בגלל סחבת במשא ומתן, אלפי ילדים חולים יפגעו. מחר (רביעי) מתוכננת שביתת עובדי "תוכנית שלבים" – מסגרת לימודים לילדים חולים. ועד מורי התוכנית, המאוגדים בכוח לעובדים, ישבית את הלימודים בכל הארץ למשך יום אחד. מדובר בכ-600 עובדים ובהם 450 מורים, קלינאי תקשורת, סייעות ומטפלים פרא רפואיים המועסקים ע"י חברת "קדימה מדע".



השביתה מתקיימת לטענת העובדים בגלל סחבת במשא ומתן מולם המתנהל קרוב לשנתיים, כאשר בחודשיים האחרונים הוא מתקיים תחת גישור. כמו כן, העובדים מוחים על כך שאין כל משמעות לוותק שצברו או להשכלתם בשל תנאי העסקתם כמורי קבלן ובכך שמידי תחילת שנת לימודים לא מובטחת להם עבודה.



בתוכנית שלבים לומדים כ-5,000 תלמידים הנאלצים ללמוד בביתם בשל מחלתם. כיום חברת "קדימה מדע" היא זו שמפעילה אותו אך בחודשים הקרובים צפוי משרד החינוך לקיים מכרז להפעלת התוכנית. הילדים הזקוקים למסגרת זו הם מגיל גן חובה ועד כיתה י"ב, הסובלים ממחלות כרוניות כמו סרטן, מחלות ניווניות ובעיות פסיכיאטריות. אילנה יוחננוב, מורה וחברת ועד, אומרת כי "דרישותינו בסיסיות - 12 משכורות בשנה, ידיעה כי תהיה לנו תעסוקה לאחר החופש הגדול וקרן השתלמות, דרישה בסיסית עבור כל מורה".



"עובדים סוג ב' של מערכת החינוך"

12 ח"כים, ביניהם אורלי לוי אבקסיס, תמר זנדברג, עומר בר לב, איילת נחמיאס ורבין, איציק שמולי וקארין אלהרר, שלחו מכתב בנושא לשר החינוך נפתלי בנט ולמנכ"ל המשרד שמואל אבוהב בו הם דורשים לשפר את תנאי העסקת המורים. "המורות והמורים, וכן עובדי סיוע חינוכי ומקצועות הטיפול, מועסקים בתוכנית בשכר שעתי", נכתב במכתב. "למותר לציין שתנאי ההעסקה של העובדים אינם משתווים לתנאי ההעסקה של המורים במשרד החינוך. היחס אליהם הוא כשל עובדים סוג ב' של מערכת החינוך. העסקת עובדי הוראה בהעסקה שעתית היא לא צודקת ולא חברתית. יתרה מזאת – היחס אליהם הוא כאל עובדי תוכנית השלמה/תוספתית, כאשר למעשה מדובר בתחליף בית ספר לכל דבר ועניין".



שרונה נמר, ממטה המאבק לחינוך שווה זכויות לילדים חולים, אומרת כי "הטענות של המורים צודקות מאוד, אנחנו ההורים מגבים אותם במאת האחוזים. אין ספק שמורה שמגיע ועובד קשה עם ילד חולה זכאי לכל התנאים שיתנו לו ביטחון תעסוקתי ויאפשרו לילדים שלו רווחה. מורים לא מרוצים בסוף יעזבו ולא יישאר מי שיעבוד עם הילדים שלנו".



תגובת משרד החינוך: "המשרד מפעיל תוכניות שונות למען תלמידים שנמצאים מחוץ למוסדות החינוך, במטרה להחזירם למערכת החינוך. המשרד מכיר בכך שמורי התוכניות השונות שמופעלות למען תלמידים מנותקים, או למען תלמידים חולים, זכאים לביטחון תעסוקתי ולרצף תעסוקתי. יובהר שהמכרז החדש מגן על זכויותיהם ותנאי העסקתם של המורים, וכן שהמורים בתוכנית מועסקים 12 חודשים שנה. המשרד עומד על כך שיהיה רצף תעסוקתי עבור המורים".



מ"קדימה מדע" נמסר כי "קדימה מדע מצרה על כך, שארגון 'כוח לעובדים' שב ועושה שימוש ציני בעובדי תכנית שלבים ולא מהסס אף לפגוע בתלמידי התוכנית. מצער ש'כוח לעובדים' בחר להכריז על שביתה דווקא עכשיו במועד בו מתקיימות בחינות בגרות. בתקופה האחרונה התנהלו הליכי הידברות שטרם מוצו בין קדימה מדע לוועד העובדים. קדימה מדע תמשיך לקיים את המו"מ בתום לב ויחד עם זאת, לא נסכים לניסיונות 'כוח לעובדים' להפעיל לחץ פסול".