עתיקות, בוסתנים, מעיינות, תצפיות, יקבים וכמובן מסלולי טיול. זהו רק חלק מהתפריט שיש לשומרון להציע לישראלים חובבי הטבע. אנחנו שומעים על האזור בתקופות של מתיחות ביטחונית, וחס וחלילה אירועי טרור, אבל בשגרה אפשר לפגוש פה גם את ההיסטוריה שלנו, אתרים שבהם עברו וחיו שבטי ישראל, וגם לבקר בהר גריזים, המקום שבו מתקיימים הטקסים הדתיים של בני הקהילה השומרונית.



האתר הראשון שאני ממליצה לבקר בו בשומרון הוא "המרפסת של המדינה" - מקום מקסים שממנו ניתן לקיים תצפית פנורמית על שטח ישראל. האתר נמצא בפדואל, יישוב קהילתי דתי השוכן בגובה של 406 מטר מעל פני הים במערב השומרון. השם של התצפית ניתן לה על ידי אריאל שרון ז"ל, שנהג בעת כהונתו כראש ממשלה להביא אליה מבקרים מהארץ ומהעולם.



מהמצפור שבאתר ניתן לראות חלקים גדולים מהמדינה, בין היתר את אשקלון, מודיעין, מגדלי עזריאלי בתל אביב, חדרה ובימים עם ראות משובחת אפילו את הכרמל. במקום יש גם נדנדה, שבה אוהבים המבקרים לשבת וליהנות מהשלווה.



המקום פתוח בימים ראשון עד חמישי ושבת מ־8:00 עד 21:00 ובשישי מ־8:00 עד 16:00. נוסעים בכביש חוצה שומרון. עוברים את המחסום שליד אלקנה ופונים במחלף ברוכין לכיוון פדואל. נוסעים ישר עד לשילוט שמפנה לאתר. בשבת יש לחנות בשער היישוב ולהיכנס ברגל.



במרחק הליכה קצר מהמצפור, רק 300 מטר בשביל עזים, נמצא דיר קלעה, מנזר ביזנטי. אפשר לראות פה שרידי כנסייה, מתקנים חקלאיים, מערכת מים מרשימה ומחצבות קדומות. באתר אף נמצאו פסיפסים עתיקים, שהועברו למוזיאון ישראל.



אל המים



מחשיבים את עצמכם למיטיבי לכת? תוכלו להמשיך משם לעוד אתר, לא פחות מרתק - דיר סמען (חורבת מנזר שמעון). בדיר סמען תוכלו לראות משטח ענק שעליו חרוט שעון שמש, חומות ומתקנים חקלאיים ובריכת מים תת־קרקעית.



אם אתם מרגישים שבריכת המים פחות נגישה לכם, תוכלו לוותר עליה ובמקום זאת לקפוץ להתנחלות רחלים, שם מחכה לכם מעיין אייל. רחלים הוא יישוב קהילתי דתי הנמצא בסמוך לדרך האבות המקראית. זהו לא מעיין טבעי קלאסי אלא בריכת שכשוך לילדים שנבנתה על מנת להנציח את זכרו של אייל יפרח ז"ל, אחד משלושת הנערים שנחטפו ונרצחו לפני מבצע צוק איתן. היא עוצבה בצורה של אייל ומסביבה אפשר למצוא ציליות וספסלים. הכניסה לבריכה חופשית, אבל קחו בחשבון שבימי חופשה היא די עמוסה.



מעיין אייל. צילום: מיטל שרעבי



הנקודה השנייה החשובה ברחלים היא יקב טורא. הבעלים, ורד וארז בן סעדון, מגדירים אותו כיקב אחוזה משפחתי. לבני הזוג כרמים ביישוב הר ברכה, ומהפרי הם מייצרים את היין.



