"בתקופה האחרונה יש עליה בעבירות אלימות, שוד ותקיפה חמורה בקרב מסתננים בדרום תל אביב, ביחס לשנה קודמת", התריע השבוע סנ"צ צחי שרעבי, מפקד תחנת משטרת שרת, המופקדת על אזור התחנה המרכזית הישנה והחדשה בתל אביב, במהלך דיון מיוחד בוועדת הפנים של הכנסת. יו"ר הוועדה, ח"כ יואב קיש, כינס את הישיבה לדיון על אכיפה כלפי מסתננים ועל יישום חוק הפיקדון בגין העסקת מסתננים.



"בשנת 2017 הייתה הרבה הרתעה מנהלית כי הייתה היכולת לשלוח לסהרונים וחולות. הייתה יכולת למנוע ולצמצמם אלימות ופשיעה. הם מבינים היום שאין יכולת לאכוף כי הליך פלילי הרבה יותר מורכב", ציין סנ"צ שרעבי.



"התופעה של קטטות בין מתנגדי לתומכי המשטר באריתריאה פחות מטרידה אותי", אמר ח"כ קיש, "האלימות עצמה וכרסום ההרתעה מאד מדאיגים ואני מבקש מהמשטרה להעביר לוועדה נתונים. אני שואל את רשות ההגירה האם יש לנו תמונות של תומכי משטר להגדרתם. למה הם פה?".



מסתננים במתקן חולות. צילום: פלאש 90



נציג רשות ההגירה, יוסי אדלשטיין, אמר בתגובה כי "אנחנו לא מכירים מושג של תומכי או מתנגדי משטר. לא נכנסנו לסוגיה. לא מכירים כזו חלוקה. היום הוא מתנגד משטר מחר תומך. מי שמגיש בקשת מקלט, נבחן לגופו של אדם".



שפי פז, מהפעילות המובילות להוצאת המסתננים משכונות בדרום תל אביב, טענה בדיון, כי ביטלו את האופציה לגירוש. "יש כאן 'תומכי משטר' עאלק כבר שבע-שמונה שנים. לא הייתם יודעים על האלימות ביניהם למתנגדי המשטר אם הפעילים שלנו לא היו מצלמים", היא טענה, "גם זה בלוף. יש כמה עשרות תומכי משטר וכמה עשרות, אולי מאות, מתנגדי משטר. כל השאר מהגרי עבודה. שלא ינהלו מלחמות אזרחים אצלנו בשכונות. חבר'ה שלנו שצילמו, עפו להם אבנים מעל לראש".



הוועדה דנה גם ביישום חוק הפיקדון, המחייב מעסיקים להפקיד בכל חודש אחוז מסוים ממשכורת העובד בקופה שתעמוד לרשותו כשיעזוב את הארץ. "תמונת המצב חמורה מאד", אמר ח"כ קיש, "רשות האוכלוסין התארגנה לנהלי אכיפה, אבל הנתונים מראים שיש הפקדות רק לכ-5,000 מסתננים בחודש, ורק לאלף מתוכם היו הפקדות רציפות במהלך 12 חודשים בשנה". לדבריו, לכמחצית מהם הופקדו עבורם סכומים רק חודשיים, שלושה בשנה. "זה אולי 30% מכוח העבודה", הוסיף ח"כ קיש, "בשטח אתם לא יכולים לעשות כלום כי יש סכסוך עבודה".



רשות האוכלוסין דיווחה לוועדה כי תוך כחמישה חודשים יקום אתר אינטרנט שבו כל מסתנן וכל עובד זר יוכל לבדוק כמה מופקד על חשבונו. היום הוא יכול לבדוק זאת רק ברשות האוכלוסין.  עובד חוגי, מהפעילים להוצאת המסתננים מדרום תל אביב תקף את התנהלות הרשויות: "מה הבעיה ללכת זוג פקחים במרכז תל אביב בכל המסעדות. תגיעו לאלפי אנשים. לא לחפש בכל הקשקושים".