מירה איתן טעמה מספר סוגים של ברנדי 'אררט' המשובח, והבינה שמה שטוב לצ'רצ'יל, בהחלט טוב גם בשבילה...

אחד המוצרים שארמניה גאה בהם במיוחד הוא הברנדי הארמני. מספרים כי במהלך ועידת יאלטה, וינסטון צ'רצ'יל כל-כך התרשם מהברנדי הארמני Dvin שקיבל מהחבר סטאלין, ונקרא על שם הבירה העתיקה, שהוא ביקש שישלחו אליו מספר ארגזים מהברנדי הזה מדי שנה. על-פי הדיווחים 400 בקבוקים מהברנדי הארמני נשלחו אל צ'רצ'יל כל שנה, ואנחנו בהחלט סומכים עליו שהוא ידע מה לעשות עם כולם. במהלך פגישה בשנת 2013, בווילה האישית שלו בסוצ'י, נתן נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, לראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון, בקבוק ברנדי ארמני במתנה, ושוב נזכר שם הסיפור משנת 1945 על סטלין, צ'רצ'יל והברנדי הארמני.

אררט הוא הברנדי האגדי של ארמניה, שמגלם את המורשת וההיסטוריה התרבותית שלה והוא המותג המפורסם והמצליח ביותר במדינה... (צילומים: יח"צ)
אררט הוא הברנדי האגדי של ארמניה, שמגלם את המורשת וההיסטוריה התרבותית שלה והוא המותג המפורסם והמצליח ביותר במדינה... (צילומים: יח"צ)
'אררט' הוא הברנדי האגדי של ארמניה, המגלם בתוכו את המורשת וההיסטוריה התרבותית שלה... (צילום: יח"צ)

אחד מהמפעלים שארמניה הכי מתגאה בהם הוא ברנדי אררט', הנושא את שם ההר המיתולוגי, שנמצא כיום בשטח טורקיה, אבל הגעגועים אליו לעולם לא ייגמרו. הכל בארמניה ממותג עם השם 'אררט', החל ממפעלי ברנדי, דרך בתי-מלון, סיגריות ושאר חפצים עם איור של ההר המושלג, אותו מסרו הרוסים לטורקים במסגרת הסכם הגבול לאחר מלחמת העולם הראשונה והשואה הארמנית. 'אררט' הוא אותו הר אררט המפורסם עליו נחה תיבת נח, לאחר המבול שהחריב את העולם. באזור הר אררט, שמתנשא לגובה של 5,166 מטרים, ונחשב לסמלם של הארמנים, נמצא אחד הכרמים העתיקים בעולם, ומי יודע, אולי זה אפילו אותו כרם מיתולוגי עליו מסופר בתנ"ך ששתל נח עצמו. על-פי המסורת המקראית, אררט נחשב ערש האנושות.

במאה ה-13 תיאר מרקו פולו את אררט כהר בלתי נגיש עם פסגות מושלגות עד. העלייה הראשונה המתועדת לפסגתו היא מיום 27 בספטמבר 1829, כאשר Johann Jacob von Parrot, פרופסור גרמני בן 37, הגיע לשיאו של ההר בניסיון השלישי שלו. מעט מאוחר יותר, בשנת 1876, אחד מחסידיו של הפרופסור, המדען האנגלי והמדינאי James Bryce, הסתכל על עמק אררט מראש ההר ואמר: "אם אכן זה המקום שבו האדם הראשון שם את רגלו על האדמה, לא יכולת לדמיין מרכז מרשים יותר ביקום".

ברנדי אררט - אווירה ב
ברנדי אררט - אווירה ב
ברנדי אררט מתוצרת Yerevan Brandy Company הוא הברנדי האגדי של ארמניה, שמגלם את המורשת וההיסטוריה התרבותית שלה. מוצר זה הפך לנכס צאן ברזל בארמניה במשך דורות רבים, וכיום הוא המותג המפורסם והמצליח ביותר במדינה המופץ גם ברחבי העולם. המפעל שנוסד בשנת 1887 מייצר ברנדי, שעד היום נקרא בארמניה 'קוניאק', ומייצא 92% מהתוצרת לרחבי העולם, בראש ובראשונה לרוסיה. במפעל ניתן להתרשם מבקבוקי ברנדי ישנים בני יותר ממאה שנה, השמורים בתצוגה, כמו גם מבקבוקים עם כיתוב קירילי-סובייטי מהתקופה הקומוניסטית.

