ים כחול, חולות לבנים ודקלים לרוב - אם יש גן עדן, כנראה שהוא נראה כמו איי הוואי. מירה איתן מספרת על תרומתם של האיים הקסומים לתרבות האלכוהול העולמית

היום לפני 55 שנים, ב-21 באוגוסט 1959 הוואי הפכה למדינה ה-50 של ארצות הברית. הוואי היא אחד המקומות היותר יפים, מגוונים ואקזוטיים בעולם. גן עדן האבוד כנראה נמצא פה. חופים קסומים עטורי דקלים עם חול לבן וזהוב, יערות גשם, הרי געש ותיקים, מפלים וצמחייה טרופית מפוארת. גלים אדירים בים לשמחת הגולשים, צוקים מרהיבים ודרמטיים היורדים בתלילות אל החוף, שמש נצחית וחול צח כשלג. מזג האוויר נפלא, והתושבים חמים, פתוחים ומסבירי פנים, עם אנרגיות חיוביות המציפות את המדינה. הפרחים שנמצאים בטבע ומקשטים גם את חולצות התושבים, נמצאים גם בהמון קוקטיילים צבעוניים ומגוונים בכל מקום.

טיקי
טיקי
הרבה רום שמוסווה במיץ פירות. קוקטייל טיקי (שאטרסטוק) עד הפיכתה של הוואי לטריטוריה של ארצות הברית, הייתה כלכלתה מבוססת על חקלאות, ענף בו הועסק מרבית כוח העבודה האזרחי במדינה. עם הסיפוח, פיתחה ארצות הברית את החקלאות, בעיקר את מטעי קנה הסוכר והאננס, והמבנה התעסוקתי נשאר חקלאי בעיקרו. הסוכר, האננס ושאר פירות טרופיים תרמו רבות לקוקטיילים המתקתקים והצבעוניים באיים. אחד הקוקטיילים המזוהה בעיקר עם הוואי הוא Blue Hawaii, קוקטייל טרופי שמורכב מרום, קירסאו כחול (ליקר תפוזים), מיץ אננס, מיקס חמוץ מתוק ולעתים גם וודקה. לא קרם קוקוס, לא שמנת, לא משהו אחר מסוג זה שמופיע לעתים והופך את הקוקטייל הזה למדי כבד ומאוס. ה'הוואיי הכחול' הומצא בשנת 1957 על ידי Harry Yee, הברמן המיתולוגי של מלון הילטון וילאג' בוואייקיקי. הארי הכין את הקוקטייל לאחר שהתבקש על ידי מזקקת הליקרים ההולנדית Bols לעצב קוקטייל שיאפיין את ליקר הקירסאו הכחול. אחרי ניסויים וכמה גרסאות שונות, הוא הגיע לגרסה הסופית והפופולארית שהפכה לסמלו של המוצר, עם הצבעוניות, האננס ומטריות הנייר האקזוטיות, שקשה לתאר חוף ים הוואי בלעדיהן. השם Blue Hawaii מתקשר בעקיפין לסרטו, באותו שם, של אלביס פרסלי משנת 1961, שכנראה לקוח משיר שכתב ליאו רובין בשנת 1937 לבינג קרוסבי, בסרט Waikiki Wedding. השם שנתן הארי לקוקטייל שלו, יחד עם הסרטים והשירים ועוד משקאות טרופיים שכאלה שהומצאו, סייעו לפריחת תרבות 'ברי הטיקי' בהוואי וסביבותיה. עד התקופה ההיא הוואי נחשבה למקום הנופש של עשירי ארצות הברית. בשנים שאחרי כן גדלה התיירות ממאה אלף איש בשנה לשבעה מיליון כיום. הטיקי, סגנון עיצובי שהומצא בהוליווד בשנות השלושים, מסוף תקופת היובש, כחלק מתרבות הפופ האמריקאית, ונולד כנראה כחיקוי תיאטרלי ומוגזם לסגנון הפולינזי. אבי הסגנון, שהמציא את סגנון הברים ומסעדות הטיקי, היה דון ביץ', שרקח עשרות מתכונים של קוקיילי טיקי מקושטים. מדובר בשימוש בסמלים פולינזיים ואינדיאניים של ספלי חרס מצועצעים בדמות האלים הפולינזיים ובמוטיבים טרופיים קישוטיים כמו מטריות צבעוניות, קישוטי פירות ופרחים. הקוקטיילים עצמם מכילים לרוב הרבה רום שמוסווה במיצי פירות טרופיים, תמציות צבעוניות ותבלינים.