נתונים חדשים שמפרסם משרד העבודה והרווחה על רמת ההשתכרות של בעלי מקצועות שונים במשק מעלים תמונה עגומה של פערים חברתיים בלתי נסבלים. המשרד משיק אתר אינטרנט מחודש בשם "רייטינג לעבודה", המדרג את הביקוש עבור כל מקצוע במשק ואת השכר המוצע למשרות השונות.



בראש טבלת הביקוש מפתחי תוכנה, ששכרם הממוצע הוא 17,829 שקל בחודש, ובתחתית הטבלה פקידים ועובדי מזכירות - עם שכר ממוצע בגובה 5,678 שקל בחודש. בעקבות הביקוש הגבוה למשרות בתחום התוכנה בתעשיית ההייטק, יוזם משרד העבודה תוכניות שונות לשילוב אוכלוסיות מגוונות יותר בתחום, אך בטבלת הביקוש למשרות של משרד העבודה מופיע גם מגוון של תחומים שדורשים הכשרה מקצועית שאינה אקדמית, בהם בנאים, מסגרים ונהגי משאיות. בכל הקשור במקצועות אלה, תוכניות ההכשרה המקצועית של המשרד לוקות בחסר. ההוצאה הממשלתית על תעסוקה בישראל, הכוללת את ההכשרות המקצועיות למקצועות הצווארון הכחול, היא מהקטנות במדינות העולם המפותח, וההשקעה בהכשרות הללו אינה עולה באופן ניכר לאורך השנים.



עוד מגלים הנתונים כי עם המשרות הפחות מבוקשות נמנים תפקידי פקידות ומזכירות, וכי דווקא מקצועות אלה מאופיינים במיעוט משרות פנויות במשק ובשכר נמוך יחסית למשרה פנויה: כ־5,500 שקל לחודש בלבד. זאת ועוד, מדובר בתפקידים בחצי משרה שתרומתם היא יותר מכל סטטיסטית - שמירה על אחוז האבטלה הנמוך במשק - והם מאפשרים תעסוקה והשתכרות לאורך זמן בעיקר לנשים החלשות ביותר בשוק התעסוקה - חד־הוריות ונתמכות במזונות מהביטוח הלאומי. לבד מהשמה של שירות התעסוקה המרבה להפנות לכל משרה כזאת שמתפנה למרות הביקוש והשכר הנמוכים, אין למשרד העבודה והרווחה כל תוכנית עבודה ארוכת טווח עבור הגדלת מאגר המשרות החשוב הזה.



משרד העבודה עושה צעד בכיוון הנכון בניסיון החשוב לנייד חברתית אוכלוסיות חלשות למקצועות עתירי ההכנסה של עולם ההייטק, וכן בהשקעה בחינוך טכנולוגי לבני נוער, אבל בכל הנוגע לטיפול שורש במצוקת ההשתכרות של העשירונים הנמוכים, הדרך עוד ארוכה ומשרד העבודה קופא על שמריו. התמונה הנשקפת מהנתונים מייצגת יותר מכל את הפיכתה של ישראל לחברה מעמדית ובעלת פערים חברתיים הולכים וגדלים.



במשרד העבודה והרווחה מסבירים: "נתונים אלו משקפים את הביקוש למקצועות השונים במשק ועונים על שאלות בסיסיות של העובד: מה הביקוש למקצוע? האם יש מקצועות דומים המבוקשים יותר בשוק? מה השכר הצפוי לי בתחילת הקריירה?". "המטרה שלנו היא להקל על צעירים בתחילת דרכם, כך שבהליך בחירת המקצוע לחיים הם יראו תמונה מלאה של הביקוש ואת רמות התגמול בשוק העבודה", מסכם שר העבודה והרווחה חיים כץ.