תוצאות חיוביות לניסוי הבינלאומי הגדול ביותר שערכה עד כה חברת פלוריסטם: מהניסוי הקליני בשלב השני מתברר כי הטיפול בתאי PLX־PAD הצליח להפחית את הצורך בהליך של צנתור או ניתוח מעקפים ושיפר את מידת הניידות של המטופלים במחלת הצליעה לסירוגין.



מחלת הצליעה לסירוגין היא שלב מוקדם של מחלה חסימתית בעורקים ההיקפיים. בשל חוסר באספקת דם לרגליים סובלים החולים מכאבים עזים בגפיים התחתונות בעת מאמץ ונהנים מהקלה רק במנוחה. אצל חלק מהחולים תתפתח המחלה לכדי טרשת עורקים חמורה בגפיים, שכתוצאה ממנה יסבלו מכאבים גם במנוחה ומנמקים בעור, ויהיו עלולים להידרש לקטיעת גפיים. המחלה משפיעה על עד 12% מבני 55־70 והמספרים עולים עם התבגרות האוכולוסייה.



כדי להקל על סבלם ערכה פלוריסטם - חברה ישראלית מובילה בפיתוח מוצרי ריפוי המבוססים על תאים המופקים משליות – ניסוי בתאים מסוג PLX־PAD. בניסוי הקליני שנערך ב־172 חולים מארצות הברית, גרמניה, דרום קוריאה וישראל, נבחן השינוי במרחק ההליכה המקסימלי מקו הבסיס. מהתוצאות עולה כי הקבוצה שקיבלה שתי מנות טיפול, שכל אחת מכילה 300 מיליון תאי PLX־PAD הראתה שיפור מובהק בהליכה לעומת קבוצת החולים שקיבלו מנות פלסבו.



נוסף על כך, שיעור המטופלים שהזדקקו להליכים ניתוחיים ירד ב־49%. "אנחנו מרוצים מאוד מתוצאות הניסוי, שנותנות תקווה למיליוני חולים ברחבי העולם הסובלים ממחלות עורקים היקפיות", אמר זמי אברמן, יו"ר פלוריסטם ומנכ"ל משותף. כעת מקדמת החברה ניסוי מכריע (שלב שלישי) בשלב החמור ביותר של המחלה, טרשת עורקים בגפיים תחתונות, ניסוי אשר נתמך ומחוזק על ידי תוצאות הניסוי שפורסמו.



"מציאת פתרון רפואי לא כירורגי למחלות עורקים היקפיות היא מהאתגרים הרפואיים הגדולים ביותר בשנים האחרונות", מוסיף פרופ' נורברט וייס, החוקר המוביל בניסוי. "תוצאות ניסוי זה מצביעות על כך שהתאים של פלוריסטם עשויים לתת מענה הן לחולים הן לרופאים".