ויקי קנפו הייתה הראשונה לפעול למען הזכויות של הנשים החד הוריות בישראל, אבל התקווה שגילמה הצעדה שלה ממצפה רמון לירושלים לפני 15 שנה הסתיימה כמעט בלא כלום.

המדינה עדיין לא תומכת כראוי בנשים חד הוריות ובמקומה פועלות עמותות פרטיות. עמותת itworks לגיוון תעסוקתי ועמותת "ידידות טורונטו" פיתחו במהלך החודשים האחרונים תוכנית תעסוקה חדשנית לנשים חד־הוריות, בשיתוף קרן הדסה והקרן היהודית של פיניקס, במטרה לשלבן במשרות איכותיות בשוק העבודה עם אופק קידום ושכר הוגן וראוי.

בימים אלה מסתיים המחזור הראשון של הקורסים ב־itworks, ואסתי (שם בדוי), היא אחת הבוגרות של הקורס ומספרת ל"מעריב־השבוע": "זאת תהיה חופשת הקיץ הראשונה בשנים האחרונות שבה הדילמה שלי לא תהיה מה למנוע מהילדים בגלל מצוקה כלכלית, אלא איך למצוא זמן לבלות איתם". ניסיון חייה הוא ניסיונן של נשים גרושות רבות, שבניגוד לדעה הרווחת, מפסידות את כל עולמן הכלכלי בהליך הגירושים גם כשנפסקים להן דמי מזונות לילדים כחוק, ונאלצות ביחד עם ילדיהן להתחיל את החיים מאפס. אבל אסתי התגברה על יותר מזה.

"עד הגירושים הייתי בתחום משאבי אנוש ובמשרה מלאה והרווחתי 4,500 שקל, והיום לקראת סיום הקורס בחשבות שכר מצאתי כבר עבודה שבה אני משלבת את ההכשרה החדשה ואני מרוויחה פי שניים". היא בת 28, אם לשניים, בני 9 ו־5, שאותם היא מגדלת לגמרי לבד כבר שלוש שנים. "הגרוש שלי ידע לשמור על הרכוש שלו טוב טוב, כשהבית למשל היה רשום רק על שמו בטאבו. הוא הכין את עצמו ליום סגריר. מזונות אני מקבלת ממנו בקושי ורק דרך ההוצאה לפועל, וזה בדיוק מה שמספיק כדי לשים את הראש מעט מעל המים. הוא היה אדם אלים, ובמשך חמש שנים הייתי עם הילדים בין מקלט לנשים מוכות לדירת מעבר. בחלק מהתקופה הזאת לא הצלחתי לעבוד, והיו גם כמה חודשים שהילדים לא הלכו למסגרות כשהיינו במקלט", מספרת אסתי.

"שמעתי על itworks באינטרנט והבנתי שאם אני לא עושה משהו ומהר, אני מביאה את הילדים שלי למצב של עוני. למזלי, אמא שלי עוזרת לי לשמור עליהם, שזה יתרון אחד של להביא ילדים בגיל צעיר, אבל בכסף אין לי עזרה, ואם לא הייתי ניגשת לקורס הזה ולוקחת את עצמי בידיים, מי שהיו משלמים את המחיר היו הילדים שלי ואת זה לא יכולתי לסבול. אני אומרת לאמהות שעברו דברים דומים – יש מי שיעזור לכן. אתן צריכות להיאבק ולקבל החלטה, גם חד־הוריות שאיתי בקורס ונתמכות בקצבאות מזונות מגוחכים שמהם עוד מקזזים לאישה עובדת, אל תוותרו על עצמכן ועל הילדים שלכן כי האור נמצא בקצה המנהרה".

מנכ"לית עמותת itworks, יפעת ברון־גולדברג: "המשפחות החד־הוריות מהוות 12.8% מכלל המשפחות בישראל, כ־170 אלף משפחות שבראש רובן עומדות נשים. לעתים קרובות נסיבות החיים של נשים אלו מנעו רכישת השכלה או מקצוע וניסיון תעסוקתי. התוכנית מאפשרת לסייע להן 'למוטט את החומות', להוביל, להתפרנס בכבוד ובסופו של דבר 'לשחרר' אותן ואת משפחתן ממעגל העוני".

לדבריה, "המסע שאותו החלה ויקי קנפו לפני עשור וחצי, הגיע רק לאמצע הדרך. זה הזמן לעבור שלב ולסייע לנשים האלה בקידום תעסוקתי, הכולל בניית אופק מקצועי וכלכלי משמעותי אל מול שוק העבודה המשתנה, גם על ידי התערבות הממשלה. אני מקווה שבעתיד התוכנית שלנו תהפוך לתוכנית מתוקצבת על ידי המדינה".