בייצור הברנדי באים לידי ביטוי זנים מקומיים בלבד של ענבים, והוא מבוסס גם על מיקרו אקלים ייחודי של עמק אררט. שיטת הזיקוק הדודי הכפול משמרת את הטעם והארומה של הענבים, ותהליך היישון נעשה באופן בלעדי בחביות עץ אלון ארמני. במהלך תהליך ההתיישנות מועשר הברנדי בטעמים טבעיים של פירות יבשים, תבלינים, שוקולד ווניל. כיום ברשות אררט מעל 38,000 חביות ו-20,000,000 ליטרים של משקה מזוקק המאוחסן במזקקה.

הענבים למזקקה נרכשים מאת למעלה מ-5,000 מגדלי יין על-מנת לספק את היקף הייצור במזקקה. ברנדי ארמני שונה מברנדי או קוניאק צרפתי בטעמו, ועל פי רוב הוא עדין יותר בטעמו. חברת Yerevan Brandy Company מייצרת מספר סוגי ברנדי המיובאים לארץ על-ידי ג'יימס ריצ'רדסון. בשבוע שעבר, שעה לפני שעליתי למטוס, ישבתי שם בלאונג' של שדה-התעופה לאתנחתא קלה של טעימות, כדי לסדר לעצמי את הראש לפני הטיסה הארוכה, והנה מה שהתענגתי לטעום.

ברנדי אררט פייב סטארס - בקבוק
ברנדי אררט פייב סטארס - בקבוק
Ararat X5

ברנדי המיושן חמש שנים. צבעו ענברי זהוב, והוא צעיר ורענן, בעל בשומת פירותית של שזיפים עדינים, אפרסק ופירות יבשים, עם נגיעות של שוקולד מריר. בטעם המעודן ניכרים טעמי דומדמניות שחורות עם נימות מתקתקות רכות של טופי. ניתן להשיג בלעדית בדיוטי פרי ג'יימס ריצ'רדסון.

מחיר בדיוטי פרי: 32.9 $

ברנדי אררט אקתמר- בקבוק
ברנדי אררט אקתמר- בקבוק
Ararat Akhtamar

במאה ה-10 במהלך שלטונו של המלך Gagik משושלת Bagratuni, בחר המלך לבנות מגורים מלכותיים מפוארים על האי Akhtamar, הממוקם על שפת אגם ואן בלב הדוכסות של ימי הביניים של ארמניה הגדולה. הארמון המרווח היה מוקף גנים ומטעים. שמו של האי ניתן לו בהשראת האגדה על הנסיכה תמר שאהבה בחור צעיר ונאה שטבע במימיו הסוערים של אגם ואן כשהמילים האחרונות שלו היו: "אה, תמר". הברנדי מיושן 10 שנים, ולו צבע ענבר יפה עם נגיעות של נחושת, בשומת חיונית ואלגנטית של אגוזים וקליפת עץ אלון עם רמזים של וניל ושזיפים מיובשים. הפה מעוגל וסגור במקצת, וטעם מתקתק נפרש לאט ומגיע בהדרגה לסיומת ארוכה ומפתה. יובש קל בסיומת המתאזן עם גוון קל של קינמון ושוקולד מריר.

מחיר בדיוטי פרי: 49.9 $

ברנדי אררט נאירי - בקבוק
ברנדי אררט נאירי - בקבוק
Ararat Nairi

אנשי Nairi האגדיים ישבו בממלכת Urartu המשתרעת לאורך חוף אגם ואן. 'ארץ הנהרות', היריבה של האימפריה האשורית, כללה 23 אזורים עשירים. אחד המקומות החזקים ביותר היה Nairi - הגלגול של ארמניה של היום, שידוע בזכות העיר שאי-אפשר היה לחדור אליה - Tushpa. אספקה נאותה של מים מתוקים שהגיעה לעיר מתעלה ארוכה באורך 70 קילומטר, היא זו שאיפשרה לה לעמוד במצור ארוך. לברנדי המיושן 20 שנה צבע ענבר כהה עמוק, מבריק ויפה, ומרקם הרמוני, קטיפתי, מורכב ומעודן. לברנדי ניחוחות מבושמים עם רמז לבלסמי וגוונים של עץ, וטעם עשיר ומורכב עם סיומת ארוכה ונעימה. שילוב מעודן של לחם, אגוזים וציפורן מיובשים, המתאזן בטעמי שוקולד מריר, קינמון ודבש. ללא ספק מדובר בהרמה הגבוהה ביותר של ברנדי ארמני.

מחיר בדיוטי פרי: 119.9 $