פחות משבוע חלף מהרגע בו המשטרה התירה לפרסום את פרטי מקרה ההתעללות הקשה שעברה הפעוטה יסמין וינטה ז"ל בגן בפתח תקווה ע"י הסייעת אינה סקיבנקו שהביא למותה ומחאת ההורים לא פוסקת. ברשת החברתית קמו קבוצות שונות הקוראות להורים לצאת ולהפגין למען העברת חוק הפיקוח על הגיל הרך וחוק הצבת מצלמות אבטחה במעונות עוד במושב הכנסת הנוכחי. ההורים קוראים לכך "מחאת התינוקות" וכבר ביום ראשון התקיימה הפגנה ראשונה בתל אביב.



היום (שלישי) התקיימו הפגנות בעשרות מוקדים ברחבי הארץ. בין היתר הן מתקיימות בראשון לציון, קריית גת, אשקלון, חיפה, הרצליה, ירושלים, טבריה, חדרה, כפר סבא, פתח תקווה ורחובות.



אלינוי בן הרוש מכפר יונה, אם לשניים, מנהלת קבוצת נשים גדולה בפייסבוק, החליטה מיד לאחר פרסום פרטי מותה של יסמין ז"ל, כי היא לא יכולה לשבת בבית ולשתוק. "זה יום חשוב מאוד שבו עם ישראל צריך להגיע ולהצביע ברגליים ולצאת מחוץ לגבולות המקלדת והפוסטים", היא מספרת ל"מעריב-אונליין". "פתאום צצו כל כך הרבה סיפורים שלא סופרו וזה מזעזע לשמוע. יש תמיכה גדולה לקבוצה, אנשים מבינים שכנראה הגיע הזמן לעשות שינוי. יצאנו לרחוב בשביל להוזיל את הקוטג', ישנו באוהלים בגלל מחאות הדיור, אז אני חושבת שאין סיכוי שלא נצא לטובת הילדים שלנו".



בן הרוש, האחראית על ההפגנה בנתניה, מציינת כי "אנחנו דורשים מצלמות במעגל סגור, מבחני התאמה למטפלות. היום לפתוח מאפיה ופיצריה זה יותר קשה מלפתוח גן ילדים, זה לא נתפס. אנחנו דורשים גם להחמיר ענישה כלפי המתעללים בילדים ומטרת העל שלנו היא לגרום לזה שמערכת החינוך לא תדיר את התינוקות והילדים שלנו עד גיל שלוש. הילדים שלנו לא נולדים בגיל שלוש, אלה השנים הכי חשובות שלהם". עוד היא אומרת כי "כל אדם במדינה צריך לצאת למאבק בין אם הוא הורה או לא. אתמול זו הייתה יסמין אבל מחר זה יכול להיות הילד או הילדה של כל אחד אחר. זה בוער בי מבפנים, אני חייבת לעשות משהו כדי לשנות את זה, אנחנו נעשה שזה יצליח".



"המקרה של יסמין זעזע את המדינה"


אושר מסילתי, יצאה להפגין היום בעיר מגוריה רעננה. "אני מקווה שאנשים יראו כמה המקרה הזה זעזע את המדינה וכמה לא הגיוני יותר שהילדים שלנו יוזנחו ע"י המדינה מגיל אפס עד שלוש. עד גיל שלוש הגנים לא חייבים בפיקוח מדינה, כל אחד יכול לקום ולפתוח גן בלי לעבור בדיקה פסיכולוגית או בדיקה פלילית. הם לא מוגנים בשום צורה וזה גיל שלא יודע לבטא את עצמו, לא מבדיל בין נכון ללא נכון".



מסילתי מוסיפה כי "אנחנו מבקשים מהמדינה להתחיל לקחת אחריות על הילדים שלנו. במקרה של יסמין אם לא הייתה מצלמה זה יכול היה להישאר כמקרה של מוות בעריסה ולא היה למי להפנות את האצבע. אני אמא לילדה בת שלוש, מאוד חשוב לי להגשים את עצמי ולהעצים את עצמי ועדיין לדאוג לילדה שלי. לא יכול להיות שאני לא אהיה רגועה איפה אני שמה את הילדה שלי בבוקר. אנחנו מקווים שבזכות ההפגנות יסמין תהיה הילדה האחרונה שלא חזרה הביתה בשלום מהגן".



ענבר הוכברג, השתתפה גם היא בהפגנה ברעננה: "המקרה של יסמין בשל הנסיבות החמורות והמזעזעות שלו גרמו לאנשים להבין שצריך להקים קול צעקה ושאי אפשר להישאר אדישים". הדר לביא, אם ל-2, מתמודדת לראשות העיר כפר סבא ופעילה חברתית, יצאה להפגין בעירה ואומרת כי "כאמא את חושבת האם זה יכול לקרות גם אצלי. חייבים לדרוש פתרונות".



מוקדם יותר התקיים דיון בוועדה לזכויות הילד בנושא קידום חוק הפיקוח על הגיל הרך וחוק הצבת המצלמות במעונות היום. דורינה, אמה של יסמין, הגיעה לדיון ואמרה בדמעות כי "אני יודעת שלא נוכל לעשות דבר כדי להחזיר את התינוקת שלי אבל אני רוצה לעזור לילדים אחרים ולחייב לשים מצלמות בגנים. אני יודעת שבארץ הזו כשהתינוקות בני שלושה חודשים האמא חייבת לשים אותם בגן כי היא צריכה לחזור לעבוד. תינוק בגיל הזה כל כך קטן, הוא לא יכול להגיד לאמא שלו שהוא לא רוצה ללכת לשם כי פוגעים בו".