם הוא הודיע מיד שהוא על הכרוניקה ושלח אותי למצוא את זה אצל מנשה הביוכימאי. החברים מספרים כי ליובל הצנוע יש ידע בלתי נדלה וסקרנות בלתי נלאית. הוא חוקר, בודק, מחפש ומביא להם את המידע על כל משקה. תוך כדי השיחה אביתר מגיע כל 20 דקות עם בקבוק אלכוהול מעניין אחר והמלצריות מגישות אל השולחן אוכל. בקבוקי רום, וויסקי, קוניאק ואחרים נמזגים לכוסות הרבות ומתרוקנים במהירות.

פרלמנט שר המשקאות
פרלמנט שר המשקאות

אני מסתכלת על החבורה השמחה הזאת מתוך הכוס המי יודע כמה ואף אחד לא נראה שיכור. מצב-הרוח טוב, אך נשמרת כל הזמן גם שיחה לבבית ונעימה. אני מתחברת אל אביתר שיושב אתנו כשנרגילה מחוברת אליו מפעם לפעם. האיש יודע היטב את מלאכת החיבור בין אנשים. הוא מזמין חובבי אלכוהול לטעימות מיוחדות, ונראה שהוא יודע מה יתאים למי ואיך לחבר ביניהם.

חנות 'שר המשקאות' ברמת-גן פתוחה כבר 8 שנים. "לפני כשלוש וחצי שנים נוצר ואקום של בילויים באזור הבורסה", מספר לי אביתר. "מלון אינדיגו נפתח, אנשי צ'ק פוינט העולמית גם היו פה, ונוצר צורך במקום בילוי במתחם הבורסה. פתחנו את הבר הפונה גם לרחוב, ומאז יושבים במקום הרבה אנשים וקבוצות. כולם מפרגנים. העירייה גם תמכה ועזרה". אנשים יושבים לאורך כל המדרכה הארוכה ליד המקום. הרבה תיירים מגיעים לשם, והמקום מלא כל יום מהשעה חמש אחר הצהרים. החנות פתוחה מתשע בבוקר ועד הלקוח האחרון, איפשהו בסביבות 3-2 לפנות בוקר. בבר 17 סוגי בירה מחבית, 150 בקבוקי בירה, ומעל 100 סוגי וויסקי. כל קומת היין פתוחה, אפשר לרכוש כל בקבוק יין, לשלם דמי חליצה ולשתות, והכל במחירים סבירים. למקום צמוד גם מטבח המציע מנות שהולכות עם אלכוהול, והאווירה משוחררת, מזמינה וכיפית.

צחוק מעבודה

לקראת סוף המפגש מתיישב לידי פתאום איציק הליצן. איציק הוא הליצן הרפואי הראשון בארץ והמייסד של דור הליצנים הרפואיים. הוא עובד בהתנדבות, בעבודת קודש, שלוש פעמים בשבוע כבר 26 שנים, בבית חולים 'שניידר', מופיע, מרצה בבתי-ספר ובחברות. "פה זו הפינה שלי למלא את האנרגיות. זה הבית שלי שהפך למשפחה, בכל סוף ערב. כיף לסיים פה את היום. יש פה משהו שאין באף מקום אחר", הוא אומר, "חברויות רבות נוצרות פה מהר. אביתר, שתמיד מפנק את כולנו, הקים יופי של מקום עם מבחר גדול של אלכוהול איכותי ומעניין במחירים טובים. כיף לי לסיים פה את הערב". אז מה שתינו באותו ערב?

Kraken - רום כהה מאוד, שחור, מתובל ומתקתק, שמגיע מהאיים הקאריביים, עם טעמי וניל, קרמל וטופי. Manacas - רום מקסים מפנמה המיושן בחביות שרי ספרדי, מתקתק, עדין ומלטף, בעל ארומות וטעמים של קרמל, שוקולד, ליקריץ וקפה. Camus - קוניאק בעל ארומות פרחוניות, אלגנטי בחך עם רמזים של פירות טרופיים, הדרים, תבלינים, שקדים ואגוזי לוז, עץ ומעט וניל בסיומת. Filippo 1 - ברנדי איטלקי מיושן 25 שנים, ממזקקת ג'ורי שבצפון-איטליה, מתקתק, מעט פלפלי, אגוזי, שקדים, צימוקים, וניל ולדר. Sazerac Rye - וויסקי מצוין בעל ארומות מתקתקות, אך מאוזנות, עם פלפל אנגלי, ג'ינג'ר וקליפות תפוז, בפה הרגשה של תפוזים בשלים וסיומת מתובלת. Talisker Storm - וויסקי עשיר ומרשים, בטעמים מתוקים-חריפים-מלוחים- מפולפלים-מעושנים, שהתאים לגמרי לריח עשן הסיגרים שהיתמר לאורך כל הערב הזה.