רק שמונה מורים לנהיגה בכל רחבי הארץ מלמדים אנשים עם מוגבלויות ומחירי השיעורים מופקעים, כך נודע היום (ראשון) למעריב אונליין. לפיכך, אלפי צעירים עם מוגבלות המבקשים ללמוד נהיגה אינם יכולים לממש את זכאותם, והמדינה כלל אינה מתערבת. ח"כ איציק שמולי טוען כי "הממשלה לא הפנימה שחובתה לאפשר את חופש הניידות לכל אזרח".



משרד התחבורה מתנער מאחריות בנושא, משום שאין חוק שמחייב אותו להתערב בפיקוח ומשום ש"שיעורי הנהיגה ככלל אינם מפוקחים". לצעירה משותקת מאילת שביקשה ללמוד נהיגה הוצע לשלם 1000 שקלים לשיעור למורה מבאר שבע כולל עלות הנסיעות שלו.



ערבה בן עמי, צעירה בת 25, ביקשה בסך הכל ללמוד נהיגה. איתרע מזלה והיא מתגוררת בעיר אילת. "נולדתי עם שיתוק מוחי שמשפיע על פלג ימין של הגוף שלי. רגל ימין משותקת ב-90% כך שאני הולכת בעזרת קביים אבל עם צליעה מורגשת, סובלת משברי הליכה ברגל שמאל ועקמת. כשאני מתעייפת אני נעזרת בכסא גלגלים. כשרציתי לעשות רישיון נהיגה לפני שנתיים הבנתי מהר מאד שבאילת אין מורה נהיגה ברכב מותאם. היה מורה אחד אבל הוא מבוגר ומכר כבר את הרכב".



"היה רק מורה אחד". ערבה בן עמי
"היה רק מורה אחד". ערבה בן עמי



לדבריה, "כשפניתי למשרד התחבורה הם הסבירו לי בנימוס שהם 'לא יכולים להכריח אף אחד' ללמד אותי נהיגה והדבר היחיד שהיה להם להציע לי הוא או לנסוע לבאר שבע ללמוד נהיגה, שזה מגוחך כי אני לא יכולה לנסוע רחוק באוטובוס, או לשלם נסיעה שבועית למורה שיבוא מבאר שבע לאילת פעם בשבוע. זה עוד יותר מגוחך כי זה הגיע לאלף שקלים לשיעור. בביטוח הלאומי הסבירו לי שאחוזי הנכות שלי (76%, 3% מתחת לדרישת התקנות) לא מספיק גבוהים, ככה שאני 'לא מספיק נכה' ולא מרותקת לצמיתות לכסא גלגלים, לכן אני לא זכאית לסיוע כספי בלימודי נהיגה".



המשרד כלל אינו מפקח על הנושא


ערבה אף פנתה למשרד מבקר המדינה, שם נאמר לה כי אין ביכולתו לבדוק את אכיפתם 'של חוקים שאינם קיימים'. אם שיעור נהיגה 'רגיל' עולה כ-110 שקלים, שיעור לנכה עולה כ-180-200 שקלים ואף יותר, פשוט משום שלתלמידי נהיגה ללא מוגבלות יש מבחר גדול של מורים וביניהם נוצר שוק תחרותי. גם כשהסיבות למחיר לתלמיד נכה הן אבזור הרכב או הביטוח, הוא לא תמיד מחויב המציאות. ערבה למשל זקוקה רק לשני עזרים ניידים שניתן להתקין ולהסיר מכל רכב קיים בקלות. 



בצר לה, פנתה ערבה לח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני), חבר ועדת הרווחה של הכנסת. מנתוני משרד התחבורה שביקש ח"כ שמולי עולה כי בכל רחבי מדינת ישראל פועלים רק שמונה מורים לנהיגה המלמדים על רכבים מותאמים לנכים בצורה כזאת או אחרת. בנוסף, המשרד כלל אינו מפקח על הנושא, לא על הסמכתם של מורי נהיגה לאנשים עם מוגבלות, לא על מספרם של המורים ולא על המחירים שהם גובים. מספרם הזעום של המורים הללו והדרישה הגבוהה לשירותיהם, כמו גם מחירים היקר של רכבים מותאמים, מאפשרת להם גם להפקיע מחירים.



בשאילתה שהציג בכנסת בפני שר התחבורה, ישראל כץ (הליכוד), ביקש ח"כ שמולי להבין מה עושה משרד התחבורה על מנת להבטיח כי יהיו מספיק מורים אשר מוכשרים ללמד נהיגה ברכב מותאם לבעלי מוגבלויות והאם יש תקנות אשר מסדירות את העניין. משר התחבורה נמסר בתגובה: "המשרד אינו מפקח על היקף מורי הנהיגה לנכים. הביטוח הלאומי מתקשר עם המורים הללו באמצעות מכרז חיצוני ומספרם עומד על שמונה בכל הארץ. לא נדרשת הכשרה מיוחדת למורה ובלבד שהתקין ברכבו את האביזרים הדרושים לנכה בשעת נהיגה. משרד התחבורה אינו מפקח בכלל על מחירי שיעורי נהיגה, ומכאן שגם שיעורים אלה אינם מפוקחים".



קיבל פניה משמולי. שר התחבורה ישראל כץ. צילום: פלאש 90
קיבל פניה משמולי. שר התחבורה ישראל כץ. צילום: פלאש 90



על פי החוק בישראל, נכים בדרגות שונות זכאים לרישיון נהיגה ואף להתאמות של רכבים בדרגות שונות. 52% מהישראלים עם מוגבלות חמורה אינם מועסקים ו-33% ממי שכן משתכרים מתחת לשכר מינימום במשרות חלקיות. זאת ועוד, נכים רבים שהכסף אינו מצוי בכיסם, זכאים לקצבת ניידות מהמוסד לביטוח לאומי על מנת שיוכלו לממש את יכולתם להחזיק רכב מותאם. כך שמצד אחד, זכויות הניידות לנכים המעוגנות בחוק הן יחסית מתקדמות, אך הם לא יכולים לממש את זכאותם בשל אי יכולתו של אדם עם מוגבלות ללמוד נהיגה בישראל מלכתחילה. 



ח"כ שמולי פנה לכץ בקשה לקבוע מדיניות לפיה בכל אזור בארץ יהיה היצע סביר של רכבים ומורים מותאמים ללמידת נהיגה גם לבעלי מוגבלויות. "לימודי נהיגה והוצאת רישיון תשפר את יכולתם של אנשים עם מוגבלויות להתנייד ובכך תשפר את איכות חייהם, תוריד את רמת התלות במשפחה ובמטפלים חיצוניים ואף יכולה לשפר את יכולתם הכלכלית ולהקל את העומס על הביטוח הלאומי" כתב ח"כ שמולי לשר התחבורה.



בשיחה עם מעריב הוסיף: "הממשלה לא הפנימה שהגענו כבר ל-2018 ועליה לוודא כי אנשים עם מוגבלויות יוכלו להשתלב באופן מרבי בחברה. העובדה שבכל הארץ ישנם רק שמונה רכבים מותאמים וכי באזורים שלמים בארץ אין לנכים שום אפשרות ללמוד נהיגה, מלמדת על רמת האטימות וחוסר האכפתיות של הממשלה. אדם נכה בעל ניידות גבוהה הוא אדם עצמאי יותר ובמצב חברתי טוב יותר".