על רקע מאבקי הכשרות הגואים בשנים האחרונות כנגד הרבנות הראשית, שבאו לידי ביטוי בהקמת מערכי כשרות אלטרנטיביים, צצה בירושלים יוזמה חדשה וקיצונית, שהחלה לקרום עור וגידים בחודשיים האחרונים. בלב שכונת רחביה הירושלמית הוקם באב אל ימן - בר כשר ושומר שבת, שאפילו פתוח בשבת. 
 
הבר עצמו, שמתמחה בין השאר גם באוכל תימני, הפך מאז הקמתו לאבן שואבת לצעירים ירושלמים רבים, שמבלים בו כמו בכל בר טיפוסי. רק בימי שישי בערב ובשבתות בצהריים ניכר במקום שינוי כלשהו - אין במקום מוזיקה והמעשנים מתבקשים לעשות זאת בפינת עישון מוגדרת. 
 
בסופי השבוע, גולת הכותרת של הבר היא שלא ניתן לשלם עבור ההזמנה. מי שמתכנן להגיע יכול לבצע תשלום מקוון מראש, ואלה שמגיעים באקראי מתבקשים להשאיר את פרטיהם (אצל עובד לא יהודי) ובמוצ"ש מקבלים הודעת טקסט עם קישור לתשלום מקוון. האוכל עצמו, שמבושל לפני כניסת השבת ומחומם על פלטה – כשר, אך נכון להיום ללא תעודה מסמכות רבנית. 
 

"אני מאמין שיהיו עוד מקומות כאלה שיפתחו את המקום שלהם בשבת ללא חילול שבת", אומר הבעלים, יהונתן ודעי. "אני מנסה ליצור מקום שבו גם חילונים וגם דתיים יוכלו לשבת ביחד בשבת, ואני רוצה שזה ישבור את החשיבה האנכרוניסטית שקיימת בקרב הממסד הדתי בארץ. עד עכשיו קיבלתי אהדה גדולה מהציבור הדתי־פלורליסטי ומגיעים גם דתיים לאומיים". עם זאת, ודעי מודה: "בשישי בערב זה קצת מאתגר, כי אין מוסיקה ויש פינת עישון מוגדרת למי שרוצה לעשן. מעבר לזה, המקום עובד רגיל, ואני גם משתדל בכל שבת לצקת תוכן עם הרצאת אורח". 

 


 בר באב אל ימן. צילום: יונתן ודעי
בר באב אל ימן. צילום: יונתן ודעי