מאות עקורים סורים שנמלטו מאזור הקרבות בדרום סוריה הגיעו לרמת הגולן, במרחק של קילומטרים בודדים מגבול ישראל. בתמונות שצולמו בצד הישראלי מראים מחנות הפליטים שהוקמו עבורם בצה"ל ממשיכים להעניק להם טיפול רפואי ולספק ציוד ומזון. פרופסור אייל זיסר, מזרחן מומחה לסוריה באוניברסיטת תל אביב, פירט על הנושא בתוכניתם של ענת דוידוב וינון מגל ב-103FM.

"אם הגולן הדרומי לא נכבש היום על ידי אסד יכבשו אותו עוד שבוע. אנחנו עוברים לשלב חדש ונמצאים בראשיתו של היום שאחרי. השאיפה של ישראל, של אסד ושל הרוסים, היא שהגבול יישאר כמו שהוא היה עד לפרוץ המהפכה בסוריה. הגבול הסורי הוא הכי שקט שהיה לנו כי לא לאסד ולא לישראל יש אינטרס להגיע לעימות. זה לא רק בידינו ובידי הרוסים אלא גם בידי האיראניים וחיזבאללה", הסביר. 
זיסר סבור שאנשים שמרדו במשך שבע שנים וניסו להפיל את באשר אל אסד לא מצפים ליחס סבלני ולכן ברחו מהמדינה. "במלחמה הזו כבר ספרו קרוב לשש מאות אלף הרוגים, חלק גדול מהם בידי אנשי המשטר ומליציות התומכות, האיראניים וחיזבאללה. סוריה אינה מדינת פליטים, כל הפליטים הם מחוץ לסוריה. מי שייכנע לחלוטין לשלטונו של אסד יחטוף מכות על הראש על זה שהוא מרד, יחזור לכפר שלו ויוכל להמשיך לחיות". 

"זה מה שיקרה כנראה לאותם פליטים שייכלאו בסוריה - המשטר ישתלט עליהם וישיב אותם לכפריהם. ברי המזל יברחו אם לא לישראל, אז לירדן. אנחנו סוגרים את הגבול בצורה הרמטית". 

פליטים סורים בקוניטרה. צילום: רויטרס

 
כשנשאל האם אנו צפויים למרחץ דמים במדינה, הסביר: "לא כזה ששונה ממה שראינו בסוריה בשנים האחרונות. מרחץ הדמים כבר מתנהל וכולל הפצצות של הרוסים ושל הסורים. לפני שנתיים אסד שלט על רבע מהמדינה שלו והשתלט בחזרה על 90% משטחי המדינה. היו מעשי רצח, מעשי טבח - לא משהו שלא הורגלנו אליו בשנים האחרונות".
 
לסיום ציין הפרופסור כי התפתחות המהומות באיראן היא התפתחות דרמטית: "הדברים קצת יוצאים מכלל שליטה. כולנו אמרנו לאורך שנים שסופו של המשטר ליפול יום אחד רק אף אחד לא ידע להגיד מתי זה יהיה. הרושם שלי הוא שהמשטר מתקשה להשתלט על המהומות ובעיות היסוד רק הולכות ומחריפות. גם באיראן הבייס תומך מאוד במשטר ועלינו לחכות בסבלנות".
 

 
עריכה: איתמר זיגלמן