סיעת המחנה הציוני תצביע נגד חוק הגיוס שיובא על ידיד הקואליציה, כך אמר היום (שני) יו"ר מפלגת העבודה, אבי גבאי, בישיבת הסיעה. "אני אומר כעת בבירור – אנחנו נצביע נגד חוק הגיוס. העקרונות שלנו ידועים: אנחנו רוצים שכל צעיר וצעירה בישראל יעשו צבא, שירות לאומי או שירות אזרחי. אבל עד שהחלום הזה יתגשם, הילדים שלנו, אלה שתורמים למדינה – חייבים לקבל יותר. בחוק המדובר כרגע אין לא שוויון בנטל ולא תגמול אמיתי לחיילים שמשרתים".



שר הביטחון, אביגדור ליברמן, אמר בישיבת סיעת ישראל ביתנו, כי חוק הגיוס של מערכת הביטחון הוא מאוד ממלכתי ומאוזן. "אני מקווה שכבר בשבוע הבא נעביר אותו בוועדת הכנסת ועד סוף מושב הקיץ נעביר בקריאות בשנייה ושלישית. אי אישור החוק בנוסחה הנוכחית שלו תהיה בכייה לדורות. אני קורא לכולם להשאיר כל המחלוקות והחשבונות ולהתאחד סביב המתווה שגיבשו במערכת הביטחון", ליברמן הזכיר כי מבחינתו יש שני קריטריונים חשובים לחוק הגיוס: "זה חייב לעבור את הרמטכ"ל וחייב לעבור את בג"ץ".


יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, אמר בישיבת סיעתו כי "מתווה הגיוס הוא חזרה לחוק של יש עתיד. מרה"מ אין שום ציפיות, אך לא יתכן שליברמן ישנה אות אחת במתווה הזה. בסיעת ישראל ביתנו מאחורי גבו כתוב מילה זו מילה. הוא התחייב שייתן גיבוי מלא למתווה צה"ל ומשרד הביטחון. אם ישנו את המתווה הוא נכנע ובנושא הזה אסור להיכנע".

"הפוליטיקאים שברחו מהקרב הכלכלי הכי גדול שהיה פה"

גבאי התייחס גם למתווה הגז, שעלה לכותרות בעקבות חשיפת מעריב על המגעים שלו עם חברות הגז, ותקף , גם אם ברמיזה, את שר האוצר משה כחלון. "השבוע חזרו כוחות החושך לפעול יחד - חברות הגז והפוליטיקאים שמחוברים אליהן באמצעות קשרים של כסף וכוח. אבל למה דווקא השבוע? כי היום התקיים דיון בוועדת הביקורת בראשות ח"כ שלי יחימוביץ, בעניין דוח מבקר המדינה על מחירי הגז, שקובע שנתניהו ושטייניץ איפשרו לחברות הגז לשדוד אותנו בהרבה מאוד מיליארדי שקלים ומאשר את מה שאמרתי". 
"חברות הגז מפחדות שנדבר על הנושא", הוסיף גבאי, "הן מפחדות שאנחנו כציבור נדרוש מחברת חשמל לעמוד על האינטרס שלנו. דירקטוריון חברת החשמל בגד בציבור, קיבל הוראה פוליטית שלא להתנגד למתווה ומכר אותנו, לא ניתן להם למכור אותנו שוב".
לדברי יו"ר מפלגת העבודה, "חברות הגז לא היו מצליחות בלי הפוליטיקאים שבאמת עבדו בשבילן". כאן עבר גבאי לתקוף את את שר האוצר משה כחלון, בעבר חברו למפלגת כולנו ואת יו"ר יש עתיד יאיר לפיד, שהיה שר אוצר בחלק מתקופת גיבוש מתווה הגז: "ויש גם את הפוליטיקאים שברחו מהקרב הכלכלי הכי גדול שהיה כאן אי פעם! פוליטיקאים שהבטיחו להילחם כמו אריות במונופול הגז אבל רק חיפשו ניגוד עניינים כדי לברוח". גבאי התייחס לקשריו של כחלון עם איש העסקים קובי מימון, לא מניות בבחרות הגז, שבגללם הוא לא יכל היה לקחת חלק בהצבעות על המתווה.

"חיפש ניגוד עניינים כדי לברוח". משה כחלון. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
"חיפש ניגוד עניינים כדי לברוח". משה כחלון. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
לגבי לפיד אמר גבאי: "ואותם פוליטיקאים ששואלים 'איפה הכסף?' אתכם אני שואל 'איפה האומץ?' למה הזזתם את העיניים כשראיתם אותם שודדים את הציבור? בשביל זה באתם לפוליטיקה?". 
לסיום דבריו על המתווה אמר יו"ר המחנה הציוני: "אני מתחייב: לא נניח לעניין ולא נאפשר את המשך העושק הזה. לא משנה כמה ספינים תייצרו. כפי שאמרתי לאורך כל המאבק - דברים לא הגיוניים סופם להתפרק ואנחנו נדאג שהם יתפרקו".