אחרי שנמאס לו לייצר תזקיקים עבור אחרים, החליט מייסד שושלת טסרון לעשות לביתו ולייסד בית קוניאק משל עצמו. יאיר גת טועם ועל הדרך לומד חשבון...

כמו ברוב אזורי היין של אירופה, גם בחבל קוניאק מקפידים מאוד על המסורת. מאות שנים מגדלים שם את אותם זני הענבים, עושים מהם את אותם יינות, מזקקים אותם באותן שיטות, מיישנים את התזקיקים באותם מחסנים ומשווקים אותם תחת אותם שמות. לכן, זה תמיד משמח להיתקל בבתי קוניאק ששוברים את השגרה, כמו טסרון. אם לא שמעתם עליו זה ממש בסדר. בהשוואה לבתים כמו: רמי מרטן (1742), הנסי (1765) ומרטל (1715), טסרון, שהוקם בשנת 1905 והושק כמותג בשנת 2000, הוא תינוק שרק לומד ללכת. מבולבלים? גם זה ממש בסדר, זו רק ההתחלה...

קוניאק טסרון - המספרים לא מייצגים את גיל הקוניאק, אלא את שנת הלידה של התזקיקים הראשונים... (צילומים: אלי פרכטר)
קוניאק טסרון - המספרים לא מייצגים את גיל הקוניאק, אלא את שנת הלידה של התזקיקים הראשונים... (צילומים: אלי פרכטר)
המספרים לא מייצגים את גיל הקוניאק, אלא את שנת הלידה של התזקיקים הראשונים... (צילומים: אלי פרכטר)

בשנת 1905 הקים מייסד השושלת אבל טסרון חברת קוניאק בעיירה Châteauneuf-sur-Charente. באמצע הדרך בין העיר אנגולם, בירת מחוז שראנט, לבין העיירה קוניאק. טסרון התבסס על ענבים שהגיעו משתי אחוזות נפרדות בגראן שמפיין - אזור הכרמים האיכותי ביותר בקוניאק, ויישן את התזקיקים שלו לאורך זמן במערת קבורה שנחצבה במאה ה-12. חומר הגלם הבוגר של טסרון הפך למבוקש מאוד בקרב הבתים הגדולים, שכמו שמקובל בקוניאק, רוכשים את רוב התזקיקים ממגדלים ומזקקים עצמאיים.

חבר בחברת עצמי

קצת לפני חגיגות המאה של הבית, החליטו בני הדור השלישי במשפחה שנמאס להם לעבוד בשביל אחרים והקימו בית קוניאק עצמאי, על בסיס האוצרות במרתף והכרמים שבהם גדלים בנוסף לאוני בלאן - הזן העיקרי של קוניאק, גם פול בלאן וקולומברד, שני זנים שכמעט נעלמו מהאזור.

יינות הבסיס מזוקקים עם משקעי השמרים, כדי לתת לתזקיק יותר נפח, ומיושנים במספר שלבים: שישה חודשים בחביות חדשות, אחר-כך בחביות קוניאק משומשות, ואז בחביות משומשות מאוד, שלא משפיעות על הטעם. לאחר כשבעים שנה, מעבירים את הקוניאק למכלי זכוכית אטומים שמונעים ממנו להתנדף.

קוניאק טסרון
קוניאק טסרון
הגיל או התרגיל

גם הדרך שבחרו בני משפחת טסרון לציין את גיל הקוניאק על התוויות היא לא שגרתית. המספרים במקרה הזה, לא מייצגים את שנות הבציר או את גיל הקוניאק, אלא את שנת הלידה של התזקיקים הראשונים שהושקו תחת השם 'טסרון'. כדי לדעת בן כמה הקוניאק, צריך להחסיר את השנה שעל התווית משנת הלידה של המותג. לדוגמא: Lot 90 שיצא לראשונה בשנת 2000 מכיל תזקיקים בני 10 לפחות, Lot 76, תזקיקים בני 24 שנים לפחות וכו'.

