ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס הערב (שלישי) לראשונה לפגישה ההיסטורית שנערכה בין נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ למקבילו הצפון קוריאני קים ג'ונג און בסינגפור. "אני מברך את נשיא ארה"ב דונלד טראמפ על הפסגה ההיסטורית בסינגפור", אמר רה"מ, שהסביר כי "זהו צעד חשוב במאמץ לפרק את חצי האי הקוריאני מנשק גרעיני".



לדבריו, "הנשיא טראמפ נוקט עמדה תקיפה גם נגד ניסיונה של איראן להתחמש בנשק גרעיני וגם נגד תוקפנותה במזרח התיכון. הדבר הזה כבר נותן את אותותיו בכלכלה האיראנית. מדיניותו של הנשיא טראמפ היא בשורה חשובה לישראל, לאזור ולעולם כולו".



לאחר פגישתם של נשיא ארצות הברית ומנהיג המדינה המבודדת בעולם וחתימתם על הסכם הבנות משותף, בו מתחייב קים על פירוז חצי האי הקוריאני מנשק גרעיני, נשא טראמפ נאום בו הוא מסכם את הוועידה ההיסטורית.



הנשיא האמריקאי פתח והודה למנהיגי סין, קוריאה הדרומית ויפן ולמנהיג קוריאה הצפונית. "אני רוצה להודות לקים על כך שלקח צעד נועז ראשון עבור עמו. צעד חסר תקדים וראשון בין נשיא ארה"ב ונשיא מצפון קוריאה שמוכיח ששינוי יכול לקרות", אמר, "המפגש שלי עם קים היה כנה ומיוחד בזמן מוגבל תחת נסיבות מיוחדות. אנחנו מוכנים להתחיל היסטוריה חדשה ולכתוב פרק חדש בין העמים".



טראמפ מציג את ההסכם. צילום: רויטרס
טראמפ מציג את ההסכם. צילום: רויטרס



לטענתו, "במשך 70 שנה היה עימות מדמם שקרע את חצי האי הקוריאני, עשרות אלפים של אמריקאים נהרגו, והמלחמה לא הסתיימה עד עצם היום הזה, אבל כעת יש לנו תקווה שהיא תסתיים. העבר לא חייב להכתיב את העתיד".



טראמפ ציין כי שני הצדדים חתמו על פירוק מוחלט של קוריאה הצפונית מנשק גרעיני וכי הסנקציות יימשכו בשלב זה. "לקים יש הזדמנות שלא היתה מעולם. חתמנו על הצהרה שהאי יפורק מנשק גרעיני. הסכמנו למשא ומתן מאומץ בהקדם האפשרי והוא רוצה לעשות את זה. לא מדובר בעוד ממשל שלא התחיל בשום צעד ולכן לא ביצע את העבודה. בדרום קוריאה ישנם אנשים מוכשרים ביותר. הם חולקים תרבות, היסטוריה ושפה, אבל השליחות שלהם כעת להסיר מהם את האיום הגרעיני יהיה אפשרי ולפחות הסנקציות יישארו במקומם בינתיים".



הוא ציין גם כי "קים אמר לי שקוריאה הצפונית כבר הורסת מתקן גדול של בדיקות, והסכמנו לכך גם לאחר חתימת ההסכם. הטילים שנבדקו והאתר יהרסו בימים הקרובים. אנחנו מתחילים בתהליך מאומץ והשלום תמיד שווה את המאמץ, במיוחד במקרה הזה. זה היה צריך להיפתר לפני הרבה זמן".



עוד הוסיף טראמפ: "אנחנו חולמים על יום של איחוד בין הקוריאות, שנוכל לגרש את אפלת המלחמה. העתיד המזהיר הוא מה שקורה עכשיו, הוא נמצא בהישג ידינו והוא יהיה גם יקרה. אנשים חשבו שזה לא יכול לקרות, עכשיו זה קורה". עוד ציין טראמפ כי יגיע לפיונגיאנג בשלב מסוים ויזמין את קים לבית הלבן.