"על כל הגורמים העוסקים בתהליכי הפרטה במשק להפיק את הלקחים הנדרשים לנוכח הליקויים שעלו", כך דורש מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא בדוח חריף על הליך הפרטת תעש ומכירתה שפורסם היום (שלישי). לדברי שפירא, "השלמת הפרטת תעש מערכות אמורה להביא לייעולה, לשיפור ביצועיה ולניתוק התלות התקציבית שלה כחברה ממשלתית במדינה, אבל עם זאת, יש חשש שמכירת תעש מערכות לאלביט תפגע בשוק הביטחוני בארץ, לרבות בחברות הביטחוניות הממשלתיות".



המבקר ממליץ כי "לפני השלמת הליך המכירה של תעש מערכות לאלביט, על משרדי האוצר והביטחון לוודא כי מבוצעות הפעולות הנדרשות להעברת כל מפעלי תעש מערכות ומתקניה ממתחם רמת השרון לרמת בקע לא יאוחר משנת 2022, כנדרש בהחלטת ההפרדה".



שפירא מותח ביקורת גם על שינויים בתנאי המכירה במהלך ההליך. "במהלך הפרטות עתידיות, אם ישנה מבקר המדינה את תנאי המכירה, ולמשל, יקבע מחיר מינימום, מן הראוי שרשות החברות תציג את השינויים למתמודדים על הרכישה במועד מוקדם ככל שניתן - זאת, כדי שיהיה להם בעוד מועד מלוא המידע הנדרש לקבלת החלטות הנוגעות לרכישה".



המלצה נוספת של מבקר המדינה נוגעת לחומר המוגש לממשלה לפני החלטות על הפרטות של חברות נוספות. "לפני קבלת החלטות עתידיות בממשלה בנוגע להפרטה, על רשות החברות לוודא שתתבצע עבודת מטה מקיפה ועדכנית בנוגע להשפעת ההפרטה על הכלכלה והמשק ועל חוסנן של החברות הממשלתיות", הוא כותב.



מבקר המדינה יוסף שפירא. צילום: מרק ישראל סלם
מבקר המדינה יוסף שפירא. צילום: מרק ישראל סלם



"על הבכירים להיזהר בדבריהם"


שפירא מציין עוד, כי מהביקורת עלה שמנהל רשות החברות לשעבר נשמע בדירקטוריון תעש אומר, כי מנכ"ל משרד הביטחון לשעבר, או משרד הביטחון, לוחצים על אלביט להציע מחיר גבוה עבור רכישת תעש מערכות ומבטיחים לה "כל מיני הבטחות מהצד". אולם, המנכ"ל לשעבר דן הראל ומשרד הביטחון הכחישו את הדברים המיוחסים להם ומנהל רשות החברות הממשלתיות הודיע כי לא ידוע לו שהמנכ"ל או משרד הביטחון מעדיפים את אלביט, או שהבטיחו לה "הבטחות מהצד" והיועץ המשפטי לממשלה הודיע שאין מקום לפתוח בבדיקה פלילית.



"מכיוון שעל בעלי תפקידים בכירים בשירות הציבורי מוטלת אחריות כבדה ומאחר שלהתבטאויותיהם יש משמעות רבה, היה על מנהל רשות החברות לשעבר להיזהר בדבריו ולא להשמיע אמירה חמורה שהיה בה כדי להטיל דופי במנכ"ל לשעבר ובמשרד הביטחון, או בתהליך התקין של ההפרטה ואולי אף לעצור את התהליך", קובע שפירא.



יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ שלי יחימוביץ', הודיעה כי תכנס בדחיפות את הוועדה לביקורת המדינה לדון בממצאים הקשים של דוח המבקר על הפרטת תעש. "מדובר בהפרטת ביטחון המדינה, אשר גם מי שמאמין בנחיצותה אינו יכול לעצום עיניו מפני הפגמים היסודיים החמורים בתהליך", אמרה יחימוביץ', "מכרז שאינו מכרז משום שבאורח תמוה נשאר בו רק קונה אחד".



תגובת משרד הביטחון: "בימים אלה מגיע לסיומו תהליך הפרטת תעש שנמשך למעלה מ-15 שנה. במהלך השנים הללו נבחנו מספר אפשרויות להפרטת החברה או למיזוגה, אשר במסגרתן בחן משרד הביטחון את כל ההיבטים הקשורים למבנה השוק הביטחוני ולהשפעות הכלכליות והביטחוניות של ההפרטה, תוך שמירה על האינטרסים הביטחוניים של מדינת ישראל".



"ככלל, נתח משמעותי מפעילות משרד הביטחון הינו מול ארבע תעשיות ביטחוניות מרכזיות, כשלכל אחת מהן מערכות אמל"ח בלעדיות בתחומים ספציפיים והן מהוות כספקים בלעדיים עבור משרד הביטחון", אמרו עוד במשרד הביטחון - "במשך השנים פיתח משרד הביטחון מנגנוני פיקוח ובקרה, כלכליים ותמחיריים, על הרכש מהתעשיות הביטחוניות, זאת מעבר להיותו לקוח מרכזי ולעתים בלעדי (מונופסון) ויש בכך כדי ליצור מנגנון של איזונים ובלמים. כמו כן, במסגרת הסכמי ההפרטה דאג משרד הביטחון לעגן מנגנונים כלכליים שישמרו על התחרות בשוק מול תעשייה אווירית ורפאל וכן על מחירי הרכש של משרד הביטחון באלביט".



"בנוסף לכך, דאג משרד הביטחון והבטיח כי במסגרת ההפרטה יישמרו קווי הייצור וכן יכולת ייצור עצמאית במדינת ישראל בתחומים ספציפיים שנקבעו על ידי המשרד לרבות תשתיות ייצור שצפויות לעבור מרמת השרון לרמת בקע או לכל מקום אחר במדינה כפי שיאשר המשרד".