אחרי מאבק ארוך וממושך של שלוש שנים תמימות ברחובות, בכבישי הארץ, בהפגנות, בדיונים בכנסת ובממשלה וברשתות החברתיות, כמעט רבע מיליון זכאי קצבת הנכות של הביטוח הלאומי קיבלו סוף סוף בחודש מרץ האחרון את התוספת הראשונה זה 17 שנים לקצבה. הקצבה החודשית המקסימלית לנכה עם 100% אובדן כושר עבודה עלתה מ־2,340 שקל ל־3,270 שקל בלבד, וגם זה לאחר מאבקו העיקש של שר העבודה והרווחה חיים כץ (הליכוד) עם משרדי האוצר וראש הממשלה לאחד שתי פעימות של העלאת הקצבה לאחת. 
 
אבל גם שר הרווחה יודע מה שרבים מפעילי מאבק הנכים יודעים בעצמם. את ההעלאה הנוספת שהזכאים אמורים לקבל בעוד שלוש שנים וחצי, כלל לא בטוח שיקבלו. בתרגילים מעוררי מחלוקת במקרה הטוב, הצליח משרד האוצר לכווץ את הקצבה המקסימלית שתובטח לרוב הנכים מ־4,000 שקל ל־3,700 שקל, וגם זאת רק בכפוף לבחינת שרי האוצר והרווחה הבאים. מאבק הנכים הגדול הבא כבר בדרך, וישנם פעילים שלא מחכים וכבר חידשו אותו, לצד הגמלאים הנאבקים כיום על העלאת קצבת הזקנה העלובה בישראל, מהנמוכות במדינות העולם המפותח. 
 
מאז עבר החוק בתחילת השנה ועודכנו הקצבאות ביקשנו לבחון באמצעות "הקרן לידידות", ארגון הרווחה הפילנתרופי הגדול בישראל, אם השתפר מצבם של הנכים הנזקקים. הקרן מפעילה בשגרה מוקד סיוע טלפוני לכל דורש, "מוקד הידידות", ובמוקד מתקבלות מדי שנה עשרות אלפי פניות לסיוע מנכים ברמות שונות. מנתוני הניתוח של הפניות למוקד הסיוע של הקרן לידידות עולה תמונה קשה אבל לא מפתיעה. 25% מכלל הפניות למוקד הן מנכים, ורובן (58%) הן בקשות לסיוע כלכלי ברכישת מזון, ביגוד, תרופות וכדומה. "יצוין כי הפניות נרשמות לפי בית אב, דהיינו מספר הנזקקים מקרב הנכים הוא גדול אף יותר", מציינים בקרן. 

עוני בישראל. צילום: מרק ישראל סלם
עוני בישראל. צילום: מרק ישראל סלם
 

גבריאל, בן 75 מיישוב ליד חיפה, הוא נכה בשיעור 100% הזקוק לטיפול שיניים דחוף בסכום שאינו יכול לעמוד בו, 83 אלף שקל השתתפות עצמית לאחר מימון קופת החולים. מכיוון שהוא גם חולה לב, הוא חייב לעבור את הטיפול בבית חולים, אבל לצד זה הוא מחלים מניתוח בברך שגרם לו להפסיק לעבוד אף שהמשיך מעבר לגיל הפרישה, והוא מתקיים בצל חובות כבדים. פנינה, בת 58 מבאר שבע, סובלת מבעיות רפואיות רבות: היא בהמתנה לניתוח השתלת לב ועוברת טיפולים תכופים (שלוש פעמים בשבוע) במרכז הארץ המונעים ממנה לעבוד.

היא מתגוררת בקומה הרביעית של בניין ישן ללא מעלית, וכל יציאה מהבית היא משימה קשה מנשוא. לה ולבעלה אין אפשרות למכור את הדירה ולרכוש חדשה, ושניהם מוגבלים - אפילו קניות הם כבר מתקשים לעשות למרות גילם הצעיר יחסית. היא נכה בשיעור 87% והוא נכה בשיעור 51%, ושניהם הוכרו בביטוח הלאומי כבעלי 100% אובדן כושר עבודה. קצבאות הנכות של שניהם, שמסתכמות ב־5,300 שקל, הן נכון להיום הכנסתם היחידה. פנינה מבקשת סיוע בהתקנת מעלית או במעבר דירה. אף אחד מהם לא מרגיש שינוי ניכר בחייו לאחר עדכון קצבת הנכות. 
 

נשיא הקרן לידידות, הרב יחיאל אקשטיין: "הקרן לידידות מקבלת אלפי פניות בחודש מאזרחים במצוקה המתקשים במילוי הצרכים הבסיסיים ביותר. המדינה אימצה תוכנית להעלאת קצבאות הנכות אך היא מצומצמת והדרגתית. אני שמח לראות שבמחאה הנוכחית גם הקשישים שותפים, כי הטיפול באוכלוסייה זו קריטי ואינו מספק כלל. אני מקווה שמדינת ישראל תמצא דרך לנהוג בחלשים בקרבה בנדיבות רבה יותר ותדאג לכך שהתלויים בה יזכו לחיים בכבוד".