השר לשעבר גונן שגב, שהואשם בריגול למען איראן, הועבר היום (שלישי) לכלא גלבוע, זאת לאחר שהיה עצור במתקן השב"כ בחודש האחרון. אתמול הותר לפרסום כי שגב נעצר בחודש שעבר על ידי השב"כ והמשטרה בחשד לביצוע עבירות של סיוע לאויב במלחמה ובריגול נגד מדינת ישראל. לפני כשלושה ימים, בתום החקירה, הגישה פרקליטות מחוז ירושלים נגד שגב כתב אישום לבית המשפט המחוזי בירושלים בגין עבירות אלו וכן בגין ריבוי עבירות של מסירת ידיעה לאויב. כתב האישום אושר בידי היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ופרקליט המדינה שי ניצן.

שגב, שריצה עונש מאסר לאחר שהורשע בהברחת סמים, התגורר בשנים האחרונות בניגריה. במאי הוא הגיע לגינאה המשוונית  והועבר לישראל לבקשת המשטרה, לאחר שגינאה המשוונית סירבה להתיר את כניסתו לשטחה על רקע עברו הפלילי. שגב נעצר לחקירת השב"כ והמשטרה מיד עם הגעתו לישראל, לאחר שנאסף מידע שהצביע על חשד כי הוא מקיים קשרים עם גורמי המודיעין האיראני ומסייע להם בפעילותם נגד מדינת ישראל.
בחקירה בשב"כ ובמשטרה התברר כי שגב גויס ופעל כסוכן מטעם המודיעין האיראני. החקירה העלתה כי בשנת 2012 נוצר קשר בין שגב לבין גורמים מהשגרירות האיראנית בניגריה, ובהמשך אף הגיע פעמיים למפגשים באיראן עם מפעיליו, תוך שזהותם כאנשי מודיעין הייתה ברורה לו. החקירה העלתה כי שגב נפגש עם מפעיליו האיראניים ברחבי העולם, בבתי מלון ובדירות שמשמשות לפעילות חשאית איראנית. הוא  אף קיבל מערכת תקשורת חשאית להצפנת המסרים בינו לבין מפעיליו. עוד התברר בחקירה, כי שגב העביר למפעיליו מידע הקשור למשק האנרגיה, לאתרים ביטחוניים בישראל, למבנים ולבעלי תפקידים בגופים מדיניים וביטחוניים, ועוד.

כדי לעמוד במשימות שקיבל ממפעיליו האיראניים קיים שגב קשרים עם אזרחים ישראליים הקשורים לתחום האבטחה, ביטחון ויחסי החוץ של ישראל. שגב פעל כדי לקשר אזרחים אלה לגורמי המודיעין האיראני, תוך שהוא מנסה לשטות בהם ולהציג את הגורמים האיראניים כגורמים עסקיים תמימים. שגב טען בחקירתו שאמנם היה בקשר עם האיראנים, אך עשה זאת מתוך מטרה לשטות בהם ולסייע לישראל. לבקשת השב"כ והמשטרה התיר בית המשפט לפרסום את הפרטים האמורים - ועל יתר פרטי הפרשה הוטל צו איסור פרסום. מי שסייעה למעצרו של שגב היא אשת העסקים ירדנה עובדיה, בעלת השפעה רבה בגינאה המושוונית. עובדיה לא ידעה על הכוונה של שגב לנחות במדינה, עד שקיבלה פניה ממשרד החוץ.
 
"בחודש מאי, חברים שלי ממשרד החוץ התקשרו  ושאלו אם גונן שגב הגיע לייעוץ בבית החולים שלי בגינאה. אמרתי שלא ושאינני מכירה אותו. ביקשו שאבדוק, משום שהוא  סגר את הטלפון וכבר חמישה ימים לא משיגים אותו. כישראלית הרגשתי צורך לסייע.  חיפשתי במלון שבו הוא אמור היה להתאכסן. הוא לא היה שם, אבל החדר היה מוזמן על שמו. אחרי כמה ימים התקשרו מהאינטרפול ושאלו האם אני יודעת משהו. אמרתי שלא ושוב נתתי כתובות של אנשים שהוא יוכל לדבר איתם ובזה סיימתי את תפקידי בפרשה". 
עורכי הדין אלי זהר ומשה מזור ממשרד גולדפרב-זליגמן, פרקליטיו של שגב, מסרו אתמול בתגובה: "לאחרונה הוגש כתב אישום. פרטיו ברובם חסויים לבקשת המדינה. כבר בשלב ראשוני זה ניתן לומר כי הפרסום שהותר משווה לדברים חומרה יתרה, על אף שמתוך כתב האישום, שפרטיו המלאים נותרו כאמור חסויים, מצטיירת תמונה שונה".