“קצב עליות המחירים בשוק הדיור, שעמד בעשור האחרון על 5%־6% לשנה, התמתן ובמקומות מסוימים אף הואט ואולי נעצר”. כך אמר אתמול מנכ”ל בנק לאומי למשכנתאות אמיר לזר. לזר מבסס את דבריו, בין היתר, על פגישות שערך בסוף השבוע עם מנהלי השיווק של חברות הבנייה. עם זאת, לזר סייג את דבריו וציין כי ללא גידול בהתחלות הבנייה, במיוחד באזורי ביקוש, וללא נקיטת צעדים נוספים - העליות עלולות להתחדש. כיום ישנה האטה במספר התחלות הבנייה, מה שבטווח הבינוני עלול להוריד את ההיצעים ולהגדיל את הביקושים. “אם לא רוצים לחזור לקצב עליות המחירים, חייבים לספק די דירות לכלל האוכלוסיות; לזכאים למשפרי הדיור ולמשקיעים”, הסביר לזר. “לצורך העניין יש לסייע ליזמים פרטיים להגדיל את התחלות הבנייה, להוציא אל הפועל פרויקטים של התחדשות עירונית ולכלול במחיר למשתכן גם את משפרי הדיור”.



בתשובה לשאלה אם הקבלנים נתקלים בקשיי נזילות, השיב לזר בשלילה והוסיף: “הקבלנים מוצאים כל מיני דרכים יצירתיות להתמודד עם הירידה בביקוש, כמו הצטרפות לפרויקטים של ‘מחיר למשתכן’. שר האוצר משה כחלון מנסה לעודד את זכאי מחיר למשתכן בפריפריה באמצעות הקצאת מגרשים ריקים לבנייה צמודת קרקע, ובלבד שגם הם יואילו להצטרף לתכנית”.



בנק לאומי למשכנתאות מחזיק כיום ב־19.5% משוק המשכנתאות והוא השלישי בגודלו אחרי מזרחי־טפחות ובנק הפועלים. הפרויקטים של מחיר למשתכן מהווים כיום כ־10% מהיקף הלוואות המשכנתה של הבנק.



כפי שנחשף לראשונה ב”מעריב־השבוע” ישיק בנק לאומי למשכנתאות בחודש יולי הקרוב את המוצר הפיננסי החדש משכנתה דיגיטלית. השירות נועד להאיץ את קצב אישור המשכנתה ולסיים את התהליך כולו בפגישה פרונטלית אחת בלבד עם יועץ המשכנתאות. לזר הסביר כי לקוח יוכל להגיש בקשה לאישור עקרוני להלוואה באמצעות אתר האינטרנט של לאומי (במחשב ובמובייל) ויקבל תשובה במייל תוך יום עסקים אחד. לקוח שבקשתו אושרה, יקבל אישור עקרוני במייל ופירוט על גובה המשכנתה, שיעור הריבית וההחזר החודשי. בנוסף, יקבל הלקוח לינק להעלאת המסמכים הדרושים להמשך התהליך. לאחר מכן יוכל להמשיך לנהל את התהליך עם הבנק באמצעים דיגיטליים ובטלפון. הוא יצטרך להגיע לסניף אך ורק כדי לחתום על מסמכים.



לדברי דני כהן, ראש החטיבה הבנקאית של לאומי משכנתאות: “המשכנתה הדיגיטלית היא מוצר שיעשה מהפכה בתחום. גיבשנו אותו ברוח הבנקאות שאנחנו מעוניינים לייצר ללקוחות שלנו - ידידותית, מהירה וחכמה”.



למעריב נודע כי גם בבנק מזרחי־טפחות שוקדים מזה כמה שבועות על פיתוח מוצר דומה, אם כי לא זהה למוצר של לאומי. במזרחי־טפחות הבנקאי ימשיך להיות דומיננטי בתהליך. עם זאת, הלקוחות יוכלו למלא טופס בקשה בדיגיטל, ולקבל אישור עקרוני באותו היום. התהליך מתנהל מול בנקאי אנושי או לחלו'פין בצ’ט או בטלפון.