"חוק יסמין וינטה", להצבת מצלמות במעונות היום והפעוטונים, אושר היום (ראשון) בוועדת השרים לחקיקה לקראת קריאה טרומית שתיערך ביום רביעי הקרוב. יוזמת במשותף של החוק, ח"כ ד"ר יפעת שאשא ביטון (כולנו) יו"ר הוועדה לזכויות הרכב אמרה על קידום החוק כי "זהו צעד חשוב להגברת השמירה על ביטחונם האישי של התינוקות והפעוטות במדינת ישראל ולהגברת ההגנה על שמן הטוב של הגננות והסייעות במקרים בהם מדובר בתלונות שווא. הדבר יתבצע לצד אישור וקידום החוק הממשלתי לפיקוח על מעונות היום ועל המסגרות לגיל הרך, שהפכו במרוצת השנים לשטח הפקר של ממש".



ח״כ איציק שמולי (המחנה הציוני), שהיה שותף גם הוא ביוזמת החוק תקף את הנוסח שעבר בוועדת השרים וטען כי היוזמה לא תביא להצבת מצלמות. "זה מתווה שכולו מריחה ועבודה בעיניים. הרי התנגדות בעלי הפעוטונים למצלמות מעולם לא היתה כלכלית אלא מהותית, ולכן השתתפות של הממשלה בדמי ההתקנה לא תסייע בשום דבר. יש לחייב ולא רק לעודד התקנת מצלמות, כפי שהצלחתי לחוקק לגבי המוסדות הסיעודיים. סירובה של הממשלה לעשות זאת היא בגדר פשרה מסוכנת על חשבון הילדים ולקיחת הימורים מסוכנים על חייהם", אמר ח"כ שמולי.



ההצעה אושרה לאחר שהושגה הסכמה בין ח"כ שאשא ביטון לבין שר הרווחה, חיים כץ, משרד המשפטים והיועץ המשפטי לממשלה. בשלב ראשוני לא יהיה חיוב גורף להציב מצלמות במעונות היום ומעונות שיחליטו להציב מצלמות יקבלו תמריצים כלכליים אותם המדינה תסבסד. נבחנת אפשרות להשתמש במודל שנעשה בצהרונים לפיהם הסבסוד יינתן לפי אשכול סוציו-אקונומי כך שלא יווצר מצב בו המצלמות יהיו רק במקומות מבוססים.



מחאת ההורים. צילום: עפר לבנת
מחאת ההורים. צילום: עפר לבנת





"יש עוד הרבה עבודה כדי לוודא שהמסגרות יהיו ראויות"



כזכור, מאז מותה של יסמין וינטה ז"ל, שנהרגה על ידי הסייעת אינה סקיבנקו בגן "מאשה והדוב", לפני כחודש וחצי, החלה מחאת הורים רחבה, במסגרתה נערכו הפגנות רבות, לקידום החוק.  אסנת ואתורי, מיוזמי מחאות ההורים, התייחסה לכך ואמרה ל"מעריב-אונליין" כי "החוק הזה הוא איזושהי הכרה בצורך של קיום המצלמות, שהוא עדיין שנוי במחלוקת. הייתי מעדיפה שהחוק יחייב התקנת מצלמות אבל אני מבינה את המורכבות. צריך לזכור שהסוגייה האמיתית היא חוק הפיקוח, עדיין יש הרבה עבודה כדי לוודא שהמסגרות יהיו ראויות, המענה היחיד שהמצלמות נותנות זו תשתית ראייתית למקרה שכבר קרה משהו. מקווה שיבוא יום בו כל מסגרת תהיה מוכרחה לעמוד בכל מיני סטנדרטים ושבין היתר יהיו גם מצלמות וכרגע המבחן האמיתי יהיה בעוד שבוע כשלוועדת השרים יעלה חוק הפיקוח שהוא הסוגייה האמיתית".



ליאת גלנץ, רכזת הקואליציה לחינוך מלידה, אמרה כי "התקווה שלנו שהחוק הזה הוא בעצם צעד קטן למתווה כולל וגדול בהמשך. אנחנו שואפים למשהו הרבה יותר עמוק מזה, זה רק צעד קטן בדרך למשהו גדול. מחכים שחוק הפיקוח יעלה וכלל הילדים בכלל המסגרות יקבלו נורמות של תקינה ופיקוח והמצלמות כרגע זה משהו מינורי שלא מחייב".



יערה שילה, ממקימות הקואליציה לחינוך מלידה ומייסדת התוכנית למנהלות מעון במכללת אפרתה קוראת לתקן את נושא החינוך לגיל הרך מהשורש: "השמת המצלמות במעונות יום שיבחרו בכך היא פלסטר על פצע עמוק. המדינה חייבת לקחת  אחריות, לתקצב ולפקח על כלל החינוך לגיל הרך ולא לאפשר את ההפקרות הקיימת. אנו מבקשים לחזק את ידי ח"כ יפעת שאשא ביטון, על מאמציה בהעברת חקיקה להצלת התינוקות ומאמינים כי המשך הלחץ מצידה ומצד חברים נוספים יביא את הממשלה לפתור את הסוגיה מהשורש".