כשלושה חודשים לאחר המועד המקורי, ביום שלישי הקרוב ייחתם הסכם הגג לפיתוח נהריה הכולל השקעות כספיות בבניית יחידות דיור, מפעלי תעשייה ומערכת כבישים. ההסכם בין ממשלת ישראל לעיריית נהריה הוא תוצאה של מאבק עיקש שקיים ראש העיר, ז'קי סבג, להחזרת הטבות המס לנהריה ולהגדלת היישוב הזכאי להטבות, מ-75 אלף תושבים, ל-85 אלף. החזרת ההטבות משמעותה גם הוספת הטבת של 2% פטור ממס ליישובי הצפון, בדומה ליישובי הדרום, והיא אושרה בוועדת השרים לחקיקה בשבוע שעבר. ביום חתימת ההסכם היא תובא לאישור ועדת הכספים ואחר כך לקריאה שנייה ושלישית בכנסת.



הטקס חגיגי לחתימת ההסכם, יתקיים בנוכחות שר האוצר משה כחלון, שר הכלכלה אלי כהן, שר הבינוי יואב גלנט, סגן שר הבינוי ז'קי לוי, יו"ר ועדת הכספים הרב משה גפני, ראש עיריית נהריה, ז'קי סבג ונכבדי העיר. במסגרת הסכם הגג יתווספו לעיר 10 אלף יחידות דיור, מפעלי תעשייה, מקורות תעסוקה רבים ומערכת כבישים עוקפים שיפתרו את בעיית הפקקים. ממשלת ישראל תשקיע בנהריה במסגרתו יותר מ-600 מיליון שקל, מהם כ-100 מיליון שקל הקמת אזור תעשייה ייחודי לעיר. בנהריה מסרו כי הם שאבו לקחים מהסכמי גג קודמים שנחתמו ושיפרו את התנאים בו בצורה קיצונית. הכספים יושקעו בפיתוח תשתיות, מוסדות חינוך, שיפוץ האזורים הוותיקים בעיר, בטיילת חוף הים ועוד.



ז'קי סבג, צילום: יוסלה 2011, ויקיפדיה
ז'קי סבג, צילום: יוסלה 2011, ויקיפדיה



ההצעה אושרה פה אחד



כזכור, הטקס בוטל בזמנו על ידי עיריית נהריה, במחאה על ההחלטה שאושרה בעבר על ידי הכנסת, וגרמה לאפליה של תושבי נהריה מול ישובים אחרים סמוכים. כמו כן דרשו בעירייה לבטל את הסעיף בפקודת המסים לפיו יישוב מעל 75 אלף תושבים יאבד אוטומטית את כל הטבות המס לערים בקו עימות. מאז ההחלטה, סבג קיים עשרות פגישות עם שר האוצר ושרים נוספים, ראשי ועדות וחברי כנסת, על מנת לבטל את עיוותי הטבות המס שהפלו את תושבי נהריה לרעה ולשנות את מגבלת מספר התושבים.



בשבוע שעבר נשאו המאמצים פרי: שר האוצר, משה כחלון, הבטיח לסבג כי "הטבות המס יוחזרו לנהריה", וקיים. מספר חברי כנסת מסיעות שונות הגישו הצעת חוק בנושא החזרת ההטבות לנהריה ולערים במצב דומה, והיא אושרה כאמור ביום ראשון שעבר, פה אחד בוועדת השרים לחקיקה. על הצעת החוק חתומים חברי הכנסת יפעת שאשא ביטון, מיקי זוהר, עודד פורר ויו"ר ועדת הכספים הרב משה גפני. בקרוב היא תובא לאישור בוועדת הכספים ומשם לאישור הכנסת.



ח"כ ד"ר יפעת שאשא ביטון (כולנו), תושבת קריית שמונה ומיוזמי הצעת החוק: "ההצעה מבקשת לתקן עיוות נקודתי שנוצר במפת הטבות המס החדשה. לא ייתכן שהיישובים הסמוכים לגדר, שלמענם נוצרו הטבות המס מלכתחילה, ייפגעו בצורה קיצונית כתוצאה מהחלוקה המחודשת. כתושבת קו עימות בגליל, המכירה בחשיבות חיזוק הערים על קו הגבול, אפעל לתיקון עיוות זה למען תושבי נהריה. אני מודה לשר האוצר כחלון שמאפשר מהלך זה לאחר בדיקתו את הנושא". ח"כ מיקי זוהר מוסיף: "אנו בעיצומה של חקיקה למען תושבי נהריה והצפון, כולי תקווה שבע"ה היא תושלם במהרה".