בשבועות האחרונים נפל דבר בקהילה היהודית בארצות הברית. קו אדום נחצה, וככל הנראה אין חזרה ממנו. בשנים האחרונות העסיקו את המוסדות היהודיים הגדולים באמריקה שתי שאלות: מה דרך ההתמודדות הנכונה עם ארגונים קיצוניים כגון ג'יי סטריט? וכיצד יש להתמודד עם תופעת ההתבוללות בקרב היהודים הלא־אורתודוקסים, המביאה רבבות לנטוש את התנועה הקונסרבטיבית ואת התנועה הרפורמית?



לאחרונה נתנו הקונסרבטיבים והרפורמים את המענה שלהם על שתי השאלות: במקום להשאיר את התנועות הרדיקליות מחוץ למחנה, ראשי התנועות נתנו


להם את המחנה.



בחודש שעבר נערך טקס סיום ב־Hebrew Union College, בית הספר הגבוה של התנועה הרפורמית בלוס אנג'לס, ובמהלכו חולקו תארים גבוהים והסמכות לרבנות. למוסד החשוב ביותר של התנועה - שאחראי להכשרת אנשי חינוך, רבנים ועובדי קהילה - יש קמפוסים בארצות הברית ובירושלים. טקס הסיום הוא היום החשוב ביותר בעבור המוסד, ועל כן רבים הרימו גבה כאשר הודיעה הנהלת הקולג' כי הנואם המרכזי בטקס יהיה הסופר מייקל שייבון.



שייבון, זוכה פרס פוליצר ואחד הסופרים הבולטים בארצות הברית כיום, הוא יהודי אנטי־ציוני. ב־2016 הוא ואשתו הסופרת איילת ולדמן, בשיתוף ארגון שוברים שתיקה, קיבצו משלחת סופרים אמריקאים וארגנו לה סיור ביהודה ושומרון. בתום הביקור חיברו הסופרים חיבורים אנטי־ציוניים. שייבון וולדמן ערכו אותם לספר "ממלכת זיתים ועפר: סופרים מתעמתים עם הכיבוש" והוציאוהו לאור לקראת יום העצמאות ה־70 לישראל.



על רקע העוינות הקיצונית של שייבון כלפי ישראל, החלטת HUC להזמין דווקא אותו לשאת את הנאום המרכזי בטקס החשוב היא לא סתם שערורייה - ההחלטה מצביעה על הלך הרוח בקרב הנהגת התנועה.



ואומנם, שייבון ביטא תיעוב עמוק ביותר כלפי יהדות ישראל וקיום ישראל בנאומו, אבל שנאת ישראל הייתה רק עניין צדדי ומובן מאליו; המסר העיקרי שלו היה שליהדות אין הצדקה מוסרית להתקיים.



הסופר היהודי פתח את נאומו בגינוי נישואים בין יהודים ליהודיות. זוגיות יהודית, הוא אמר, אינה אלא "גטו של שניים"; לעומת זאת, נישואי תערובת הם, לדבריו, "מקור כל הגדולה האנושית". עוד הוסיף שייבון: "כל דת המסתמכת על חובת האנדוגמיה כדי לשרוד היא דת שאינה מצדיקה את המשך האמיתות


והנחיצות שלה בחיי היומיום של בני אדם".



בטקסט מפולפל בקורטוב יידיש אמריקאי הציג שייבון לפני הקהל את המסע שעבר מיהודי נאמן ליהודי אנטישמי. הוא טען כי התורה היא שקר; שסיפור עבדות מצרים הוא שקר; שהמסורת היהודית היא גזענית; וכמובן, ה"כיבוש" הוא שורש כל הרוע האנושי. לבסוף אמר שלא תהיה טרגדיה אם היהדות פשוט תיעלם. "זו לא תהיה הפעם הראשונה בהיסטוריה - רחוק מכך - שדת גדולה ועתיקה הפסידה את אחיזתה בדמיון המוסרי של מאמיניה ואת הרלוונטיות


שלה לחייהם", אמר.



לבסוף, שייבון הסביר לבוגרים החדשים של מוסד הדגל של היהדות הרפורמית כי כדי להיות מנהיגים יהודים עליהם להצטרף אליו בבנייה מחודשת של היהדות באופן שיהפוך אותה למשהו נטול תורה. בלי חומות, מחיצות וגבולות. במילים אחרות, כדי לשרוד, היהדות צריכה לבטל את היהדות.



רק סטודנטית אחת (ישראלית) קמה ועזבה את האולם באמצע נאומו. בסיום זכה שייבון למחיאות כפיים סוערות מהקהל. בתגובה לביקורות שהושמעו נגד המוסד על שהזמין את הסופר האנטישמי, שיבחו ממלא מקום נשיא הקולג' הרב דיוויד אנגלנד ודיקן הפקולטה יהושע הולו את מי שלדבריהם ביטא "מחויבויות יהודיות וציוניות עמוקות".



