“שינוי האופן שבו מתנהלים החיים הציבוריים והגעה לפוליטיקה חדשה”, הבטיחה מפלגת יש עתיד כאשר הוקמה. חלפו פחות משש שנים, ואפשר כבר לקבוע שהפוליטיקה החדשה היא בדיוק אותה פוליטיקה ישנה, אם מסירים ממנה את מסווה הצדקנות. קחו כמקרה בוחן את התנהלות יש עתיד בפרשת השחיתות שבה חשוד צביקה גנדלמן, ראש העיר חדרה. גנדלמן, ראש העיר מטעם יש עתיד, הושעה ונזרק מהמפלגה דקות מרגע שפורסם שנפתחה נגדו חקירה פלילית, עוד לפני שגנדלמן הספיק לגלות במה הוא חשוד. יש שמחאו כפיים על היושרה של יש עתיד, אך לא מעט תקפו את ההתנהלות הלא קולגיאלית.



אולם, גם המשבחים וגם המבקרים לא שמו לב לחלק משמעותי בהודעת יש עתיד: “הנוהל ביש עתיד חד וברור – איש ציבור שנפתחה נגדו חקירה פלילית ישעה את עצמו מכל תפקידיו באופן מיידי, וחברותו במפלגה תופסק עד לבירור העניין”. ובכן, חברותו של גנדלמן במפלגה הופסקה תוך שלוש דקות, אך הוא לא השעה את עצמו עד לרגע זה מתפקידו כראש העיר.



מבחן גנדלמן הוא דוגמה טובה לסטנדרטים ערכיים גבוהים מאוד שדורשת מפלגת יש עתיד מאנשי “הפוליטיקה הישנה”, אך כאשר אנשי “הפוליטיקה החדשה” נדרשים לעמוד בסטנדרטים, הם מגלים פתאום שדברים שרואים משם, לא רואים מכאן. גנדלמן הכיר את הנוהל הברור, וכל עוד הוא לא נגע אליו הוא שמח לייצג את ערכי הנקיות הציבורית של יש עתיד.



מקרה בוחן. צביקה גנדלמן. צילום: אבשלום ששוני



לפיד תקף את נתניהו על ההשתלחות שלו בתקשורת בכלל, ואילנה דיין בפרט. אולם כאשר אותה תקשורת ואותה אילנה דיין פרסמו תחקיר לא מחמיא על חברו למפלגה יעקב פרי, יאיר “פוליטיקה חדשה” לפיד הגיב באותה צורה. קחו כדוגמה את ההיעדרות הכרונית של לפיד ממליאת הכנסת. כאשר יש עתיד רק הוקמה, הם תקפו את חברי הכנסת שמזלזלים בעבודת הכנסת ולא מגיעים למליאה והבטיחו להתנהל אחרת. אך עברה תקופה לא ארוכה והפוליטיקה החדשה התגלתה כאותה פוליטיקה נעדרת. כך גם בעניין העלאת שכר חברי הכנסת. בשנה הראשונה, כל אנשי הפוליטיקה החדשה סירבו לקבל העלאת משכורת.



חלפה שנה, וגם אנשי הפוליטיקה החדשה שמחו לקבל את המשכורת החדשה והשמנה. כאשר לפיד הסתבך בזגזוגים, הוא הפריח תיאוריית קונספירציה על תעשיית פייק ניוז של הליכוד והמחנה הציוני. ומה עם התייחסות עניינית לביקורת, כפי שראוי לאיש הפוליטיקה החדשה? שום דבר.



הטעות של יש עתיד, או ליתר דיוק של מצביעי יש עתיד, היא הצבת סטנדרט ערכי גבוה מאוד וכלל לא ישים. טבעי שאדם יילחם על מקומו ותפקידו כשהוא בטוח שמעלילים עלילת שווא. טבעי לתקוף את התקשורת כשאתה חושב שעושים לך עוול. טבעי לרצות משכורת גבוהה על עבודה קשה. הפוליטיקה החדשה של לפיד התנפצה אל סלע המציאות.