הביקורות עזרו: הבית התחתון של הפרלמנט הפולני אישר היום (רביעי) את הסרת הרכיב הפלילי מחוק השואה, האוסר על אזכור המעורבות הפולנית בהשמדת היהודים. ראש הממשלה מתיאוש מורבייצקי קרא לשנות את החוק, על רקע רצון הממשלה לתקן את היחסים עם ארצות הברית. הדובר של ראש הממשלה אמר מוקדם יותר כי ממשלתו מעוניינת לערוך את התיקון בחוק האוסר על האשמת פולין בפשעי הנאצים במלחמת העולם השנייה ולהסיר מן החוק את מרכיב הענישה. 

ח"כ איציק שמולי שיזם בכנסת את חוק הנגד לחוק הפולני, אמר בתגובה: "זה שינוי בהחלט מבורך אבל ממש לא מספק. לפי החוק עדיין ייאסר להזכיר את חלקם של חלק מהפולנים בפשעים שבוצעו כנגד יהודים, רק שבמקום הליך פלילי יהיה הליך אזרחי. גם במתכונת הנוכחית החוק מטיל צל כבד ומטביע אות קין על מצחה של פולין המודרנית, שבמקום ללמוד מההיסטוריה מעדיפה להכחיש ולטשטש אותה. אנו מבטיחים לניצולי השואה שניסיון זה לא יצלח״

ראש ממשלת פולין. צילום: רויטרס
ראש ממשלת פולין. צילום: רויטרס

כזכור, בסוף ינואר האחרון אישר הפרלמנט הפולני את "חוק הזיכרון הפולני" מעורר המחלוקת, אשר אסר על האשמת פולנים באחריות לפשעים שביצע המשטר הנאצי או במעורבות בפשעים אלו, וכלל ענישה של עד שלוש שנות מאסר. העונש החמור ביותר מוטל על-פי החוק על מי שיכנה מחנות ריכוז והשמדה "מחנות מוות פולניים". החוק לא כלל  בתוכו מחקר היסטורי ויצירות אמנות המתייחסים לתקופת המלחמה. 

בתחילת 2018 עוררו מהלכיה של ממשלת פולין להעברת החוק ביקורת קשה מצד ישראל והביאה למתיחות דיפלומטית בין שתי המדינות. ראש הממשלה נתניהו כינה באותה עת את החוק "חוק מופרך", ואמר כי "אי אפשר לשנות את ההיסטוריה ואסור להכחיש שואה". מחלקת המדינה האמריקאית הבהירה לפולין כי להעברת החוק יהיו השלכות, והזהירה אותה כי החוק יפגע באינטרסים האסטרטגיים של פולין ובקשריה עם ארצות הברית. ראש ממשלת פולין טען באותה עת כי מטרת החוק פשוטה: "להגן על האמת אודות מלחמת העולם השנייה ואודות אלו האחראים לה באמת". 

אמש פנה הארגון הבינלאומי של עורכי-דין ומשפטנים יהודים לבית המשפט לחוקה בפולין, והביע את התנגדותו לחוק. בפנייה נטען כי לא זו בלבד שהחוק מגביל את חופש הביטוי ולא עומד בסטנדרטים של החוק הבינלאומי, הוא גם פוגע בפולין עצמה וביחסיה עם העם היהודי.