קייטנה אנטי־יהודית


התנועה הרפורמית איננה לבד. דבר דומה למדי מתרחש ממש בימים אלו בתנועה הקונסרבטיבית. בשבוע שעבר דווח כי הארגון האנטישמי IfNotNow מתקבל בברכה בקייטנות הקיץ קמפ רמה (Camp Ramah) של התנועה. חניכי תשעת מחנות הקיץ, מהמוסדות החשובים של התנועה, שוהים בהם לאורך שמונה שבועות בחופש הגדול. הם לומדים עברית ותורה בכל יום, ושומרים כשרות ושבת. קיץ במחנה עולה להורים קרוב ל־10,000 דולר, ומשכך אפשר להניח שהחניכים הם בנים למשפחות שרמת מחויבותן לשמירת היהדות גבוהה מהממוצע.



אשר לארגון IfNotNow, הוא הוקם במהלך מבצע צוק איתן כשלוחה של ג'יי סטריט. חבריו ערכו הפגנות אלימוֹת מחוץ למשרדי ארגונים יהודיים גדולים בניו יורק ובבוסטון, ודרשו שיפסיקו לתמוך בישראל. חברי הארגון אמרו "קדיש" על מחבלים פלסטינים וקראו להפסיק את תמיכת ארצות הברית בישראל. מאז, הארגון הרחיב את פעילותו לתחומים אנטישמיים כלליים יותר: בשנת 2016 החלו פעיליו לערוך סדרי פסח שבהם פלסטינים מחליפים את בני ישראל, והכיבוש מחליף את עבדות מצרים.



במהלך הבחירות לנשיאות ארצות הברית ב־2016 מינה המועמד הדמוקרטי ברני סנדרס את סימון צימרמן, ממקימות IfNotNow, לשמש אשת הקשר של הקמפיין לקהילה היהודית. כאשר התפרסם דבר מינויה, נזעקו פעילים יהודים פרו־ישראלים. סנדרס נאלץ לפטרה כעבור ימים ספורים, אם כי דבריו על ישראל היו דומים מאוד לעמדות הארגון.



השבוע פורסם כי הרב מיטץ' כהן, מנהל קמפ רמה, נפגש בחודש מרץ עם אנשי הארגון ודיבר עמם על האפשרות כי ישלבו את תוכני הלימוד האנטי־ישראליים שלהם בתוכני לימוד במחנות הקיץ. והנה, בשבוע שעבר ערך הארגון סדנה למדריכים בקייטנות קיץ יהודיות, לרבות רמה ומחנות התנועה הרפורמית בבוסטון. תכלית הסדנה הייתה להכין תוכני לימוד אנטי־ישראליים שהמדריכים בקייטנות ישלבו במערכי הלימוד שלהם על המדינה היהודית. במילים אחרות, התנועה הקונסרבטיבית פתחה את דלתותיה ליהודים הפועלים להנחיל שנאה יוקדת כלפי הקהילה היהודית הגדולה בעולם, הלא היא מדינת ישראל.



גם הלגיטימיות שהעניקו הרפורמים לשייבון וגם ההחלטה להכניס מדריכים אנטי־יהודיים אל מחנות הקיץ של הקונסרבטיבים הן בבחינת התפתחות חסרת תקדים. הצעדים הללו מצביעים בבירור כי מנהיגי שתי התנועות החליטו, ללא סיבה נראית לעין, כי הדרך להתמודד עם משבר הקיום לנוכח ההתבוללות היא לאפשר לגורמים אנטישמיים להשתלט עליהן.



אין מדובר במעידה חד־פעמית, כי אם בשינוי כיוון משמעותי שממנו אין דרך חזרה. ברגע שתנועות יהודיות אלה יאמצו את הגישות האנטישמיות של שייבון ושל IfNotNow, הן פשוט יתפרקו. ולא רק שהן יתפרקו, הן ישתמשו במעט האוויר שנותר להן כדי לפגוע ביהדות וביהודים, ובראש ובראשונה ביהודים בישראל.



ובכל זאת יש כאן צד חיובי: לישראל נוצרה כעת הזדמנות גדולה לעודד עלייה ניכרת מארצות הברית. בראיון ל"מקור ראשון" בשבוע שעבר אמר ח"כ מייקל אורן כי על ישראל לפעול להעלאת עשרת אלפים יהודים אמריקאים לא־אורתודוקסים מדי שנה בשנתה. הוא הציע להעניק תמריצים כספיים ואחרים ליהודים צעירים אמריקאים כדי שיבואו. אורן רואה בתוכנית דרך להצילם מהתבוללות.



אומנם רק סטודנטית אחת - ישראלית - עזבה את האולם למשמע דברי שייבון בלוס אנג'לס, אולם יש להניח כי לא מעט אנשים בקהל חשו מפח נפש מדבריו. אנשים אלה, שמספרם הולך וגדל ככל שהתנועות הרפורמיות והקונסרבטיביות מקצינות, מוצאים עצמם ללא מקום בציבוריות היהודית האמריקאית. אם ישראל תדע לפנות אליהם באופן אישי, יהיה פוטנציאל העלייה בקרבם גדול מאוד.



[email protected]