בית המשפט המחוזי בירושלים חייב את הרשות הפלסטינית לשלם פיצויים כבדים של 13 מיליון שקלים בגין כליאת 52 ערבים, ששיתפו פעולה עם מדינת ישראל, נחטפו על ידי הרשות הפלסטינית ועברו עינויים קשים בכלא הפלסטיני. מדובר בפסק דין חלקי שהגיע לאחר כמעט מאה דיונים ולא פחות מ-1,800 עמודי פרוטוקול במשפט, שהחל להתנהל עוד בשנת 2003.



לאחר סאגה ארוכה ומתישה, קבע לפני כשנה השופט משה דרורי, כי לבית המשפט הישראלי יש סמכות לדון בתביעות של אסירים שנכלאו בעוון "עבירות ביטחוניות" נגד הרשות הפלסטינית. השופט דרורי אף תיאר בהחלטתו את מעשי הזוועה הכוללים עינויים קשים, אונס, עקירת איברים ואף רצח.



לבקשת עורכי הדין של התובעים פוצל פסק הדין, כאשר היום ניתן פסק הדין רק עבור ימי כליאת השווא. בית המשפט חייב את הרשות הפלסטינית בפיצויים כבדים של 422 ש"ח עבור כל יום כליאה בגין "עצם שלילת החירות". החישוב בוצע באמצעות לקיחת השכר הממוצע במשק (10,573 ש"ח) וחלוקתו ב-25 ימי עבודה. סך כל הפיצויים מגיעים לכל התובעים הגיע לכדי 13.2 מיליון ש"ח.



אולם אין מדובר בסוף פסוק. פסק הדין ניתן אך ורק עבור הכליאה הלא חוקית, ללא קשר לעינויים, לנזקים הגופניים הנפשיים והכלכליים שנגרמו למשתפי הפעולה שנכלאו ועונו במרתפי מגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית במשך שנים. על פי ההערכות, היקף הפיצויים עשוי להגיע למאות מיליוני שקלים.



עו"ד ברק קדם ואריה ארבוס המייצגים את משתפי הפעולה, מסרו בתגובה: "אנו מברכים על פסק הדין התקדימי של בית המשפט. כבוד השופט דרורי ראה את נכויות התובעים, הבין את המצוקה שלהם והחליט לתת להם פיצויים חלקיים באופן מידי. אין לנו ספק שפסק הדין המלא בסוף ההליך, שיכלול פיצויים בשל הנכויות, הפסדי ההשתכרות, הכאב והסבל ועוד, יעמוד על מאות מיליוני שקלים. הרשות חטפה, כלאה ועינתה את התובעים בעינויים קשים, והרשות מתחילה לשלם על כך. תדע הרשות הפלסטינית שיש דין ויש דיין".



עו"ד ברק קדם. צילום: ישעי חזני



עו"ד אריה ארבוס. צילום: מירי צחי