פרס ביטחון ישראל הוענק הערב (שלישי) לשלושה פרויקטים ביטחוניים, בנוכחות נשיא המדינה ראובן ריבלין, שר הביטחון אביגדור ליברמן, הרמטכ"ל גדי איזנקוט ומנכ"ל משרד הביטחון האלוף במיל' אודי אדם. אחד הפרסים הוענק לפרויקט גילוי המנהרות בהובלת אנשי מפא"ת במשרד הביטחון בשיתוף עם זרוע היבשה ועוצבת שועלי האש בצה"ל, אלביט, רפאל ומשרד ראש הממשלה. בהחלטה להעניק את הפרס נאמר כי "מדובר במערך שאין דומה לו בעולם ושהוביל למפנה במערכה לסיכול איום המנהרות. המערך מומש בשילוב גופים רבים, במיקוד טכנו מבצעי הדוק ובדבקות מרשימה במטרה וכולל פריצות דרך טכנולוגיות במספר פרויקטים יצירתיים".



פרס נוסף הוענק לפרויקט מחקר מידע בתחום ה-BIG DATA, שהביא לסיכול מאות פיגועים, עליו נאמר כי "הפרויקט מגלם בתוכו פיתוח תפיסה חדשנית החותרת להשגת עליונות מודיעינית ומיצוי הפוטנציאל המגולם בעידן הדיגיטלי, שילוביות ארגונית מרשימה והישגים טכנולוגיים ייחודיים בתחומי ה-BIG DATA".



הפרס השלישי הוענק לפרויקט אשר פרטיו נותרו חסויים, אך סיפק "מענה ראשון מסוגו כנגד איום מרכזי על מדינת ישראל. הפרויקט מגלם בתוכו חדשנות טכנולוגית ותעוזה מבצעית יוצאת דופן ויש לו תרומה אסטרטגית משמעותית וייחודית לביטחון המדינה".



צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון
צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון



"עלינו לצעוד תמיד צעד לפני האויב"



במהלך הטקס, אמר הנשיא ריבלין כי "בהענקת הפרס הזה, מבטאת מערכת הביטחון את אמונתה המוצקה בעליונותו של הגורם האנושי, בכם, הזוכות והזוכים", אמר הנשיא והוסיף: "המערכות והצוותים שנבחרו לזכות השנה בפרס היוקרתי הזה, הינם עדות חיה לתמורות האדירות שחלו במפת האתגרים הביטחוניים העומדים לנגד ישראל. בשנים האחרונות מתמודדת מערכת הביטחון עם איומים שונים מבעבר. בראש ובראשונה, אנו מתמודדים עם האיום האיראני, הרחוק והקרוב. שם אנו נזקקים למיקסום יכולות של כלל הכוחות ובמיוחד של זרוע החלל והאוויר של ישראל. אך במקביל, נוצרות זירות לחימה חדשות – טרור הבודדים, סייבר, המלחמה התת קרקעית ואתגר ניהול החיכוך המתמשך והיומיומי עם אוכלוסייה אזרחית פלסטינית".



"איומים מורכבים אלו, כולם יחד, וכל אחד לחוד, ניצבים כיום בקדמת מפת האיומים העדכנית. למול האתגרים האלו, מערכת הביטחון המעולה שלנו, לומדת מהר, ומסתגלת מהר. על מנת להעניק לזירות האיומים החדשות מענה הולם – ריעננו את תורת הלחימה, הגדרנו מחדש את יעדי הפעולה שלנו, עדכנו את אופן פריסת הכוחות, ומעל לכל – פיחתנו מערכות מעולות, ועל כך יעידו הזוכים היום, המאפשרות להתגונן בצורה מיטבית".



עוד הוסיף הנשיא: "במוכנות שכזו, טובה ככל שתהיה, אין די. על מנת למנוע את המלחמה הבאה עלינו לבנות נדבך נוסף. חובה עלינו, כמדינה וכמדינאים, לגבש אסטרטגיה אשר תשכיל לייצר חלופה מדינית לעימות. מאז ומתמיד כוחה של מדינת ישראל היה בהכרה הברורה של ראשיה כי עלינו לצעוד תמיד צעד אחד לפני האויב. לא רק בתחומי הטכנולוגיה והיכולות הצבאיות. על ההנהגה הישראלית לוודא כל העת כי איננו נתפסים לשאננות. כי החשיבה על עתידנו אינה מתאבנת וקמלה. מדינת ישראל חייבת להפעיל במקביל אל ההגנה הצבאית הבלתי מתפשרת תכנון וחשיבה מדינית אסטרטגית אשר תשכיל לייצר חלופה לעימות המתמשך וזאת בשיח עם הקהילה הבינלאומית והמדינות השכנות לנו. בסופו של יום, זהו מותר האדם – יכולתו לא רק להכות אלא גם להידבר".



ליברמן הוסיף כי: "הזוכים השנה בפרס ביטחון ישראל שינו באופן דרמטי את המציאות הביטחונית במדינת ישראל. פרויקט גילוי המנהרות מבוסס על טכנולוגיה יחידה מסוגה בעולם, שהיא כמעט מדע בדיוני. בזכות המוחות שיושבים כאן, במפא"ת, בצה"ל ובתעשיות, לקחנו לחמאס את הנשק האסטרטגי שלו, שבו השקיע את רוב תקציב ההתעצמות שלו: מאות מיליוני דולרים. מנהרות התקיפה הפכו למנהרות קבורה. לא פחות מדהימה היא המערכת הטכנולוגית שסייעה בסיכול מאות פיגועי טרור. אפשר לומר באחריות שאזרחים רבים חבים לכם את חייהם".