בחיל השריון מסכמים בהצלחה את פרק הניסוי של נשים כצוות מגדרי להפעלת טנק בפעילות מבצעית, במסגרת הגנה על גבולות על ישראל. תת אלוף גיא חסון, קצין השריון הראשי, אמר היום (חמישי) כי "המסקנה שלנו לאחר תהליך ארוך של בחינה מקצועית היא שחד משמעית, צוות מגדרי של בנות מסוגל להפעיל טנק בהצלחה במסגרת פעילות הביטחון השוטף (בט"ש)".



לוחמות בשריון. צילום: דובר צה"ל

המסקנות הללו יוצגו בימים הקרובים למפקד זרוע היבשה, למטה כללי ולרמטכ"ל, ובהתאם צפויות להתקבל החלטות האם למסד את מסלול הבנות הלוחמות בצה"ל. הכיוון בשלב הזה, כאמור, חיובי מאוד ובצה"ל סבורים ששילוב הבנות בצוותי טנקים בלחימת הגבולות בלבד תאפשר לצבא גמישות רבה יותר והפניית יותר צוותי לוחמים לפרקי זמן ממושכים של אימון למלחמה.



היום בפעם הראשונה ארבע בנות יעשו היסטוריה ויעמדו על מגרש המסדרים כמפקדות טנקים שעברו קורס זהה לחלוטין למפקדי טנקים בנים. פיילוט שילוב הבנות החל בחודש יולי 2017, כאשר לאחר תהליך של סינון נבחרו 15 בנות שהחלו את מסלול ההכשרה, אשר כלל טירונות כלוחמות חי"ר בגדוד קרק"ל במשך חודשיים. במידה ויחליטו בצה"ל לשלב את הבנות בשריון, הן תהינה מפקדות הטנקים הראשונות של צה"ל.



"בדיוק כמו בנים". צילום: דובר צה"ל
"בדיוק כמו בנים". צילום: דובר צה"ל


לוומת בטנק. צילום: דובר צה"ל
לוומת בטנק. צילום: דובר צה"ל



אימון במקצועות הטנק ארך חודש וחצי והתקיים בשיזפון, בעוד שאימון מתקדם על הטנקים עצמם נמשך כמעט ארבעה חודשים. לאחר סיום ההכשרה בחודשים האחרונים ביצעו הבנות פעילות מבצעית בגזרת עוצבת אודם שאחראית בין השאר על הגבול עם מצרים.



מתוך 15 בנות שהחלו את התהליך נשרו חמש בנות מסיבות שונות, כאשר בצה"ל אומרים שמדובר באחוזי נשירה שאינם שונים בהרבה ממה שקיים אצל הבנים, וכי מדובר בנשר סביר בהתאם לכך שמדובר בפעם הראשונה שמתבצע אימון כזה.



חשוב להדגיש כי בכל מקרה מדובר בצוותים של בנות בלבד, וכי שילובן האפשרי אינו לשדה הקרב בלחימה, אלה רק לפעילות הביטחון השוטף לאורך גבולות ישראל.



תא"ל חסון, שהתייחס בשיחה עם עיתונאים לתוצאות הפיילוט, אמר כי במהלך ההכשרה "לא התרחשו פציעות חריגות", וכי "לאחר בחינה של גורמי מקצוע, אין מניעה מכך שבנות לוחמות יפעילו מבחינה פיזית טנק, בדיוק כפי שעושים זאת בנים".



במידה שיוחלט לשלב את הבנות, אומר הקצין הבכיר, כי "משך ההכשרה והמסלול יהיו זהים לזה של הבנים. כמו כן, תצטרך להתקבל החלטה על היקף מספר הלוחמות שצה"ל דרוש להן, וכן החלטה לגבי שירות מילואים עתידי, נוכח השירות הצבאי שקוצר ללוחמים".