בעקבות מקרה מות הפעוטה יסמין וינטה ז"ל בגן בפתח תקווה בשבוע שעבר, התקיים היום (שלישי) דיון בוועדה לזכויות הילד בנושא הדחיפות שבקידום חוק הפיקוח על מעונות היום וקידום הצבת מצלמות אבטחה במעונות. דורינה, אמה של יסמין, הגיעה לדיון ואמרה בדמעות כי "אני יודעת שלא נוכל לעשות דבר כדי להחזיר את התינוקת שלי אבל אני רוצה לעזור לילדים אחרים ולחייב לשים מצלמות בגנים. אני יודעת שבארץ הזו כשהתינוקות בני שלושה חודשים האמא חייבת לשים אותם בגן כי היא צריכה לחזור לעבוד. תינוק בגיל הזה כל כך קטן, הוא לא יכול להגיד לאמא שלו שהוא לא רוצה ללכת לשם כי פוגעים בו".



יו"ר הוועדה לזכויות הילד, ח"כ ד"ר יפעת שאשא ביטון (כולנו), יוזמת הצעות חוק הפיקוח על מעונות היום והצבת המצלמות, אמרה בפתח הדיון כי "זהו לא הדיון הראשון על חוקים אלה אבל אני רוצה שהדיון הזה יהיה דיון אחר, שיהיה נקודת מפנה וכבר לא נקבל תשובות של כמה קשה ולמה אי אפשר, אלא איך עושים זאת ומהר. אנחנו לא בעניינים של תירוצים אלא בפתרונות כי מדברים על חיים של ילדים, והבנו את זה היטב השבוע. למעלה משנתיים אנחנו מתכנסים דיון אחר דיון סביב השולחן הזה, בנושא פיקוח על המעונות, שעובר פרוצדורות שונות ומשונות כבר מקדנציות קודמות. אולי אם בעבר היו משכילים להעביר את זה, לא היינו כאן היום. מה שקרה בשבוע האחרון זה שיסמין חתמה בדמה את חשיבות קידום חוק הפיקוח על המעונות וקידום חוק המצלמות".



"תחום הגיל הרך הוא שטח הפקר"


ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני), יוזם חוק המצלמות, אמר במהלך הדיון כי ״גרירת הרגליים עולה לנו ממש ביוקר. אם הייתה כבר רפורמה, מפלצת כזו לא הייתה מקבלת בכלל גישה לילדים, ואם היו מצלמות היינו יותר בטוחים היום בבוקר. במקום מקום מוגן ובטוח תחום הגיל הרך הוא שטח הפקר. זה כמו רולטה - אי אפשר לדעת מי הפעוט הבא שיפגע. אם לא נשנה את המצב ונעביר את חוקי הרפורמה והמצלמות, עלולות חלילה לבוא עוד טרגדיות״.



ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד), יוזמת חוק הפיקוח על הגיל הרך: "לא נתפס שהמדינה צריכה פעוטה שמשלמת בחייה כדי להתעורר. ההצעה שלי ושל חברתי ח"כ שאשא ביטון על הפיקוח עברה בטרומית בינואר האחרון. מאז אנחנו ממתינים לממשלתית. יותר מדיי תהליכים מיותרים מונעים מההצעה הזו להתקדם. יש לי בעצמי תינוק שיתחיל מעון בספטמבר הקרוב. כולנו חוששים. קל לפתוח מעון לתינוקות שלנו יותר משקל לפחות כל חנות פאלפל. כל אדם עם דופק יכול לתקוע שלט ולקבל ילדים. אנחנו חייבים פיקוח. חייבים לדעת מי הם העובדים, מהם תנאי קבלה, מה המינימום לקבלת רישיון ופיקוח שוטף. המקרה הבא נמצא פה כבר. כדאי שהממשלה תתעורר לפני שהפעוט הבא ישלם בחייו".



מנכ"לית המועצה לשלום הילד עו"ד ורד וינדמן: "בדיון הזה היה צריך לשבת ראש הממשלה או לפחות שר הרווחה ושר האוצר. מה עוד צריך לקרות? על מה הורים יוצאים לרחובות?? על החיים של הילדים שלהם?! השרים צריכים להגיע לכאן ולתת תשובות לילדים, להורים, לחברי הכנסת ולציבור. מה קרה פה בימים האחרונים? נחשפנו למקרה מוות נוראי במעון. ומנגד, חוק המצלמות נדחה שוב וחוק הפיקוח לא קודם. יושבים פה משרדי הממשלה והדברים שלהם מקוממים! כמה שנים אומרים שלוקחים בחשבון? , כמה שנים עורכים דיונים? כמה שנים מחשבים? חוק הפיקוח וחוק הצבת המצלמות צריכים לעבור עכשיו. עוד בכנסת הזו. ללא דיחוי! אי אפשר לחכות יותר".