שנת הלימודים בבתי הספר העל־יסודיים (תיכונים וחטיבות ביניים) תסתיים היום (רביעי) ו־733 אלף תלמידים יתחילו את חופשת הקיץ. בעוד עשרה ימים יצטרפו אליהם עוד כמיליון וחצי תלמידי בתי הספר היסודיים וגני הילדים.



נועם, נער בכיתה י' מקיבוץ מזרע בעמק יזרעאל, סיפר ל"מעריב־השבוע" כי הוא מתכנן לעבוד בקיץ לצד בילויים עם חברים: “אני מסיים היום את השנה עם תעודה טובה והולך לחגוג בחופש הגדול - לטייל עם חברים ולעבוד בקיבוץ. הבחינות היו אחלה, לא היו יותר מדי קשות". רוני מקיבוץ בדרום מתרגשת לקראת טקס הסיום ואמרה: “חלק מבחינות הבגרות היו סבבה וחלק היו קשות. אני מתכננת לעבוד בקיץ בחינוך עם הילדים בקיבוץ וללמוד משחק ובשנה הבאה אעשה שנת שירות בגרעין של ארגון מעשה".



שנת הלימודים הנוכחית לוותה בתוכניות רבות שהוביל משרד החינוך, וביניהן: "בתי הספר של החגים", שהחלו השנה לפעול באופן חלקי. מדובר בתוכנית שבה הושקעו כ־400 מיליון שקלים ובשנה הבאה היא תתקיים באופן מלא כך שילדי הגנים וכיתות א’־ג’ יקבלו חמישה ימי פעילות חינוכית בחופשת חנוכה וחמישה ימים נוספים בחופשת פסח. תוכניות נוספות הן התוכנית הלאומית לקידום האנגלית, שבה השקיע משרד החינוך 70 מיליון שקלים והתוכנית הלאומית לקידום המתמטיקה - שבה הושקעו 75 מיליון שקלים.



במהלך החופש הגדול בני נוער רבים ינצלו את הזמן גם לעבוד, אך יש מעסיקים שעלולים לנצל זאת. לפי נתוני הסתדרות הנוער העובד והלומד, יותר מ־40% מבני הנוער שעבדו לא קיבלו תלושי שכר עבור כל חודשי עבודתם, או קיבלו תלושי שכר שלא במועד. יותר מ־45% ממי שעבדו בשבת לא קיבלו שכר בתעריף הייעודי ליום זה, ויותר מ־23% סיימו את עבודתם אחרי סיום שעות התחבורה הציבורית ונאלצו לחזור הביתה על חשבונם ובכוחות עצמם. חשוב לזכור כי במהלך חופשת הקיץ מותר להעסיק בני נוער רק מגיל 14 ומעלה. כמו כן, אסור להעסיק בני נוער מעל לשמונה שעות ביום ויותר מ־40 שעות שבועיות.



שר החינוך נפתלי בנט אמר לקראת היציאה לחופש: “תלמידות ותלמידים יקרים, עת ללמידה ועת למנוחה. חופשת הקיץ היא הזדמנות נפלאה לנצל את הזמן לכל מה שלא הספקתם בשנת הלימודים - פיתוח תחביב חדש, העצמת כישרון ייחודי, קידום יוזמות והתנדבות חברתית, לצד זמן איכות עם המשפחה. החופש כשלעצמו חשוב, אך חשוב יותר שיהיה משמעותי ולא יחלוף בבהייה במסכי הטלוויזיה והסמארטפון. עכשיו העת לקחת נשימה ולצבור כוחות לקראת השנה הבאה. אני מאחל לכל אחת ואחד מכם חופשה נעימה ובטוחה, שמרו על עצמכם - זה הדבר החשוב ביותר״.



מנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב סיכם ואמר: “אני רוצה להודות לאנשי החינוך המסורים על עבודה חינוכית מאומצת, איכותית והישגית, שנעשתה לאורך כל שנת הלימודים. את התלמידים אני מברך בחופשת קיץ מהנה, עוצמתית ומשמעותית. קיץ בטוח ומהנה לכולכם - שמרו על עצמכם".