טורא הוקם בשנת 2003 עם הרבה אופטימיות ושאיפות. מהבציר הראשון הצליחו בני הזוג להפיק יותר מאלף בקבוקים. היום הם מייצרים כ־100 אלף בקבוקים בשנה. חלק גדול בהצלחה שלהם מגיע בזכות איכות הענבים, שנהנים מטרואר ייחודי שנמצא בגובה 850 מטר וחשוף לרוח שמגיעה ממערב.



במרכז המבקרים של היקב מתקיימות (בתיאום מראש) טעימות של יין ושמן זית, בעלות סמלית של כ־15 שקל. מכיוון שארז הוא גם היינן, מי שפוגשת את המבקרים היא בדרך כלל ורד, ששמחה לספר את סיפור הקמת היקב, להסביר על תהליך ייצור היין ועל זני הענבים השונים.



ביקב מוכנים גם לביקור של משפחות עם ילדים, והכינו סרט מיוחד המסביר בשפה פשוטה את תהליך ייצור היין. אם אתם רוצים לעצור במקום ליותר מטעימה, תוכלו להזמין מראש ארוחות חלביות.



הכניסה בתשלום ובתיאום מראש בטלפון: 052־7966613.



ברגל וברכב



אחד השבילים האהובים על המטיילים בשומרון הוא נחל קנה, מיובליו המרכזיים של הירקון. תחילתו של נחל קנה בגב ההר, ליד ההתנחלות איתמר, והוא מתחבר לירקון ליד הוד השרון. זהו מסלול המתאים למשפחות - אורכו הוא חמישה קילומטרים - וניתן לראות בו בוסתנים ובריכות טבעיות. הנחל, אגב, שימש כגבול טבעי בתקופות קדומות בין הנחלות של שבטי אפרים ומנשה.



למעיינות ניתן להגיע במספר דרכים. מי שמחזיק במכונית צריך לפנות לשביל הגישה לנחל מכביש 5066 בין יקיר לעמנואל. משם נוסעים בזהירות, בדרך קצת משובשת אבל עדיין מתאימה לרכבים, עד שפוגשים עצי דקל. ממשיכים עוד כמה מטרים ופוגשים בריכה מגניבה במיוחד.



נחל קנה. צילום: מיטל שרעבי



למעדיפים לעשות את המסלול ברגל, הדרך הטובה ביותר היא להשאיר את הרכבים בחניית בית הקברות של קרני שומרון. נכנסים להתנחלות, פונים ימינה ואז שמאלה. מגיעים לכיכר, שמאלה וימינה, עד לחניה. מאזור החניה יוצא שביל עפר (בסמוך לגדר) שמשמאלו שער שממנו ניתן לרדת למטה, עד לנחל (סימון שבילים לבן־כחול־לבן). הליכה נעימה של כ־20 דקות המשלבת נוף ובוסתנים.



חשוב לדעת: זהו מסלול קווי, כך שאחרי השכשוך במעיינות צריך לעשות את הדרך חזרה - הפעם בעלייה - בחזרה ליישוב. הבריכות מלאות עדיין במים, אבל לצערי לא תמיד כולן נקיות מספיק לרחצה.



מעיין עמשא. צילום: מיטל שרעבי


 


מתחת להר



אי אפשר לדבר על השומרון בלי להזכיר את הר גריזים, ההר הגבוה ביותר ברכס הרי השומרון. מעבר לאירועים ההיסטוריים הקשורים בו, ניתן למצוא לרגליו מספר מעיינות. אחד מהם הוא עין מחנה (מעיין עמשא). מימי המעיין נובעים ומוזרמים אל תוך שתי בריכות שעוצבו בצורה של עלים. משום שהמקום מושך מבקרים דתיים, אחת הבריכות מיועדת לנשים והשנייה לגברים. שתיהן, בכל מקרה, רדודות, ולכן מדובר בחוויה נפלאה עבור ילדים. המקום מוצל, ובימים חמים ניתן לבלות כאן בכיף. הבריכות נמצאות בשביל עפר היוצא מכביש הגישה ליישוב הר ברכה.