למרות מבצעי הסיוע ההומניטרי המרשימים של ישראל בסוף השבוע בציוד, ביגוד, מזון ותרופות, וגם בטיפול רפואי, המסר הישראלי ברור ביותר: מיזם "שכנות טובה" יימשך עד הרגע האחרון כעזרה וכסיוע לאזרחים שנמצאים במצוקה, כפי שהיה בשנים האחרונות, אבל בכל מקרה ישראל לא תאפשר כניסת פליטים מסוריה.
 
הקרבות בדרום סוריה והקרב שמתקרב להכרעה במחוז דרעא הם כנראה רק פרק ראשון ברלוונטיות של האירועים בסוריה למצב הביטחוני בצפון גם מבחינתה של ישראל. האתגרים הבאים עשויים גם להעלות דילמות משמעותיות יותר בכל הנוגע להתערבות צבאית מצד ישראל, בעיקר מהאוויר, אם פעולות של צבא אסד יבוצעו בניגוד להסכם הפרדת הכוחות שנחתם בסוף מאי 1974 והסדיר את אזור החיץ. 

סיפור הסיוע ההומינטרי תופס עכשיו את מרכז תשומת הלב גם מבחינת התקשורת בישראל. בנושאים הללו צה"ל עורך מבצעים לוגיסטיים שכדי לממשם יש צורך במעטפת מבצעית, אבל כאשר יוכרע בקרוב הקרב בדרעא, הפרק השני בכיבוש מחדש של דרום סוריה צפוי להתמקד באזור של קוניטרה ובמרחב חאדר, סמוך מאוד לגבול עם ישראל. לא מן הנמנע שכחלק מהמאמץ הצבאי, הסורים ינסו להכניס לתוך מרחב החיץ כוחות צבא שאסור להם להיות באזור הזה, וזו כבר תהיה דילמה ראשונה לצה"ל. בישראל אומרים כי אין כוונה לוותר בכל הקשור לאזור החיץ ומתכוונים להתעקש ולהקפיד בנושא הסכם הפרדת הכוחות.
 

אבל זה לא רק הצבא של אסד: בישראל נערכים לאפשרות סבירה שבהרכב הכוחות של צבא אסד, שיילחמו סמוך מאוד לגבול עם ישראל, יהיו כוחות של המילציות השיעיות הנתמכות על ידי משמרות המהפכה האיראניים וכוחות של חיזבאללה. זהו קו אדום שישראל הצהירה עליו פומבית. 

מבחינתה של ישראל, הקרבות האחרונים הצפויים ברמת הגולן הם גם חלק בלתי נפרד מעיצוב המציאות העתידית לאורך הגבול. לישראל אין בעיה אם מדובר רק בכוחות צבא אסד, אבל כל שילוב של כוחות איראניים או חיזבאללה, גם תוך כדי ניסיונות להיטמע בצבא אסד, יעלה מיד את המתיחות בגבול הצפוני. בישראל מתכוונים לעמוד על כך גם במהלך הקרבות הצפויים ברמת הגולן בימים הקרובים. זאת בצד ההכרח להמשיך לפעול נגד מטרות איראניות בסוריה.
 
בהקשר הזה, לביקור הדחוף של הרמטכ"ל גדי איזנקוט בארה"ב כאורחו של יו"ר המטות המשולבים, הגנרל ג'וזף דנפורד, יש חשיבות במסר הברור שמגיע מארה"ב ואשר מכוון גם לרוסים: בכל הנוגע למאבק הישראלי נגד התבססות איראנית בסוריה, האמריקאים נמצאים מאחורי ישראל. אבל הרמטכ"ל לא יצא לארה"ב רק בשביל מסר משותף, וניתן להעריך כי הדיונים הדחופים עסקו בנושאים מבצעיים ובתרחישים שעשויים להתפתח לנוכח המציאות המורכבת באזור.