האם פרשת 512, תיק הדגל של מדינת ישראל שהוביל להאשמות נגד ראשי ארגוני פשע, היא כישלון מהדהד? סנ"צ (בדימוס) במשטרה טל פיקרביץ' התייחס היום (חמישי) בתכניתם של ברהנו טגניה ורון קופמן ב-103FM למורכבות השימוש בעדי המדינה בישראל.



"כולנו יודעים איך ארגוני פשיעה מתנהלים", הסביר פיקרביץ', שהוסיף: "כולנו יודעים שדקה אחרי הרצח אף אחד מהם לא מדבר על זה. אם לא מצליחים לתפוס את הפושעים בזמן המעשה או יום-יומיים לאחר מכן על ידי ראיות פורנזיות - התיק מת".



לדבריו, "הדרך היחידה שקיימת כיום היא הפעלת סוכנים בארגוני פשיעה או לגייס עדי מדינה, וצריך לעשות את התעדוף. אם לא תגייס מישהו מהארגון שהיה נוכח ויכול לתת ראיות על הביצוע - אין לך תיק".



טגניה הגיב לדבריו, ואמר כי "אנחנו כל הזמן נתקלים בכך שכשהדברים מגיעים לבית משפט זה קורס". פיקרביץ', לעומת זאת, סבר אחרת: "אני יכול לספר לכם על הרבה פרשיות שפוענחו והכניסו ראשי ארגוני פשע לבתי כלא על בסיס עדי מדינה. זה לא מדע מדויק ויש בו גם סיכון מאוד גדול. הייתה כאן פעולה מאוד מחושבת ומאוד מקצועית של החוקרים בלהב".



 


מלבד זאת, התייחס הבכיר במשטרה לשעבר לעסקאות הטיעון שמתבצעות בבתי המשפט: "צריך לזכור שמי שעושה את עסקת הטיעון היא הפרקליטות. על בסיס הראיות שאנחנו מביאים הפרקליטות מחליטה אם להגיש כתב אישום או לא. אם היא חושבת שהעד לא טוב והראיות לא טובות - שלא תגיש כתב אישום".

בשלב זה התערב רון קופמן בשיחה, וציין כי "עד כמה שאני מבין כולם כאן עובדים לפי אקסלים של הצלחות. ברגע שהפרקליטות חוששת מלקויות בפיק היא אומרת 'בואו נסגור את התיק עם הרשעה ועונש מופחת כדי שאחוז ההרשעה יישמר'. הציבור שלא מתמצא בעבודת משטרה סבור שכשיש עד מדינה שהוא אחד מהעבריינים עדותו נבדקת ומוצלבת, ולכן ההרשעה בטוחה ובמקרה של פרשת 512 תגיע עם העונש המקסימלי - זה לא קרה".

"אתה מכיר את בתי המשפט טוב לפחות כמוני", השיב איש הביטחון לשעבר. "בתי המשפט בישראל אינם פשוטים. כשאתה מעלה לדוכן בן אדם שעד אתמול היה חלק פעיל בארגון פשע ועומד מולו עורך דין שמתחיל לדבר איתו על עברו ועל הדברים שביצע - העדות שלו לא נשמעת הכי טוב שבעולם. בית המשפט צריך להבין שכדי לפתור את התיקים הללו יש להשתמש באנשים הללו. חשוב גם לשים לב לאן הרוח נושבת במדינה, יש רוח חזקה מאוד מלמעלה על נושא עדי מדינה בטענה שהם עדים בעייתיים ושאי אפשר לסמוך עליהם. כל זה יחד גם משפיע על בית המשפט".

עריכה מטעם 103FM: איתמר זיגלמן