למרות שנות היישון הארוכות, שומר הקוניאק של טסרון על האופי הברור של הפרי ולא מכסה אותו בשכבות של עץ ותבלינים וזה מה שכל-כך יפה בו. לא תהיה לכם בעיה למצוא קוניאק יותר זול או יותר מפורסם, אבל אם אתם מחפשים קוניאק מעניין, אני חושב שהוא מצדיק את ההשקעה. טעימת הקוניאקים של טסרון שנערכה ב'דרך היין', סניף החשמונאים, הונחתה על-ידי קסבייר בלאן, נציג בית הקוניאק. קוניאק טסרון מיובא ארצה על-ידי האחים שקד. הנה כמה מילים על הקוניאקים שהוצגו בטעימה.

קוניאק טסרון 90 - בקבוק
קוניאק טסרון 90 - בקבוק

תזקיקים בני עשר שנים לפחות מהאזורים: גראן שמפיין, פטיט שמפיין, ופין בואה, התחברו לקוניאק בהיר ורענן, עם ריחות מלאי חיים של פירות לבנים, פירות בוסר ועשבים ירוקים, שוקולד מריר, שקדים ותבלינים. המבנה שלו רך, הטעמים מאוזנים והסיומת יבשה. במחיר שלו אפשר למצוא משקאות הרבה יותר 'מרשימים' ממנו, אבל הצניעות שלו וההתמקדות בפרי על חשבון החבית, גרמו לי לחבב אותו מאוד.

מחיר: 500 ₪

הסגנון מוכוון הפרי של הבית, לא הולך לאיבוד גם אחרי עשרים וחמש שנים בחביות. הקוניאק הזה - בלנד של תזקיקים מבוססי אוני-בלאן מגראן שמפיין, מורכב מקודמו, עם ריחות מתקתקים של דבש, עץ קלוי, עור, פרחים ופטריות, אבל המגע שלו עם החך קצת יותר קליל ומעודן. הטעמים הרמוניים ומאוזנים, ואחרי שהוא עוזב את החך, מבצבצים להם טעמי שוקולד מריר ועץ קלוי.

מחיר: 700 ₪

קוניאק טסרון 65
קוניאק טסרון 65

מאה אחוז אוני-בלאן, מאה אחוז גראן שמפיין ולפחות שלושים וחמש שנות יישון בחביות. אלה הנתונים הטכניים. יש לו ריחות של מרציפן, קש וטחב שמתחילים להסגיר את הגיל, אבל עושים את זה בעדינות. למרות שהוא מתקתק ומאופק, הפרי עדיין שם, עד לסיומת הארוכה והדקיקה. קוניאק שדורש לא מעט ריכוז, אבל אם יש לכם מספיק זמן ומספיק כסף אני די בטוח שתיהנו ממנו.

מחיר: 1300 ₪

האמת, שם יומרני קצת לקוניאק. או לכל מוצר אחר. אבל הוא באמת קרוב לשלמות. לקוניאק, שנעשה מענבי אוני-בלאן וקולומברד מגראן שמפיין והתיישן חמישים שנה לפחות בחביות, יש צבע כהה וריחות עמוקים של טבק, שוקולד, פירות יבשים, פרחים, פטריות, עשב, עשן ופירות כהים בשלים. הטעמים עשירים, מתובלים בעדינות, המרקם עגלגל והסיומת מעודנת וארוכה במיוחד.

מחיר: 1600 ₪

קוניאק טסרון 29 - בקבוק
קוניאק טסרון 29 - בקבוק

אני לא בטוח שיש לי מספקי כלים כדי להעריך קוניאק בן תשעים ומעלה. לא טעמתי מספיק כאלה. מה שאני כן יכול לומר זה שתמיד מרגש לטעום משקאות בגיל הזה. הקוניאק שנעשה מענבי אוני-בלאן, פול-בלאן וקולומבר מגראן שמפיין מציג ריחות של קופסת סיגרים, פירות משומרים, דבש ופרחים. המגע שלו עם החך אלגנטי והטעמים מורכבים ומאוזנים מאוד. יחסית לאפשרויות אחרות בגילו, הוא גם לא מאוד יקר.

מחיר: 3100 ₪